Hvordan roser du barnet ditt?

M

Moderator Tonje

Guest
Bruker du ord som flink, pen og tøff om barnet ditt? Hvorfor/hvorfor ikke?
 
ja klart jeg gjør
så tøff du ble med den sveisen feks eller så fin du er
 
Roser mest for prososiale handlinger, kreativitet, lek, fantasi og når de viser ansvar for/tar hensyn til andre. Og når de viser omsorg eller ler av seg selv. Roser også når de mestrer nye ting. Mye ros, hver dag. Roser også utseendet, men i mindre grad. Ønsker ikke å gi det et fokus eller å videreformidle at det er viktig. Da vil det bli fokus for dem på andre mennesker, deres målestokk, som igjen legger grunnlag for mobbing.
 
Roser i alle mulige settinger. Mestring, sosiale sammenhenger og utseende. Bruker mange forskjellige ord.
 
Roser mest for prososiale handlinger, kreativitet, lek, fantasi og når de viser ansvar for/tar hensyn til andre. Og når de viser omsorg eller ler av seg selv. Roser også når de mestrer nye ting. Mye ros, hver dag. Roser også utseendet, men i mindre grad. Ønsker ikke å gi det et fokus eller å videreformidle at det er viktig. Da vil det bli fokus for dem på andre mennesker, deres målestokk, som igjen legger grunnlag for mobbing.

Høres ut som oss det. Jeg liker ikke å si at tegningen var fin, jeg roser heller for at hun tegner, og spør om hva hun tegner og litt rundt det.
 
Vi roser nok mest når han får til nye ting. Han elsker å bli spurt om han har fått til helt alene [emoji5] (er snart 2,5 år)
Også når han hører etter eller gjør som vi har lært han. Spesielt med ting som ofte ikke går så bra (tannpuss feks).
For tiden får han mye ros for å være snill med lillesøster som er 4 uker i dag. Heldigvis er det veldig ofte [emoji173]️ (selvom han sliter med å forstå at hun ikke kan spise sjokolade enda [emoji6])
 
Prøver å ikke bruke ordet `tøff` så ofte, ( altså sier tøff men prøver å finne andre ord også); men forteller dem hvis de har gjort noe selv og er stolte av det, og så roser jeg dem også helt `ut av det blå` også :) Synes det er viktig at de føler seg elsket og satt pris på :happy:
 
Roser masse. Vil bygge selvtillit som bare rakkeren.. men unngår tom ros.. å være flink, hva er det? Men at han er flink til å hjelpe mamma, det er noe. Prøver å være presis i rosen min. Han kan være tøff som tør prøve nye ting, rask når han løper, snill når han hjelper til med ting.. osv.. sier gjerne at «det var fint at du kledde på deg så raskt...» for eksempel. Når det er ting vi jobber med å lære han, som å høre på beskjeder med en gang, passer jeg på å legge merke til det når han faktisk gjør det og gir ros. Positiv forsterkning funker bedre enn kjeft...
 
Roser med klemmer, og klapping og si hvor flink ×× er. Litt sånn ut i fra nivået på hva han gjør:)

Klapping fjør vi mindre og mindre av. Nå som han begynner å forstå ord og handlinger bedre.

Hvorfor skal man ikke rose når de gjør riktig?
 
Jeg bruker ord som "flink", "vakker", "søt", "god", "snill"... Etc. Nå er min bare 15 mnd da, men vi har rost han mye både for den han er, for å si det slik, og også ting han får til. Jeg er veldig opptatt av at hvis han får tilsnakk, så skal han igjen få ros når han hører etter. Vi har flere ganger klappet for han, så hvis han gjør noe som han selv skjønner er bra eller får ros, så klapper han for seg selv <3 :p Men ja, det har ført til at han faktisk er ganske så lydig.. Rett og slett fordi han digger å få ros :)
 
Roser både resultat og handlingen, leken, aktiviteten osv. "Så flink du er som tegner" "Det var en fin tegning!" feks.
Når han gjør oss vondt og vi sier ifra og han "sier" unnskyld ved å gi oss en klem eller kyss så sier vi også at han er flink, og at han må være forsiktig slik vi ikke får vondt. :)
Roser for det meste egentlig! "Så flink du er som tar på skoene dine!" osv. :) Han er 2 år <3
 
Back
Topp