Hvordan kjennes rier ut? Hvordan startet din fødsel?

Det kjennes ut som mensmurringer som bygger seg opp, og kommer med jevne mellomrom.
Begynner ofte så mildt, at man ikke tenker så mye på det i starten.
Da er det lurt å evt spise litt/slappe av/sove... For det kan bli en stund til neste gang :p
 
Det kjennes ut som mensmurringer som bygger seg opp, og kommer med jevne mellomrom.
Begynner ofte så mildt, at man ikke tenker så mye på det i starten.
Da er det lurt å evt spise litt/slappe av/sove... For det kan bli en stund til neste gang :p
Her bygget det seg ikke opp. Ble litt sjokket, for hadde fått samme tipset om å slappe av, sove og spise. Fødselen startet med rier. Først var det noen få rier med 10-11 minutters mellomrom, som var ganske vonde med en gang. Sprang på do, nr2, flere ganger innimellom. Deretter gikk det over til 2-3 minutter mellom hver etter ca en times tid. Samboer fikk litt småsjokk når jeg vekket han og sa det. "Skulle det ikke være litt flere minutter mellom hver når vi skulle dra?" Jeg: "jo, tror det. Men de bare kom." Så det var ca 9-10 timer med rier med 2-3minutters mellomrom før hun var ute. De roet seg kanskje litt når jeg fikk epidural. (Som jeg absolutt ikke ville ha på forhånd.)
 
Begynner som mensmurringer og ligner etterhvert mageknip syns jeg. Mine rier sitter i magen, ikke i ryggen.

Fødsel nr 1 startet med rier, nr 2 med vannavgang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mine startet veldig sånn pang med en gang, pga jeg ble satt igang. Så jeg var aldri i tvil om at det var riene som begynte :p
 
Trodde det var menssmerter først, jeg, har ekstremt sterke menssmerter når mensen kommer, men alle sa "du VET når det er rier" og det var ikke tvil på slutten, men de første 12 timene var det konstante grusomme menssmerter uten pause :p
Prematur vannavgang. Det som viste seg å være rier kom 15 min etter vannet gikk.
 
Føltes som mageknip hos meg. Etter hvert som press mot rumpa - av og på- i 16 timer...

Startet med vannavgang.
 
Her fikk jeg høre at det kjennes ut som mageknip. Så tidlig lørdags morgen kjente jeg dette og begynte å telle minuttene imellom, så det måtte være rier tenkte jeg. Var jo ikke noe vondt i det hele tatt de første 2-3 timene, så ble det vondere og vondere. Midt på dagen da jeg lå på sofaen syns jeg det var vondt nok og trodde ikke det kunne bli verre, men klarte da å snakke i tlf osv.. hun jeg snakket med i tlf sa at det kom til å bli verre, for når jeg var på det verste kom jeg ikke til å klare å snakke en gang. Og det hadde hun rett i. Var liksom mens smerter ganger 10000 i altfor mange timer. Fødde etter ca 28 timer med rier. Hadde rier med jevne mellomrom fra jeg fikk de til jeg fødde, og det var jammen meg slitsomt.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Fødselen min startet med at vannet gikk, fikk ikke rier av meg selv så måtte settes i gang.

Ser at mange beskriver der som mensmurringer, jeg følte det aldri sånn. Jeg fikk en merkelig tyngdefølelse i hele magen og det føltes som en stor vond klump :p litt som mageknip kanskje, det knyter seg liksom..
 
Da riene begynte så smått på morgningen, så trodde jeg at jeg bare var velfig tissatrengt. Mine rier satte seg foran og ikke bak. Det var den samme smerten hele tiden bare at de ble sterkere og sterkere :p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Her startet det med at vannet gikk, så kom første rie etter 10-15 min :) De kom med jevne mellomrom og blei gradvis sterkere. Jeg slutta å snakke til slutt for måtte konsentrere meg om å puste meg gjennom.
 
Her startet fødselen med vannavgang og et par timer senere kom riene ganske brått og fort. Det var som suuupersterke menssmerter fremme.
 
Fødselen min startet med at vannet gikk, fikk ikke rier av meg selv så måtte settes i gang.

Ser at mange beskriver der som mensmurringer, jeg følte det aldri sånn. Jeg fikk en merkelig tyngdefølelse i hele magen og det føltes som en stor vond klump :p litt som mageknip kanskje, det knyter seg liksom..

Samme her. Lignet ikke på menssmerter i det hele tatt hos meg. Minnet ikke om det engang.
 
Samme her. Lignet ikke på menssmerter i det hele tatt hos meg. Minnet ikke om det engang.

