Hvordan sparer dere til ferien?

Lykkeliten

Glad i forumet
Jeg har brukt å begynne først å spare etter jul mens mange jeg kjenner sparer allerede rett etter de kommer hjem. Hva er målet deres å ha oppspart?
Om dere synes det er personlig så trenger dere ikke å svare.
Her er et mål å ha oppspart 20000 kr. Så går oftest ferie penger til regninger å lommepenger til ting her hjemme. ( ferien er jo lang ) liker å ha litt i bakhånd vi da..
Å når vi får igjen på skatten så går det ofte til ferien eller vedlikehold til hus.

Har ei venninne som også har 2 barn som bruker 50000 !! På ferie + 10000 her hjemme.
 
Bruker å få igjen på skatten i juni og har alltid en del penger på sparekonto som kan brukes til ferie. Har aldri hatt mer enn 3 uker ferie, så da går jeg jo i pluss med feriepengene.
 
Vi drar ikke på ferie såfall ikke ennå ....
 
Vi er heldige, og har hytte! Vi kommer aldri i livet til å bruke sjukt mye penger på utenlandsferie! Dersom barna, når de blir større, ønsker feks dyreparken, Hunderfossen eller noe, så blir d campingvogn og hjemmelaget mat i vogna, akkurat slik vi begge er vokst opp selv:) så for å svare på ditt spørsmål, vi sparer nok ikke direkte til ferie, men vi har en buffer vi kan ta av :) vi tenker at ting ikke trenger å koste skjorta for å gi gode minner :)
 
Vi sparer ikke direkte. Har to hytter vi kan bruke og vi har ei campingvogn. Lager mat i vogna og drar i dyreparken eller til Sverige, Danmark osv. Var på tur senest i helga og tok da langhelg med campingvogn. Sopp og bærplukking er utrolig spennende for de små og det å lage tyttebær likør når vi kom hjem. Mange gode minner som eldste på 4 år prater om lenge etterpå. Ferien i fjor er godt i minne hos hu når vi dro til Danmark og Sverige.
 
Vi sparer ikke spesifikt til ferie.
Feriepenger og skattepenger går på sprekonto, sammen med en fast sum hver måned. Så ser vi om vi har noe vi har lyst til å gjøre i ferien, og så gjør vi det. Varierer fra å leie hytte i Norge til noen uker på en annen kant av verden, alt etter hva vi føler for [emoji6]

Har ikke noe mål om beløp, vi drar ikke på ferier vi ikke har råd til. Beløpene vi bruker varierer fra 5-6000 til 40-50.000 pluss lommepenger.
 
Sparer hver måned - til ferier og uforutsette hendelser og utgifter. Det kan stå alt mellom 5-100000 på sparekontoen. Kommer an på om vi bruker eller ikke.
Feriepenger og skattepenger kommer på toppen.
Vi bruker det vi har og har råd til på ferier. Om det er 1000 eller 70000.
 
Vi sparer for vi elsker å reise og oppleve ting
setter av litt hver mnd så reiser vi noen ganger i året.
Har hytte i tillegg
 
Vi reiser på tur så ofte vi kan, så vi sparer det vi må fortest mulig å så reiser vi. Bruker mellom 5 og 50 000 kr på tur inkl lommepenger. Syden er forbeholdt vinter for oss da. Har ikke råd i skolens sommerferie og blir det for varmt så streiker mannen. Vi reiser til bjørneparken i høstferien og så reiser vi til tenerife i januar og jeg har et håp om en tur med danskebåten i påsken. Vi elsker å reise alle sammen. Må ikke Være langt eller dyrt. Er bare å se noe annet enn vår egen stue og bryte opp hverdagen litt. Vi visner litt av for mange hverdager.
 
Jeg har brukt å begynne først å spare etter jul mens mange jeg kjenner sparer allerede rett etter de kommer hjem. Hva er målet deres å ha oppspart?
Om dere synes det er personlig så trenger dere ikke å svare.
Her er et mål å ha oppspart 20000 kr. Så går oftest ferie penger til regninger å lommepenger til ting her hjemme. ( ferien er jo lang ) liker å ha litt i bakhånd vi da..
Å når vi får igjen på skatten så går det ofte til ferien eller vedlikehold til hus.

Har ei venninne som også har 2 barn som bruker 50000 !! På ferie + 10000 her hjemme.
Må bare kommentere at jeg ble litt satt ut når jeg så noen hadde samme bilde som meg. Hahaha :D

Men til spørsmålet ditt: vi har en fellessparekonto som vi sparer ca 3000 kr i mnd og hvis vi får igjen noe på skatten går det også inn på den kontoen. De pengene brukes både til ferie og uforutsette hendelser mtp hus, bil osv.
Har ikke et bestemt beløp vi bruker på ferie hvert år - så det varierer.
 
