Hvordan kle barnet?

Tussi17

Flørter med forumet
Sommerfuglene 2017
Hei
Vi venter vårt første barn i midten på juni og gleder oss masse.
Men det er noe jeg grubler en del på og vet at det ikke er noe fasitsvar på, men jeg vil spørre likevel.
Hvordan skal man kle barnet? Vi har kjøpt inn Voksi Urban og jeg har hele tiden tenkt at den trenger jeg mest sannsynlig ikke bruke før til høsten. Da tenkte jeg at barnet holder en fin temperatur i vognen med ulldress (kjøredress), lue, dyne og teppe?
Vet såklart at man skal passe på temperaturen at barnet ikke er for kaldt eller for varmt.

Tips, erfaringer og råd??
 
Min er født i juni for 3 år siden. Den sommeren var det ekstremt varmt, så vi brukte som regel kun body og leggings, ofte tok vi av leggingsen også.
Ellers brukte vi mest vanlige klær, (mye body og joggebukser med cardigan over for å kunne ta av og på), med teppe eller dyne over i vogna. Alt ettersom vær og temperatur.
Tynne luer og solhatter brukte vi en del, også likte vi godt hettegensere for bruk i bilstol og vogn, da ører ble litt dekt, uten at vi trengte lue.

Ulldress tok ikke vi i bruk før september om jeg ikke husker helt feil, men som sagt en varm sommer. Vi hadde en bamsedress i begynnelsen, den brukte vi noen få ganger, når været slo om ;)

Har også voksi urban, og den tok vi ikke i bruk før langt utpå høsten, vi hadde også en vår/høst pose, som vi brukte når vi tok i bruk sportsdelen.

Men hvordan årets sommer blir, er vanskelig å si.
Så hva du har brukt for er også vanskelig.
Sjekk barnet i nakken, for å se om du kler på for mye eller for lite.
 
Har ikke egen erfaring med sommerbarn, men har hørt fra venner at flere lag med tynne klær var best, for da tar man av etter hvert som det blir varmt og på når det blir kjølig.
Pledd/tynn dyne/pose i vogna, men alltid lue eller sommerhatt med øreklaffer.
 
Vanlige klær. Bodyer, strømpebukse eller joggebukse. Liten genser eller cardigan. Kle etter temperatur. Husk at hvis man har 18 grader på soverommet om natta og kler ungen i pysj og dyne, er det ikke nødvendig med ulldress og dunpose i 20 grader ute i vogna. Kle etter værforhold og sjekk temperaturen i nakken. Værre hvis ungen blir for varm.
 
Gutten vår er født i juni 2015 og det var også en varm sommer (i Oslo i allefall). Vi hadde mye tynne ull bodyer og strømpebukser, pluss tynn lue. Ull er kjempe fin også når det varmt! Vi hadde også tynn ullteppe med oss overalt, i tilfelle det skulle bli mer kjølig. Sokker/tøfler/sko er også fint å regulere temperatur med.
 
Tenk på hva du selv har på deg.
Babyen trenger som regel litt mer klær, men det er f.eks. ikke nødvendig med lue og votter inne på friske babyer, selv om hendene til babyen er kalde.
Kjenn i nakken, halsen og nedover rygg/bryst på babyen om den er varm/kald.
Babyen sier ifra om den er kald, men er den for varm kan den bli sløv og apatisk.
Derfor er det alltid bedre å kle på for lite, også heller kunne ta på mer.
På sommeren kan det holde med bare bleie i vogna på det varmeste, men husk uv-beskyttelse (ikke solkrem) og myggnetting.
(Men ikke dekk vognåpningen med noe annet enn uv-og/eller myggnetting.
Vognposen får du garantert ikke bruk for før godt utpå høsten/vinteren, og da lønner det seg å ha saueskinn under.
Dyne og pledd kommer man langt med, og det er bedre å regulere med det enn med for mye klær. :)
 
Se an babyen din! Min er en varm unge, og har alltid mindre klær enn de fleste andre babyer vi treffer. Det beste på sommeren er tynt lag med ull/silke-blanding, bomull blir han klam av, selv som nyfødt. Andre barn hadde blitt gjennomfrossne om de hadde blitt kledd som han :p Har så godt som aldri opplevd ham kald, han er straks 1 år.

Ved å kjenne på barnet ditt og følge med på når hen er komfortabel finner du det ut. Kjenn på kroppen, ikke bare hender og føtter :)
 
Back
Topp