Hvordan regner de foreldrepenger?

Afro_Head

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Dette er min første gang med foreldrepenger. De to andre gangene hadde jeg ikke opparbeidet foreldrepenger. Så jeg er litt usikker, selv om jeg har lest meg opp men det er mye å sette seg inn i ... i tillegg er jeg miljøterapeut og jobber som nattevakt.
Vurderer å ta 80% for å være lengst i permisjon men er usikker.

Noe råd og erfaringer? Alt mottas med en stor takk!
 
Bruk kalkulatoren på nav sine sider, så får du en pekepinn på hva som vil lønne seg. Den er veldig grei å bruke, man bare fyller inn hva man har tjent, så regner den ut hva man da får i uken.

Jeg har funnet ut at om jeg tar 100% utbetaling over 49 uker og deretter tar litt ulønnet permisjon kommer vi likevel bedre ut av det enn om jeg hadde tatt 80% i 59 uker. Vi legger av litt penger hver måned for å ha til den siste tiden med ulønnet, i tillegg til at vi kommer til å få kontantstøtte i en eller to måneder, alt ettersom når jeg føder. Pluss at når juni 2018 kommer så skal jo skatt og feriepenger utbetales igjen, så det er jo ikke den verste mnd å være i ulønnet permisjon :)
 
Når burde man søke? Har sendt inn til arbeidsgiver så mangler bare å stikke innom nav med farskapspapirer og foreldrepermisjon. Men da tregte man vell ett skriv/ bekreftelse på termin fra legen?
 
Når burde man søke? Har sendt inn til arbeidsgiver så mangler bare å stikke innom nav med farskapspapirer og foreldrepermisjon. Men da tregte man vell ett skriv/ bekreftelse på termin fra legen?

26+1 kan du søke. Det er det tidligste lege/jordmor kan skrive terminbekreftelse. Det lønner seg å søke så tidlig som mulig. :)
 
Hvis du har mulighet til det, anbefaler jeg absolutt å ta 80% utbetaling, og være hjemme så lenge som mulig.
Tiden med babyen er uvurderlig. :)

Det er de 6 beste av de 10 siste månedene som teller, og da regner de ut et gjennomsnitt av inntekten din de månedene.
 
Her reknet de snittet av de tre beste mnd. inntil det siste året !:)
 
Du burde regne ut hva som lønner seg for dere, for det kan ha en del å si på økonomien.
Vi tok heller 100% og ulønnet perm i etterkant.
 
Dette er min første gang med foreldrepenger. De to andre gangene hadde jeg ikke opparbeidet foreldrepenger. Så jeg er litt usikker, selv om jeg har lest meg opp men det er mye å sette seg inn i ... i tillegg er jeg miljøterapeut og jobber som nattevakt.
Vurderer å ta 80% for å være lengst i permisjon men er usikker.

Noe råd og erfaringer? Alt mottas med en stor takk!
Hvis du har fått ny lønn/stillingsprosent, er det dette som skal legges til grunn, og ikke gjennomsnittet av de siste 6/10 mnd. :)
 
Husk å trekke skatt av det du får fra kalkulatoren da, ellers kan du bli skuffet. Jeg ble en liten stund overrasket over hvor god råd vi kom til å få. :woot:

Ift 100% vs 80% får man jo en del mer penger fra NAV dersom man velger 100% dekning. Jeg tror differansen for oss utgjør ca 15 000 kr. Men om vi ønsker like lang permisjon, altså har lyst til å ta ut 10 uker ulønnet, vil jo det utgjøre en MYE større utgift enn 15 000! Så det lønner seg ikke å ta ut 49 uker på 100%, og så supplere med 10 uker ulønnet permisjon. Vi går derfor for 59 uker på 80%. De 10 ukene med ongen er verd mye mer enn 15k for meg.
 
Husk at hvis man tar ulønnet permisjon over 14 dager påvirker det retten til sykepenger.
 
Husk at hvis man tar ulønnet permisjon over 14 dager påvirker det retten til sykepenger.
Hvor lenge må man jobbe etter ulønnet for å få sykepenger igjen gjelder dette syk barn dag og egenmelding og sykemelding? . Feks hvis man tar ulønnet hele juni da?
 
Det vet jeg ikke, har ikke lest så mye på det. Det med de 14 dagene stod på nav sine sider.
 
Husk å trekke skatt av det du får fra kalkulatoren da, ellers kan du bli skuffet. Jeg ble en liten stund overrasket over hvor god råd vi kom til å få. :woot:

Ift 100% vs 80% får man jo en del mer penger fra NAV dersom man velger 100% dekning. Jeg tror differansen for oss utgjør ca 15 000 kr. Men om vi ønsker like lang permisjon, altså har lyst til å ta ut 10 uker ulønnet, vil jo det utgjøre en MYE større utgift enn 15 000! Så det lønner seg ikke å ta ut 49 uker på 100%, og så supplere med 10 uker ulønnet permisjon. Vi går derfor for 59 uker på 80%. De 10 ukene med ongen er verd mye mer enn 15k for meg.

Jeg skal gjøre det samme. Med 80 % får jeg faktisk 1500 kr mer utbetalt enn ved 100% lønn fordi vi får betalt i 10 uker mer... tar jeg 10 uker ulønnet så taper jeg mer feriepenger og selvfølgelig 2 mnds lønner... det blir mye mer enn de pengene far taper på sine 10 uker med 80% lønn. Det er som du sier mer verdt å tape de 15k og få være 10 uker mer hjemme med barnet :happy:
 
Jeg skal gjøre det samme. Med 80 % får jeg faktisk 1500 kr mer utbetalt enn ved 100% lønn fordi vi får betalt i 10 uker mer... tar jeg 10 uker ulønnet så taper jeg mer feriepenger og selvfølgelig 2 mnds lønner... det blir mye mer enn de pengene far taper på sine 10 uker med 80% lønn. Det er som du sier mer verdt å tape de 15k og få være 10 uker mer hjemme med barnet :happy:

Men er det ikke sånn at feriepenger bare baseres på 12 av ukene man er i permisjon? Mener jeg leste det på nav..
 
Jeg skal gjøre det samme. Med 80 % får jeg faktisk 1500 kr mer utbetalt enn ved 100% lønn fordi vi får betalt i 10 uker mer... tar jeg 10 uker ulønnet så taper jeg mer feriepenger og selvfølgelig 2 mnds lønner... det blir mye mer enn de pengene far taper på sine 10 uker med 80% lønn. Det er som du sier mer verdt å tape de 15k og få være 10 uker mer hjemme med barnet :happy:
Taper man virkelig mer feriepenger? Vil tape 20% hver måned hvis man kun tjener 80% vel?
 
Taper man virkelig mer feriepenger? Vil tape 20% hver måned hvis man kun tjener 80% vel?
Meg som bare roter litt:sorry: har forsøkt å få alt rett oppi mitt eget hode... og da har jeg bare tenkt at hvis jeg jobber de 10 ukene så tjener jeg feriepengene, men om jeg tar ulønnet så får jeg ikke feriepenger.. men når jeg velger 80% lønn så blir jeg hjemme lenger og vil allikvel ikke få feriepenger:wacky::wacky: er så masse greier å sette seg inn i! Blir helt koko...

Jeg skal uansett ta 80% lønn fordi det er det jeg taper minst på, ja samboeren min vil tape på å kun få 80% lønn i de ukene... men jeg taper mye mer på 10 uker med ulønnet permisjon for ikke å tenke på alt jeg taper på å være borte fra jobb 1 år... pensjon, feriepenger, ansinitet....
 
Back
Topp