Jeg har fast overføring til ferie-konto hver mnd. I tillegg går ofte overskuddet fra feriepengene i juni (lar normal lønn være igjen på lønnskontoen og overfører overskuddet) til feriekontoen.
Har ingen spesiell sum vi prøver å oppnå, og ingen fast sum vi bruker på ferie. Noen år har vi reist på fantastiske og lange ferier på andre siden av kloden, mens andre år tar vi det chill med hjemmeferie. Nå som vi får barn må vi nok holde igjen litt på ferieutgiftene. Kan også ta fra feriekontoen dersom jeg plutselig blir blakk til hverdags [emoji85]
 
I tillegg til å leve mye mer økonomisk:
1. Automatisk overføring til sparkonto (f.eks 1000-5000 / måned) umiddelbart etter lønn
2. Fordi jeg har Nordea, bruker jeg også MikroSpar, som runder opp alle beløpene jeg betaler med kortet til nærmeste tia og setter automatisk forskjellen på sparekontoen
3. Til slutt overfører jeg alt som er igjen på kontoen - før neste lønn

Raske besparelser!
 
Vi er heldige, og har hytte! Vi kommer aldri i livet til å bruke sjukt mye penger på utenlandsferie! Dersom barna, når de blir større, ønsker feks dyreparken, Hunderfossen eller noe, så blir d campingvogn og hjemmelaget mat i vogna, akkurat slik vi begge er vokst opp selv:) så for å svare på ditt spørsmål, vi sparer nok ikke direkte til ferie, men vi har en buffer vi kan ta av :) vi tenker at ting ikke trenger å koste skjorta for å gi gode minner :)
Helt enig. I år hadde vi hjemme ferie å pusset opp kjeller og ute. Jeg tok de bare ut 3 uker ferie fra barnehagen selv om jeg hadde 6 uker. Så lager jeg en liste på 40 ting vi lekte oss igjennom de 3 ukene de var hjemme. Satte alt på vent å dro på opplevelsesturer i nærområdet. Kjøpte litt gøye vannleker å vi hadde det kjempe kjekt. Tenkte flere ganger i sommer at å ha hytte nå når de er små hadde vært topp!
Men etter mannens ønske satser vi heller på campingvogn snart. :woot:
Ting trenger jo ikke å koste så mye. Synden blir heller med oss når barna blir eldre.
Men nå har vi rundt 6 - 8 uker ferie å da går det litt ekstra.

Neste år blir det Danmark/ tyskland i 3 uker. Å Danmark er jo like dyrt...... :wideyed:
 
Vi reiser på tur så ofte vi kan, så vi sparer det vi må fortest mulig å så reiser vi. Bruker mellom 5 og 50 000 kr på tur inkl lommepenger. Syden er forbeholdt vinter for oss da. Har ikke råd i skolens sommerferie og blir det for varmt så streiker mannen. Vi reiser til bjørneparken i høstferien og så reiser vi til tenerife i januar og jeg har et håp om en tur med danskebåten i påsken. Vi elsker å reise alle sammen. Må ikke Være langt eller dyrt. Er bare å se noe annet enn vår egen stue og bryte opp hverdagen litt. Vi visner litt av for mange hverdager.
Høres herlig ut ❤❤:flower
 
Vi setter av 2000 kroner i mnd til sparekonto som kan brukes til f.eks. ferie :) Ellers får jeg ganske bra betalt med feriepenger, så de går også gjerne til tur :)
 
Vi sparer gjennom hele året, men har ikke noe fast sum som mål. Sparer litt hver mnd, alt etter hva vi klarer. Når ferien da kommer tar vi det vi har :) Sparer som regel ekstra hardt den siste tiden før ferien i tilegg. Har ikke hatt noen "penge-problemer" i feriene sålangt
 
Pleier ikke spare til det, bruker av feriepengene. Bruker ikke så mye heller, er som regel familiebesøk så vi tkjøper flybilletter om våren/vinteren. Ikke nødvendigvis slik at vi drar så labgt at vi må fly heller, og ett år kjørte vi. Syns roadtrip er koselig :)
 
Vi sparer 5000 i mnd på felles konto som vi har som buffer. Den toppes med ferie og skattepenger om vi får noe igjen. Vi bruker kontoen til uforutsette utgifter (f.eks reparasjon på bilen eller hvitevarer som ryker), til større innkjøp som møbler, kunst o.l samt til ferie. I fjor var vi i Sør-Afrika og på Mauritius, i år Hellas og Sør-Afrika. Neste år regner jeg med at vi bare skal på hytta siden vi har ett spedbarn da (selv om jeg håper å overtale mannen til en liten sydentur på slutten av året). Vi får se hva slags unge vi får :) Uansett kommer vi til å fortsette med de 5000 så vi kan dekke opp dersom vi ikke får barnehageplass når vi ønsker i 2019.
 
Sparer 3000kr til ferie i måneden. Men som regel bruker vi bare av vanlig lønn når vi skal betale reisen eller er på reise. Så pengene står no der de :)
Har og hytte som vi besøker, men elsker å reise så det blir en del utenlandsturer i året i tillegg :) Men får se på hvordan det blir når vi blir tre til nyttår :)
 
Back
Topp