Hvordan regnes svangerskapsukene ?

Ulldotten

Betatt av forumet
Dette er mitt tredje svangerskap så burde jo strengt tatt vite det.. Men kjenner jeg blir i tvil når jeg leser litt rundt. Når de sier at det er best å ta ultralyd i uke 12 hva menes da? Vil det si 12 fullgåtte uker +, eller 11 fullgåtte + ?
 
Du er jo 14 uker da fosteret er 12 uker. Eller du 12 og foster 10 men jeg regner med 12 uker da foster er 10 uker
 
Ja, jeg har også alltid regnet 12 uker som mine 12 fullgåtte uker. Hører nå at en del regner uke 12 som uka før 12 fullgåtte. Blir litt usikker på om det er jeg som tenker feil da.
 
Når du er 11 uker så er du 11 fullgåtte uker, men du har starta på uke 12. Derfor er du i din 12 uke! Skjønner? :D

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Når du er 11+1 eks har du begynt på din 12 uke. Du har fullført 11 uker og neste uke har du fullført uke 12. Da vil du være i din 13 uke osv :)
 
Hei på deg :)

Jeg kan godt forstå at du lurer på det med å regne nøyaktig ut hvor langt du er i svangerskapet - det er en jungel med informasjon og ikke alt stemmer like godt......

Når vi som fagpersoner snakker om uke 12 vil det alltid være fullgåtte 12 uker. Og slik fortsetter det gjennom hele svangerskapet. Vi snakker aldri om måneder eller påbegynte uker.
Så derfor kan du regne med at uke 12 er fullgåtte uker :)

Lykke til.
Jordmor Ragna.
 
Back
Topp