Hvordan går det med barna og dere?

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Er barna i barnehage? Jobber dere? Noen som er i gang med ny baby? Hva gjør og kan barna nå?
 
Barnet går i barnehage, og jeg og faren jobber 100%, noe som er mye mer tøffere enn jeg trodde. Jeg syntes det er utrolig trist at jeg får så vidt en time med lek/kos før hun må sove siden hun er så sliten etter barnehagen. Tidsklemma er forferdelig stress, og jeg har spurt om å kunne jobbe 80% (siden man har rett på redusert arbeidstid når man har barn under ti år) men jobben var ikke så samarbeidsvillig.. Syntes jeg går glipp av viktig tid med hun, da hun utvikler seg så fort og er i så herlig alder nå. Noen som føler det samme?

Hun kan bl.a. ta av skoene sine selv, spise selv med skje, drikke selv fra glass, vaske/tørke nesa og ansiktet selv, mater marsvinet (åpner/lukker buret), klatre opp og ned fra sofa/seng, danser (ta "piruett"), og gjør lille petter edderkopp med alle bevegelser. Sier mamma, pappa, ball, bade, borte, nam nam, vov vov, der, den, nei, ja.

Ingen ny baby på gang, føler hun må få full oppmerksomhet nå som det er så mye jobbing. Går med konstant dårlig samvittighet..
 
Her går hun også i barnehage, og vi jobber begge 100 % (og vel så det...). Er heldige med at begge har flexitid på jobben, så en leverer og en henter, slik at hun ikke får unødvendig lange dager i barnehagen. Er hjemme igjen fra barnehagen ca klokka fire, og hun legger seg klokka sju. Føler også på det med at de voksne i barnehagen ser henne mer enn oss i hverdagen, men vi nyter tiden vi har sammen og prøver å unngå stress.

Skal klare det mest selv. Kjempemorsom alder, nå kommer det nye ord hver dag og hun har begynt å sette sammen to ord. Ellers er hun veldig bestemt og har masse humor, gir oss latterkrampe minst en gang om dagen ;) Vi går på baby/barnesvømming en dag i uka, noe som er ukas høydepunkt. Hun elsker å være ute, sykkelen, sandkassa, huske og ikke minst sklia er toppen. Klatring, sang og dansing er også gøy.

Hun har begynt med litt rollelek, tar på seg sko/div.klesplagg/sekk/poser og later som hun f.eks. skal på butikken. Sier hun skal kjøpe druer, som er favoritten, hehe.

Ikke noe nytt barn på gang.
 
Gutten vår går i bhg og vi jobber begge 100% men jeg jobber turnus. Så får ofte til en fridag fra bhg i uka og leverer sent når jeg begynner sent på jobb. Har fungert veldig fint! Men nå har jeg fått ny jobb som er dagtid så er veldig spent på hvordan det blir! Innen jeg starter er han nesten to, så håper det går fint, han trives veldig godt i bhg :)

Ellers er det full fart stort sett. Klatrer overalt og løper. Elsker å være ute, spesielt sykle (vi dytter trehjulsykkel), skli, leke i sandkasse/grus med traktor og henger. Alt som durer er gøy, og han kan snart navn på flere kjøretøy enn meg :p hermet etter alt vi sier og skravler masse, selv om vi ikke skjønner alt. Har også begynt å sette sammen to ord.

Spiser det meste, med både gaffel og skje. Kan også drikke av vanlig kopp, men blir fort søl. Vi burde sikkert øve mer!

Han er veldig aktiv og kan leke og ordne masse for seg selv, men er også en koseklump. Sitte på fanget og lese bok og se barneTV er kos :)

Vi sliter litt med soving, sovner litt sent på kvelden selv om vi starter tidlig. Ligger gjerne lenge rolig før han sovner. Men når han sovner sover han veldig godt. 11-12 timer sammenhengende. Sover ofte 2 timer på dagtid, helst ikke senere enn 13.30. Lurer på om det er for lenge? Men vi vekker han ofte, ellers kunne han sikkert sovet tre timer! Hvordan sover deres?
 
Gutten vår går i bhg og vi jobber begge 100% men jeg jobber turnus. Så får ofte til en fridag fra bhg i uka og leverer sent når jeg begynner sent på jobb. Har fungert veldig fint! Men nå har jeg fått ny jobb som er dagtid så er veldig spent på hvordan det blir! Innen jeg starter er han nesten to, så håper det går fint, han trives veldig godt i bhg :)

Ellers er det full fart stort sett. Klatrer overalt og løper. Elsker å være ute, spesielt sykle (vi dytter trehjulsykkel), skli, leke i sandkasse/grus med traktor og henger. Alt som durer er gøy, og han kan snart navn på flere kjøretøy enn meg :p hermet etter alt vi sier og skravler masse, selv om vi ikke skjønner alt. Har også begynt å sette sammen to ord.

