Hvordan nå inn til 2 åringen?

Mumfie

Elsker forumet
Hei.
Jeg har en gutt på 2 år, han er veldig aktiv og vi merket tidlig at han har veldig sterke meninger og vet hva han vil. Han har veldig lite verbalt språk selv, men skjønner stort sett det meste som blir sagt til han.
Vi sliter veldig med å få han til gjøre som han får beskjed om. Jeg skjønner at han forstår hva jeg mener han ikke skal gjøre f.eks når han hopper i sofaen eller løper rett ut i en trafikkert vei, men når jeg prøver å snakke til han bare vrir han seg unna og ler. Også forter seg tilbake for å fortsette og gjøre det han ikke får lov til så fort jeg slipper han. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å nå inn til han, å få han til å høre på meg. Når det er slike ting som faktisk er farlig for han, så er det så viktig at han hører på meg.

Er det "greit" å bruke timeout f.eks eller andre konsekvenser når han ikke hører, og kan det hjelpe han å forstå at han må høre på det vi sier til han? Eller fins det noen andre måter, eller alternativer til timeout som kan hjelpe han og oss til å få han til å høre og forstå?
 
Hei
Time out skal ikke brukes på 2 åringer og når det skal brukes (eventuelt på eldre barn som har en trygg og god relasjon til sine omsorgspersoner) så bør det gjøres gjennom veiledning, f.eks. i forbindelse med å delta på et foreldreveiledningskurs. 2-åringer har sterke meninger og befinner seg i detn perioden vi kaller nysgjerrighetsalderen og denne perioden er alltid en utfordring for de fleste foreldre.Det relativt svake språket hans kan forklare noe av intensiteten i protestene hans. Han blir frustret av ikke å kunne uttrykke seg og trolig også ikke å forstå hva som alltid sies av dere. 2 åringer er også utholdne og vil prøve og prøve, men greier det ikke. Når dere forsøker å hjelpe, er han ikke ferdig med å prøve enda og blir sint av den grunn også. Slik jeg ser det med den informasjonen jeg har er det viktig med språkstimulering. Som foreldre kan dere bidra til dette ved å lese mye for ham, still ham spørsmål fra boka, la ham øve seg i navnene på dyr og ting i billedbøker. Vær sammen med ham når han leker. Kommenter legen hans ved å se "Jeg ser at du setter klosser oppå hverandre" eller "Der tegnet du en rød fin strek" osv. Kommenter følelsene hans når han leker "Nå ser jeg at du er spent (glad, sint)". På denne måten knyttes hans aktiviteter til språket og dere bidrar til språkutviklingen. Ikke gi for mye oppmerskomhet når han hopper i sofaen. Gå rolig bort til ham og løft ham forsiktig ned og tilby ham noe annet å gjøre (avledning). Gi ham ros og oppmuntrin g når han gjør noe sem er OK, om det bare er å sette seg rolig ned på gulvet. Hvis han går i barnehage, bør dere samarbeide med barnehagen om denne språkstimuleringen. De kan gjøre det samme der.
 
Tusen takk for svar. Ser at vi må være enda mer på når det gjelder språkstimulering.
 
Back
Topp