Hvordan legge til rette for at eldre søsken ikke blir sjalu?

anemor

Flørter med forumet
Vi venter lillesøster i hus når som helst og har en gutt på snart tre år fra før. Mammahjertet blør litt ved tanken på at han nødvendigvis kommer til å føle seg tilsidesatt når mammaen og pappaen blir så opptatt med babyen. Planen var at bestemødrene skulle være mye hos oss og avlaste oss og å gi ham masse oppmerksomhet i starten, men før jul ble begge diagnostisert med alvorlig kreft og er under behandling nå, så nå er det bare morfar som er tilgjengelig (farfar er død).

Vi har gjort oss noen tanker allerede, f. eks. å lese for storebror mens lillesøster ammes, være bevisste på at det er hans baby også og ikke bare vår, la han være den som viser fram babyen når noen kommer, la ham være med å hjelpe til med stell og sånt og be besøkende hilse på ham først og gi ham oppmerksomhet og ikke bare være opptatt av babyen, men er det noen som har noen tips til andre ting som kan funke? Er så redd vi skal komme inn i et spor der han blir sjalu og rampete (er allerede i trassalderen) og vi er slitne og kjefter, og så har vi en ond sirkel ...
 
Gi han øyekontakt og kroppskontakt så han føler seg sett.

Når du er opptatt av baby involver han. Yngste mi er 3 nå og nettopp fått en fetter, hun synes det er fint å kunne hjelpe til å skifte, trøste og stryke, hente gulpeklut og tørke osv. Kall gjerne babyen for "vår baby".
 
Her er kommende storebror snart 2. Her tenkte vi at med bordet skal jeg fremdeles sitte med han. Baby med pappaen. Kommer til å be litt om barnevakt for at han skal få full oppmerksomhet. Jeg kommer til å gi han en gave første gang han treffer baby. Jeg kommer til å be han om å hjelpe med å hente smokk, gulpekluter og bleier og gjerne leker til baby. Rose han for det han hjelper til med. Og ellers skal jeg og pappaen dele på å gi han oppmerksomhet og passe baby mens han er hjemme. Men baby er ikke født enda. Termin om 13 dager
 
Jeg lurer på det samme, har termin i mars og storesøster kommer da til å være to og et halvt. Hun er enn så lenge skikkelig mammadalt, så det er definitivt fare for søskensjalusi her også, men jeg håper å forebygge det så mye som mulig:
* Hun er vant til at sambo og jeg bytter på hvem som gjør hva (morgenstell, måltider, trøst, leggerutiner osv), så det er ingen ting hvor det bare er "mamma som er bra nok", dette for at sambo skal kunne ta hovedansvaret for henne i en periode
* Vi har lest en del bøker for å forberede henne på det å skulle bli storesøster, f.eks Emma og Lillebror, I magen bor en baby, o.l. og vi er veldig bevisste på å gi henne realistiske forventninger slik at hun vet at lillesøster ikke kommer til å være en lekekamerat fra dag én, at babyer gråter mye, osv.
* Hun kommer til å få en gave fra lillesøster på sykehuset
* Som deg kommer jeg til å prøve å gi storesøster mye oppmerksomhet (lesing, prøve å delta aktivt i leken ved å komme med forslag til hva hun kan bygge med duplo, o.l.) mens jeg ammer lillesøster og håper at jeg finner en ammestilling der jeg også har et ledig fang til storesøster siden hun er vant til mye kos
* Kommer også til å involvere henne så mye som mulig i stellet av lillesøster, f.eks skifte en del på lillesøster på en stellematte på gulvet slik at storesøster kan se på og delta så mye eller lite som hun føler for (hun velger allerede ut bleie og klut osv til seg selv, så hun er flink til å følge instruksjoner) og rose henne masse for det hun gjør
* Hun fikk en babyborn-dukke til jul av oss som hun kan leke med og stelle mens jeg steller babyen
* Håper på sikt at lillesøster tar flaske slik at jeg kan pumpe meg for at sambo skal kunne passe lillesøster mens jeg gjør noe alene med storesøster, tror det er viktig at storesøster får litt alenetid med meg når det lar seg gjøre
 
Er 2.5 år mellom mine. Hu ble forberedt hele graviditeten om at hu skulle gå en lillebror som mamma og pappa også måtte passe på. Og at hu selvfølgelig fikk være med å hjelpe. Hu har vasket han ved bleie skift, gitt han smokk og kos, gitt han flaske, hu har fått kose så mye hu ville, hu har vært med å bade osv. Hu ble først sjalu nå før jul fordi han begynte å gå og alle rundt oss ble så opptatt av det og hu har ikke fått noen kommentarer på st hu har slutta med smokk. Så viktig å prate med dem rundt dere også. Vi prøver ang smokken slutten men virker som om de tar det som en selvfølge at hu har gjort det og sier ingenting. Men jeg skryter av hu hver dag for det og håper det går over snart.
 
Ja, dette bekymrer jeg meg også litt for. På grensen til at jeg har dårlig samvittighet for å introdusere en "inntrenger" i livet hennes, selv om jeg vet at det er bra for henne på sikt. Hun vil være 2, 5 år når lillesøster kommer. Synes det var mange gode tanker og ideer i denne tråden, så tusen takk :) Vi prøver å fokusere på at det er hennes lillesøster så hun skal få et eierskapsforhold til babyen. Ellers som nevnt over her gi henne realistiske forventninger til hva en bitteliten baby er og kan. Vi er veldig spente på reaksjonen men jeg er uansett innstilt på å få til så mye alenetid med henne som overhodet mulig.
 
Her er storebror 5 år og lillebror 3mnd. Det har gått bra til nå. Vi prater om følelsene hans med han og tror det hjelper å få satt ord på tankene.

Alle besøkende har gitt like mye oppmerksomhet til storebror og alle som har gitt noe til lillebror har gitt gave til storebror også.

Han får være med på alt av stell og kos og han får oppgaver som å leke med lillebror, hente klut, passe på at han ikke ruller av stellematten og sånt. Det liker han.

I barnehagen viser han frem babyen sin og forteller stolt om at han passer på lillebror.
 
Det viktigaste tipset eg fekk var å aldri skylde på babyen.
Feks om baby sover, og eldste drar fram ei skikkelig bråkeleike er det bedre å seie "mamma har litt vondt i hode/liker ikke så godt den lyden", enn "hysj, ikkje vekk lillebrøster"

Eldste var 2,5 da yngste vart fødd, og eg var sikker på han ville bli kjempesjalu, men han viste ingen tegn til det. Det blir gjerne meir sjalusi når baby blir eldre og feks skal lære å sitte/gå/stå og får masse oppmerksomhet pga det.

Einaste som var litt rart (og upraktisk) var at storebror alltid ville sitte på fanget mitt da eg amma lillebror, og det fikk han lov til:)

Lillebror kjøpte også gave til storebror som han fikk på sjukehuset, han var kjempeimponert;)

Første storebror sa da han såg lillebror på sjukehuset var "oi, han var jammen fiiiin!" Smelt:)
 
Sørg for å inkludere han i det dere gjør så langt der er mulig, en på tre år kan være med på alt fra bleie skift til bading og mating [emoji6] vi gjorde det med storesøster, og her har det Ikkje vært noe sjalusi [emoji4] så passet vi på at når vi begge var her så hvis d var noe som krevde full oppmerksomhet så tok den ene seg av det mens den andre var med storesøster og trengtes der en forklaring på hvorfor hun Ikkje kunne hjelpe til fikk hun det og godtok det [emoji6]
 
Back
Topp