Spiser det meste, med både gaffel og skje. Kan også drikke av vanlig kopp, men blir fort søl. Vi burde sikkert øve mer!

Han er veldig aktiv og kan leke og ordne masse for seg selv, men er også en koseklump. Sitte på fanget og lese bok og se barneTV er kos :)

Vi sliter litt med soving, sovner litt sent på kvelden selv om vi starter tidlig. Ligger gjerne lenge rolig før han sovner. Men når han sovner sover han veldig godt. 11-12 timer sammenhengende. Sover ofte 2 timer på dagtid, helst ikke senere enn 13.30. Lurer på om det er for lenge? Men vi vekker han ofte, ellers kunne han sikkert sovet tre timer! Hvordan sover deres?

Søvn er jo så forskjellig. Her sover hun ca 1,5 time på dagtid (noen ganger 2 i barnehagen, noen ganger 1 time hjemme). Legger seg 19 og sover ca 12 timer.
 
Så gøy å høre hvordan det går med alle :) Får vel oppdatere selv også :p

Gutten vår ikke i bhg, har ikke fått plass ennå :eek: Vi jobber begge to, jeg 100 % og mannen 80 %. Så litt av en kabal med barnepass! Han skal starte i bhg i august, fått plass :D synes det er litt myr logistikk for tiden.

Her snakker han også ganske mye, kan mange ord, begynt å sette sammen to ord, kan fargene og teller. Han er definitivt sterkere på språk enn motorikk. Litt atypisk til gutt å være da egentlig :p

Han er glad i å leke med duplo, tegne, skli, bli lest for, leke på lekekjøkken (og være med meg og lage mat :p ), leke i sandkasse. Litt opptatt av sykler, biler, gravemaskiner, traktorer :D

Ingen søsken på gang her. Tenkte egentlig å prøve på et søsken i 2018, men blir litt babysyk til tider, så kanskje vi prøver på et 2017 søsken i stedet ;) Veldig ambivalent :eek:
 
Har ikke vært innom her på leeeeeeenge, men kom på jeg skulle kikke innom i dag og kan vel legge igjen et livstegn... :)

Her er minstemann i barnehagen 4 dager per uke og trives godt der (Jeg har 100% jobb, men jobber noe helg og har derfor en fridag i uka). Han går ikke selv enda (men det er bare tryggheten det står på, for han går som en helt om han holder i skjørtekanten min og er jo ikek akkurat store støtten i det, så regner med han slipper når som helst - håper i alle fall det......... :p )

Ellers er det full fart.... Prapler masse for tiden! Mamma, pappa, Bobo (storebror), Vov, Miau, Mø, Bil, Bæbu, Tut tut, Mer, Drikke, Mat, Nammenam, "Datt ne" (falt ned)osv. Sandkassen og vann er kjempestas, og han elsker å være ute! Bøker er veldig populært. Ellers er alt som kan stables, kopper og kar og alt man kan putte noe oppi og helle det ut igjen spennende og finmotorikken er nok en del bedre enn grovmotorikken. :p

Han mener selv han er alt for stor til å drikke av noe annet enn vanlig glass og maten skal også helst inntas uten hjelp. Alt i alt en svært bestemt liten herremann er det vi har med å gjøre!!!

Og så skal han bli storebror til ei lita jente i september, så det blir veldig veldig spennende!!!
 
Har ikke vært innom her på leeeeeeenge, men kom på jeg skulle kikke innom i dag og kan vel legge igjen et livstegn... :)

Her er minstemann i barnehagen 4 dager per uke og trives godt der (Jeg har 100% jobb, men jobber noe helg og har derfor en fridag i uka). Han går ikke selv enda (men det er bare tryggheten det står på, for han går som en helt om han holder i skjørtekanten min og er jo ikek akkurat store støtten i det, så regner med han slipper når som helst - håper i alle fall det......... :p )

Ellers er det full fart.... Prapler masse for tiden! Mamma, pappa, Bobo (storebror), Vov, Miau, Mø, Bil, Bæbu, Tut tut, Mer, Drikke, Mat, Nammenam, "Datt ne" (falt ned)osv. Sandkassen og vann er kjempestas, og han elsker å være ute! Bøker er veldig populært. Ellers er alt som kan stables, kopper og kar og alt man kan putte noe oppi og helle det ut igjen spennende og finmotorikken er nok en del bedre enn grovmotorikken. :p

Han mener selv han er alt for stor til å drikke av noe annet enn vanlig glass og maten skal også helst inntas uten hjelp. Alt i alt en svært bestemt liten herremann er det vi har med å gjøre!!!

Og så skal han bli storebror til ei lita jente i september, så det blir veldig veldig spennende!!!

Gratulerer så mye med lillesøster på vei!! :) Så gøy å lese om gutten din! Min også var treg med å gå, men liker akkurat som din å stable, putte oppi, spise, drikke selv av glass :) Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen! ;)
 
Back
Topp