Jeg gikk hele tiden og ventet på disse menssmertene så tok litt tid før jeg skjønte at jeg hadde rier etter jeg ble satt i gang. Men det er nok forskjellig fra person til person :)
 
Mine rier kjentes som kynnere, men det var et eller annet som var annerledes slik at jeg skjønte at fødselen nå startet.

Signerer tipset om å slappe av når det startet. Jeg hadde hatt full dag med handling, vasking og vært på farten hele tiden. Riene startet kl 16, og da jeg gikk og la med ved midnatt var de av en slik karakter at jeg ikke fikk sove. Baby ble født 05.28, og jeg var for trøtt til å se på ham, jeg ville bare sove. Så sov hvis mulig!
 
Jeg syns det er vanskelig å forklare, for jeg syns ikke det kjennes ut som menssmerter.. Syns ikke det kan sammenlignes med noe annen smerte!
Min første fødsel startet med kjempe svake rier, og jeg forsto at det var rier med en gang! Har hatt mest vondt i magen i begge fødslene mine, i den siste kjente jeg ikke noe i ryggen i det hele tatt :eek:
For min del lignet det ikke mensvondt, det var ikke likt kynnere.. Det kjennes ut som en slags krampe i magen, men det er umulig å forklare :p
 
Som du skjønner varierer det veldig. Jeg har begge gangene trodd at de første riene var kynnere, men så har de tatt seg opp. Mine strammer godt i magen samtidig som at jeg får kraftige tak i ryggen. Med nr. 2 var de korte (45-50 selumd) men likevel veldig effektive. Ventet hele tiden på at de skulle bare lengre men det skjedde aldri. Fra 4 til 6 cm. Tok det 1 time og de riene var korte og overkommelige. Ved 6 cm gikk vannet og riene tok seg opp kraftig. Gutten var ute 26 minutter senere.

Mitt beste råd er å lytte til kroppen og ikke henge deg for mye opp i hva som er "fasiten". Hadde ikke jeg fått beskjed om at jeg var i faresonen for en styrtfødsel hadde jeg født hjemme eller i bilen garantert.
 
Fødselen min startet med spontan vannavgang, ingen tegn til fødsel før dette.
Mine rier kom PANG! med 1 min mellomrom, var utrolig skummelt. Alle sa på forhånd; "du kjenner stor forskjell på rier og kynnere", og ja, det gjorde ihvertfall jeg. Riene mine var VONDE, skikkelige tak hvor jeg såvidt klarte å puste. Det skumleste var selvfølgelig at alt skjedde så plutselig, så fort.
 
Mine satt i korsryggen og låra, de var sinnssykt vonde fra første stund og kom regelmessige. Men det tok lang tid før det var over. Jeg sleit med å sove og spise de dagene det holdt på så det gikk stort sett i vann til jordmor sin fortvilelse for det er hverken sukker eller næring i vann så da fikk jeg ikke energi haha
 
Her startet det med vannavgang på natta. Våkna av at det sildra. Sprang på do i redsel for at resten av vannet skulle komme. :p
15 min etter kom riene. Det begynte øverst i magen og rulla ned mot underlivet. Dritvondt fra første rie.
Men måtte ha rier i 65 timer før gutten ville komme ut. Hadde null pauser i mellom. Eller det va vel pauser på ca 10 min mellom hver rie det første døgnet. På døgn 2 fikk e en halv tablett i underlivet for å øke riene, da mine egne ikke hadde effekt. Så på døgn 3 fikk e drypp som økte de enda mer, og da hadde e ca 30 sekund pause mellom. Ikke rart e søvna i mellom slagene :p (Hørte gubben og jordmor prata over hodet på meg at det va synd i meg som ikke hadde søv på 3 døgn, og at e va utslitt. Hjalp ikke heller på at e fikk 40 i temp og måtte ha antibiotika intravenøst under fødsel). Hadde hørt at det ville bli en annerledes smerte når hodet kom i åpningen. På meg ble smertene mye mindre. 3 press så va han ute. Så når vi ble overflytta til barsel så skulle pleierne ta han om natta så e fikk søv, og reagerte ikke på at e ble vekt om natta med beskjed om at han va havna på nyfødtintensiven pga dårli pust. Men kl 07.00 sa det pang i hodet mitt og e va lysvåken, hadde ikke tid til å spise frokost (ble tvunget til å spise først, noe e va gla førr i ettertid) da e skulle ned til gutten min. Heldigvis kom søstra mi kl 08.00 mens e satt å prøvde å pumpe meg, og ho måtte få tak i en rullestol for å frakte meg ned. (mista en del blod etter fødsel, så verden gikk rundt for meg)
Synes etter-riene va vonde, måtte ta paracet i 3 dager før riene slutta. Ene hoftekula gikk ut av ledd under fødsel så smertene fra det måtte e lide med i 14 uker. (Men det er en annen histore) :)
 
Back
Topp