Hvordan foregår utredning for pcos?

flubber

Elsker forumet
*MIA*
Mailykke 2018
Fikk anbefalt å gå til fastlegen og få en utredning for dette etter jeg er ferdig med sa som jeg hadde nå. Gyn snakket om noen blodprøver jeg burde ta.

Dere som har vært igjennom utredning/fått diagnosen, hva gikk utredningen ut på? Hva skal til for å få en slik diagnose?
 
Så leit at du har hatt en sa:/
Jeg fortalte gyn om syklusen min, at jeg hadde laaange sykluser. (Typisk mellom 60-100 dager). Han sa at om syklus var over 40 dager var sjansen stor for at jeg ikke hadde el, og sa jeg skulle dra til sykehuset for å ta blodprøver på noen bestemte dager neste syklus for å sjekke dette. Han tok så innvendig ultralyd og så masse cyster. Blodprøvene kom tilbake og viste ingen el. På bakgrunn av dette ble jeg diagnostisert med pcos.

Fikk da pergotime som ga meg el med en gang, regelmessig syklus og spire i magen på bare noen mnd.. endte i ma, men etter første tr satt spiren på ny med pergo:)
 
Last edited:
Så leit t du hadde en sa:/
Jeg fortalte gyn om syklusen min, at jeg hadde laaange sykluser. (Typisk mellom 60-100 dager). Han sa at om syklus var over 40 dager var sjansen stor for at jeg ikke hadde el, og sa jeg skulle dra til sykehuset for å ta blodprøver på noen bestemte dager neste syklus for å sjekke dette. Han tok så innvendig ultralyd og så masse cyster. Blodprøvene kom tilbake og viste ingen el. På bakgrunn av dette ble jeg diagnostisert med pcos.

Fikk da pergotime som ga meg el med en gang, regelmessig syklus og spire i magen på bare noen mnd.. endte i ma, men etter første tr satt spiren på ny med pergo:)
Takk for svar.

Var du til privat gyn eller ble du henvist fra fastlegen?

Jeg var hos privat gyn for å sjekke om jeg aborterte eller ikke (noe han bekreftet), og så sjekket han eggstokkene mine med det samme pga "sykehistorien" min, og sa at han trodde jeg hadde det, men måtte gå til fastlegen for å ta blodprøver når kroppen var i normalt gjenge igjen. Så litt spent på hva fastlegen gjør/sier...
 
Jeg har nettopp vært og tatt blodprøver, da sjekker de hormonnivåeri kroppen. Om det er unormale svar, og man får påvist cyster, pluss litt andre punkter, så får man gjerne diagnosen
 
Jeg ble henvist fra fastlegen.
 
Ble henvist fra fastlegen til gynekolog som tok innvendig UL og blodprøver :)
 
Så da virker det som jeg må regne med at fastlegen bare henviser meg videre til utredning og ikke gjør noe der da. Hadde håpet det kanskje var nok å bare ta blodprøvene der siden privat gyn allerede hadde sett på eggstokkene mine og sa de så ut som jeg hadde det. Hadde ikke cyster sa han, men hadde et bilde av "perler på en snor" som var typisk for det sa han.
 
Back
Topp