Hvordan regner de foreldrepenger?

Afro_Head

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Dette er min første gang med foreldrepenger. De to andre gangene hadde jeg ikke opparbeidet foreldrepenger. Så jeg er litt usikker, selv om jeg har lest meg opp men det er mye å sette seg inn i ... i tillegg er jeg miljøterapeut og jobber som nattevakt.
Vurderer å ta 80% for å være lengst i permisjon men er usikker.

Noe råd og erfaringer? Alt mottas med en stor takk!
 
Bruk kalkulatoren på nav sine sider, så får du en pekepinn på hva som vil lønne seg. Den er veldig grei å bruke, man bare fyller inn hva man har tjent, så regner den ut hva man da får i uken.

Jeg har funnet ut at om jeg tar 100% utbetaling over 49 uker og deretter tar litt ulønnet permisjon kommer vi likevel bedre ut av det enn om jeg hadde tatt 80% i 59 uker. Vi legger av litt penger hver måned for å ha til den siste tiden med ulønnet, i tillegg til at vi kommer til å få kontantstøtte i en eller to måneder, alt ettersom når jeg føder. Pluss at når juni 2018 kommer så skal jo skatt og feriepenger utbetales igjen, så det er jo ikke den verste mnd å være i ulønnet permisjon :)
 
Når burde man søke? Har sendt inn til arbeidsgiver så mangler bare å stikke innom nav med farskapspapirer og foreldrepermisjon. Men da tregte man vell ett skriv/ bekreftelse på termin fra legen?
 
Når burde man søke? Har sendt inn til arbeidsgiver så mangler bare å stikke innom nav med farskapspapirer og foreldrepermisjon. Men da tregte man vell ett skriv/ bekreftelse på termin fra legen?

26+1 kan du søke. Det er det tidligste lege/jordmor kan skrive terminbekreftelse. Det lønner seg å søke så tidlig som mulig. :)
 
Hvis du har mulighet til det, anbefaler jeg absolutt å ta 80% utbetaling, og være hjemme så lenge som mulig.
Tiden med babyen er uvurderlig. :)

Det er de 6 beste av de 10 siste månedene som teller, og da regner de ut et gjennomsnitt av inntekten din de månedene.
 
Her reknet de snittet av de tre beste mnd. inntil det siste året !:)