Hvordan ser matdagen deres ut nå?

BilFrue

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sensommerskattene 2023
Lille nærmer seg 9 måneder, og jeg har så dårlig fantasi ang mat.

Hvordan ser matdagen deres ut?
 
1: mme
2: 1-2 brødskiver med makrell i tomat, leverpostei eller kokt skinke og yoghurt/frukt/smoothie + mme
3:middagsglass eller det vi spiser hvis vi spiser rundt når han vil ha mat.
4: grøt+mme:)
 
Frokost: 180 mme

Lunsj: smoothie eller mme

Middag: middagsglass eller vanlig middag som vi spiser

Kvelds: grøt
 
Pupp
Frokost - grøt eller brødskive
Lunsj - fruktmos med havremel, omelett, bananlapper, brødskive, smoothie
Middag - enten spiser hun det vi har eller så har jeg laget litt å fryst til ho.
Pupp
Kvelds - grøt, ofte havregrøt med svisker, aprikos eller revet pære
Pupp
 
Morgen: 200 hipp, formiddag en stor porsjon grøt med litt kraft og cocosa og frukt, vann. Ettermiddag 150 - 200 hipp, kveld et middagsglass med ekstra kjøtt som er malt i kjøttkvern, kraft og litt ghee vann. Får yoghurt innimellom og ellers smake på vår når det passer slik. Brød og mat med klumper går ennå rett i halsen.
 
Pupp
Frokost - grøt eller brødskive
Lunsj - fruktmos med havremel, omelett, bananlapper, brødskive, smoothie
Middag - enten spiser hun det vi har eller så har jeg laget litt å fryst til ho.
Pupp
Kvelds - grøt, ofte havregrøt med svisker, aprikos eller revet pære
Pupp

Kan jeg spørre hvorfor middagsglass til kvelds??
 
Morgen: 200 hipp, formiddag en stor porsjon grøt med litt kraft og cocosa og frukt, vann. Ettermiddag 150 - 200 hipp, kveld et middagsglass med ekstra kjøtt som er malt i kjøttkvern, kraft og litt ghee vann. Får yoghurt innimellom og ellers smake på vår når det passer slik. Brød og mat med klumper går ennå rett i halsen.

Kan jeg spørre hva som gjør at lille får middagsglass til kvelds??
 
Her er det grøt til frokost, skive+smoothie eller frukt i nett til lunsj, middagsglass og/eller vår middag og grøt og litt banan eller annen frukt til kvelds. Drikker melk i kopp til måltidene og vann ellers. Også elsker hun å smake på alt annet gjennom hele dagen☺️
 
Lille nærmer seg 9 måneder, og jeg har så dårlig fantasi ang mat.

Hvordan ser matdagen deres ut?

Nå er amming/nattmat avsluttet så for oss ser det nå slik ut:

07:00 mme
08:00 grøt
09:00 dupp
Når han våkner: mme
12:00 lunch
enten avokado/bananmos, eller 1/2 skive med leverpostei, avokado eller makrell i tomat
13:00 (ish) dupp
Når han våkner: mme
15:00 middag (vi gir kun middagsglass fra Nestle. Han digger det)
17:00 mme
1800: kveldsgrøt
19:15 mme så tannpuss og nattinatt

Dette funker kjempebra :)
 
Så kjekt å se hvordan andre på rundt samme alder spiser.

Min ammes fortsatt, men ikke på dagtid. Altfor travel til det.

Våkner 06 (har som regel ammet i søvne halvtime før)
Frokost mellom 07:30-08:00 en gang. Grøt med fruktpuré.
Første dupp er rundt 09, da ammes i søvn.
Lunsj rundt 12:30. Her varierer vi litt. Enten brødskive, bananlapp, middagsrester eller liknende. Men som oftest brød.
Andre dupp rundt 13:30-14:00 en gang.
Middag rundt 16:00-16:30. Får det vi spiser, i tillegg til en del smoothie og frukt til dessert.
Legger oss 18:30, og da er det pupp resten av kvelden/natten.

