Hvordan pumpe når man fullammer?

Jente24år

Glad i forumet
jeg fullammer frøkna mi på snart 2 mnd. Og jeg vil pumpe meg i forkant av dåpen, slik at Det blir litt enklere siden jeg skal ha på meg bunad.
Men når og hvordan kan jeg gjøre det uten å få spreng? Ikke vet jeg hvor mye jeg må pumpe heller (vanskelig å vite når jeg fullammer, ser jo ikke hvor mye hun faktisk får i seg). :)
 
Jeg bruker å pumpe 10-15 min pr pupp. Når du skal pumpe er litt vanskelig å svare på. Jeg syns det går greit å gå noen timer uten å amme, men man kjenner jo at det sprenger seg på etterhvert [emoji6]
 
Test om hun tar flaske, der gjorde ikke mine fullsmmede unger...

Pumpe, ikke så mye om gangen, sånn en times tid etter amming, ikke alt på en dag, så gir du ikke kroppen tegn om at dette er et økedøgn?

Jeg har ammet mine i dåpen også men det er ikke helt lett med bunad nei. Spørs jo veldig på hvilken bunad du har og hvordan skjorten og lukking forran er da. Noen er enklere enn andre.
 
Det er nok veldog individuelt. Jeg hadde så mye melk at ungene spiste bare fra en pupp PR måltid, melka fint ut 2-2,5dl fra den andre puppen da.
 
Det er nok veldog individuelt. Jeg hadde så mye melk at ungene spiste bare fra en pupp PR måltid, melka fint ut 2-2,5dl fra den andre puppen da.
Mine har også bare spist en, så nå med siste pumpet jeg til neonatal. Men hun ønsket å unngå at kroppen oppfattet pumpingen som et reelt behov for mer og da bør hun ikke tømme begge tenker jeg. For min del var der jo greit, dess mer jeg produserte, dess mer fikk melkebanken
 
Medela skriver at det er best å pumpe 1 times tid etter morgen ammingen :)
 

Vedlegg

  • 65F7015A-3490-4B62-88CC-A4A75A60FC8D.png
    65F7015A-3490-4B62-88CC-A4A75A60FC8D.png
    225,9 KB · Visninger: 43
Pumpe til du føler det er "tomt." (Det er aldri det.)
Det beste er å la babyen tømme puppen, og/eller ha på seg noe mer ammevennlig, for ikke er det sikkert babyen vil ha flaske, og puppene fyller seg rimelig fort opp igjen, og ingenting er verre enn å gå rundt med spreng og vondt på en dag man gjerne stresser fra før av. ;)
 
jeg fullammer frøkna mi på snart 2 mnd. Og jeg vil pumpe meg i forkant av dåpen, slik at Det blir litt enklere siden jeg skal ha på meg bunad.
Men når og hvordan kan jeg gjøre det uten å få spreng? Ikke vet jeg hvor mye jeg må pumpe heller (vanskelig å vite når jeg fullammer, ser jo ikke hvor mye hun faktisk får i seg). :)
Når er dåpen ? Fant du en løsning som passet for deg ?
 
Når er dåpen ? Fant du en løsning som passet for deg ?
8.april :) så det er under to uker til...
ble tipset om å pumpe opp litt i forkant... noen dager før, melka holder seg jo lenge i kjøleskapet. Også i tillegg gi litt morsmelkerstatning den dagen.
Og kanskje gi henne små mengder morsmelkerstatning noen dager i forveien slik at magen hennes får venne seg på den :)
 
Melka kan fryses.
Hvorfor i all verden venne henne til mme?
 
8.april :) så det er under to uker til...
ble tipset om å pumpe opp litt i forkant... noen dager før, melka holder seg jo lenge i kjøleskapet. Også i tillegg gi litt morsmelkerstatning den dagen.
Og kanskje gi henne små mengder morsmelkerstatning noen dager i forveien slik at magen hennes får venne seg på den :)
Åh, okei. Hvorfor vil du supplere med mme? Når du allerede har mm som er førstevalget ?
 
Slik at jeg ikke trenger å pumpe så mye... er redd for å få brystspreng :s

Er jo bare for den dagen liksom :) så det har ikke så mye å si...
Åja, okei. Men jeg misforstod sikkert litt siden du skrev at du skulle pumpe noen dager i forveien. :)
 
Ellers, litt avhengig av bunaden er det faktisk endel som er lettere enn man tror å amme med! Har ammet i min. Skjortene er stort sett store og gode og bryststykket på min bunad er lett å åpne, så ved amming bare løsnet jeg søljene rundt brystet, løftet opp skjorta på sida han skulle få på og koblet til, uten at noe mer ble flashet enn ved amming ellers. Jeg er dog gjennomgående lat, og orket verken pumping i forkant eller å gå med ubehagelig spreng når jeg egentlig skal kose meg :)
 
Et måltid er som regel 80-150ml. Så vet du sånn ca... da min eldste var 2 mnd spiste han ca 100ml fra flaske.

Hvis du pumper ut 20 ml ekstra om dagen i ei uke, vil du ikke få noe særlig spreng:) Melka vil regulere seg. Regulerer den produksjonen opp en periode kan det hende babyen enten bare spiser litt mer eller at melkeproduksjonen går ned igjen like fort som den gikk opp.

Når du skal pumpe må du prøve deg fram til. Noen pumper rett etter amming og får ut noen ml. Andre får bare ut noen dråper og det er lite hensiktsmessig å sitte å pumpe i en time for 5 ml. På den måten vil du framprovosere økt melkeproduksjon, mer enn å pumpe i 10 min der du får ut mer melk. Jeg pumpet en times tid etter amming, når jeg ammet hver andre til tredje time. For da var det fylt opp melk fram til neste amming også.

Et tips. Husk at det er forskjell på toppmelk og bunnmelk. Toppmelk er den første melken som kommer. Den er tynn, næringsrik og tørsteslukkende men ikke veldig mettende. Bunnmelken er den som kommer sist ut under amming. Den er fet, mettende, søvndyssende og ikke så veldig næringsrik annet enn fettet i den. I ett brystmåltid så kommer begge deler. Toppmelken kommer først fordi væskebalansen og næringsstoffene er viktigst. Uten den fete bunnmelken kan det hende babyen ikke legger nok på seg, så den er også viktig. Men kroppen har nå en gang prioritert toppmelken. Så å bare pumpe ut bunnmelk rett etter amming vil gi ei flaske med bare bunnmelk. En gang er ikke krise, men du skal gi flaske en hel dag eller? Jeg passet uansett på å pumpe ut litt av begge deler til hvert flaskemåltid.
 
Ellers, litt avhengig av bunaden er det faktisk endel som er lettere enn man tror å amme med! Har ammet i min. Skjortene er stort sett store og gode og bryststykket på min bunad er lett å åpne, så ved amming bare løsnet jeg søljene rundt brystet, løftet opp skjorta på sida han skulle få på og koblet til, uten at noe mer ble flashet enn ved amming ellers. Jeg er dog gjennomgående lat, og orket verken pumping i forkant eller å gå med ubehagelig spreng når jeg egentlig skal kose meg :)

Jeg ammet helt uten problemer med nordlandsbunad. Åpnet vesten og dro opp skjorta :)
 
Tror nok det er slik at du må prøve deg litt frem ifht din produksjon, men på morningen er vel da de fleste har mest produksjon :)
 
Back
Topp