Hvordan gjør dere det med permisjon og barnehagestart?

Det er nok ikke vanlig at far har permisjon og sender i bhg nei, har inntrykk av at de som gjør det blir litt uglesett...

Her har jeg allerede sjekket med bhg vi ønsker hvordan reglene er ift oppstart, og her kommer det ann på om det er venteliste eller ikke etter opptaket. Hvis det ikke er ventelister må vi fra 01.11.19 uansett betale for plassen ellers mister vi den, så derfor håper vi på oppstart i november. Er det ventelister må vi betale for plassen fra september (mnd barnet fyller ett år) og da gjør vi nok noen endringer i permisjonen til far.

Her vil far ta ut ca 20% av fedrekvoten fra 6 uker etter fødsel slik at min permisjon blir 80% lønnet og 20% ulønnet. Da blir min forlenget med det han tar ut. (100% dekningsgrad). Utsetter permisjonen min med totalt 6 uker ferie fra 2018 og kommer da til litt uti juli. Så tar vi ca 4 uker ferie før jeg begynner å jobbe ca 01.08 og far tar det han har igjen av fedrekvoten (litt over 8 uker) i august og september. Hvis vi får bhg-start i november som ønsket så tar jeg 1 mnd ulønnet perm i oktober, hvis ikke så håper vi at vi kan drøye bhg-start til oktober siden det passer med fars permisjon og vi da får kontantstøtte for oktober. [emoji5]
 
Vi tenker at hun skal begynne i august nesteår, og dersom faren fortsatt har litt permisjon igjen ser jeg på det som en bonus ved at hun kan få en myk start :) Den andre datteren vår begynte da hun var ti måneder, og det gikk veldig fint :)
 
Har ikke tenkt så nøye gjennom det, men antar vi uansett må betale for barnehage fra august eller september.
De som søker og får plass på nyåret her får vel stort sett plassen fra 1/12 av pga reglene for når og hvordan kommunen fordeler neste års støtte til barnehagene.
 
Va er vitsen med at far har permisjon hvis barnet er i barnehagen? [emoji38]
Det syns jeg hørtes ganske tullete ut....
 
Va er vitsen med at far har permisjon hvis barnet er i barnehagen? [emoji38]
Det syns jeg hørtes ganske tullete ut....

Min samboer mener det er fint med sakte tilvenning og korte dager i barnehage fra starten av. Vet om flere foreldre som er med i barnehage de første ukene, og ikke bare de tre dagene med tilvenning som er «normalen». Alt etter barnets behov. Er i hvert fall det min samboer har som argument for at barnet skal begynne tidlig i barnehage (august/september). Han jobber selv som pedagogisk leder i en barnehage, og mener det er flere fedre som har en slik ordning under sin pappapermisjon. I tillegg kan det være problematisk å få barnehageplass fra og med desember/januar når du bor midt i en storby også. Derfor må man jo betale plass fra august.. Ikke så veldig uvanlig her vi bor tydeligvis. Problemet er vel det at det kan bli vanskelig med sakte og rolig tilvenning i barnehage når vi begge må jobbe fulltid fra november. Er nok ikke ment som om at far skal være hjemme alene for å slappe av hele dagen mens mor og barn er i jobb og barnehage. Heller det at vi ønsker den beste starten for barnet vårt i barnehagen, og at barnet kan gå korte dager i barnehage den første tiden. Det er jo helt umulig å forutse hvilke behov barnet har for tilvenning i barnehage - noen bruker lang tid, andre bare et par dager.
 
Neda, men kan jo ta gradert uttak. Jeg begynner nå på jobb igjen tidlig i mai.
Ja hvis man tar gradert uttak og far er på jobb di dagene barnet er i barnehage så ser jeg ingen problem. Men hvis far(eller mor) skal sitte hjemme å spille ps4 eller drikke kaffe eller hva det måtte være så synes jeg det er misdbruk av våre skattepenger. Disse ukene er jo ment for å være sammen med barnet og for at barnet skal slippe å begynne i barnehage tidlig.
 
Back
Topp