Min er dessverre veldig veldig småspist, og får det for lite tid mellom måltidene så ender det bare opp i frustrert mor fordi baby ikke vil spise. Vi hadde tidligere en fruktsmoothie rett etter første dupp, men ikke nå mer. Elsker heldigvis smoothie og frukt, så prøver å gi litt etter hvert måltid.
 
Veldig store variasjoner ser jeg. :)

Her er det :

06-07:00: 200mme

09:30-10:Grøt + frukt

Dupp

13:30-14: mme (varierer veldig mengden) + brødskive og litt grønnsaksmos

Dupp

16:30:Middag

18:30/19: Grøt + svisker

Mme på sengen ved leggetid. Ca 19:30/20:00 :)
 
Nå er amming/nattmat avsluttet så for oss ser det nå slik ut:

07:00 mme
08:00 grøt
09:00 dupp
Når han våkner: mme
12:00 lunch
enten avokado/bananmos, eller 1/2 skive med leverpostei, avokado eller makrell i tomat
13:00 (ish) dupp
Når han våkner: mme
15:00 middag (vi gir kun middagsglass fra Nestle. Han digger det)
17:00 mme
1800: kveldsgrøt
19:15 mme så tannpuss og nattinatt

Dette funker kjempebra :)

Hvor mye mme drikken han til hvert måltid?
 
Hvor mye mme drikken han til hvert måltid?

Mellom 100-150 ml. Han får endel vann ila måltidet så orker da ikke mer.

Nå i ettertid har vi korrigert det, så han får mme uavhengig av måltidene. Vi gir kun før dupp (2pr dag) og før natta. Vi har samtidig økt mengde vann. Han trives med dette:)

Og med korrigert mener jeg at vi har rettet oss etter det han signaliserer at han ønsker.
Derfor er det også litt vanskelig å gi/ta imot tips.. man må nesten bare følge med og rette seg etter hva akkurat sin baby behøver.

:)
 
Mellom 100-150 ml. Han får endel vann ila måltidet så orker da ikke mer.

Nå i ettertid har vi korrigert det, så han får mme uavhengig av måltidene. Vi gir kun før dupp (2pr dag) og før natta. Vi har samtidig økt mengde vann. Han trives med dette:)

Og med korrigert mener jeg at vi har rettet oss etter det han signaliserer at han ønsker.
Derfor er det også litt vanskelig å gi/ta imot tips.. man må nesten bare følge med og rette seg etter hva akkurat sin baby behøver.

:)

Skjønner, min får ca200 x 3 og vann til måltidene. :)
 
Kl 08: pupp og grøt

Kl 11: pupp og frukt/fruktmos

Kl 14: pupp og middagsglass

Kl 17: pupp og smak av middag fra det vi har, evt bare pupp og litt maispinner e.l.

Kl 19.30: grøt

Kl 20: puppes i søvn [emoji173]️
 
Det er ingen slagplan på hva han får når, så det blir veldig forskjellig hver dag. Men her er litt av det.

kl. 07.30: Havregrøt/babygrøt + mme hvis han vil ha

kl. 10.00 - 11.00: Brød med diverse pålegg, smoothie butikk eller hjemmelaget, bønner, linser, egg, avokado ++ (mme hvis han vil ha)

kl. 14.00: Diverse frukt, grønnsaker, egg, smoothie, kikert/kokosmel pannekaker osv.

kl. 16.00: Middag - det vi spiser (men uten tilsatt salt)

kl. 18.00 Mme + litt grøt (Han eeeeeelsker en stor flaske melk før nattan)

(Noen ganger får han 120ml på nattan).
 
Hvor store biter ca pleier dere å gi? Er så nervøs for at vesla skal sette noe i halsen.
 
Back
Topp