Hvordan fordelte/ skal dere fordele permisjonen?

Sallys

Glad i forumet
Mailykke 2018
Jeg er førstegangs og synes dette permsystemet er så forvirrende.

Så til overskriften, hvordan fordelte/fordeler dere den?
 
Far tar fedrekvoten på 10 uker, jeg tar resten. Dette er vi 100% enige om at er den beste løsningen for oss som familie. Mannen min er en kjempededikert pappa hver eneste dag, selv utenfor de ukene han har permisjon, han synes derfor 10 uker holder [emoji4]
 
Her tar pappa 14 uker og jeg resten. Helt mongo at de har gått tilbake til 14 uker, synes vi, men siden man må, så har vi ikke mye valg :(
 
Her gjør vi det litt utradisjonelt. Jeg er hjemme i 20 uker deretter deler vi 60/40 ut permisjonstiden. Dvs at etter 5 mnd begynner jeg å jobbe 2 dager i uka og pappaen jobber 3 dager. På den måten får både pappaen og jeg mulighet til å følge lillesøster gjennom mesteparten av permisjonstiden samtidig som vi får mulighet til å være noe annet enn bare mamma og pappa
 
Her har ikke pappaen rett på fedrekvoten, så jeg får den overført til meg.
 
Pappaen tar fedrekvoten og jeg resten pga jeg ikke har jobb etter permisjon, og dermed ikke oppfyller aktivitetskravet. Pluss at det gir min nåværende arbeidsgiver mest å utbetale, noe som er en bonus siden de ikke har vært så greie.
 
Her tar pappa 14 uker og jeg resten. Helt mongo at de har gått tilbake til 14 uker, synes vi, men siden man må, så har vi ikke mye valg :(

Når starter deres permisjon? Jeg har termin i mars men når vi søkte var det fortsatt fordelt 10 uker til pappaen. Søkte nå i januar. (Litt sent ute)
 
Når starter deres permisjon? Jeg har termin i mars men når vi søkte var det fortsatt fordelt 10 uker til pappaen. Søkte nå i januar. (Litt sent ute)
Antagelig etter 1. juli, i og med at hun skriver 14 uker til far.
 
Når starter deres permisjon? Jeg har termin i mars men når vi søkte var det fortsatt fordelt 10 uker til pappaen. Søkte nå i januar. (Litt sent ute)
Har ikke termin før i august og den nye regel trer i kraft fra 1 juli :(
 
Vi blir trolig å dele permisjonen hele veien siden jeg går skole og derfor "får" hele studielånet hvis han tar ut ca 40-49%hele veien. Samlingsbasert skole da, hadde ikke gått med heltid.
Så vi må prate med arbeidsgiveren hans om den ordningen, men de har vært supergreie med at han får ta ut ferie på kort varsel pga prøverør og timer på sykehus osv.
 
Vi blir trolig å dele permisjonen hele veien siden jeg går skole og derfor "får" hele studielånet hvis han tar ut ca 40-49%hele veien. Samlingsbasert skole da, hadde ikke gått med heltid.
Så vi må prate med arbeidsgiveren hans om den ordningen, men de har vært supergreie med at han får ta ut ferie på kort varsel pga prøverør og timer på sykehus osv.

Her tar får pålagt permisjon og jeg resten. Men er litt usikker hvordan det vil slå ut når jeg er kun 50% i jobb og 50 ufør pga jeg er slått ned på jobb. Og han i 100% jobb. Må snakke med nav om det
 
Her tar får pålagt permisjon og jeg resten. Men er litt usikker hvordan det vil slå ut når jeg er kun 50% i jobb og 50 ufør pga jeg er slått ned på jobb. Og han i 100% jobb. Må snakke med nav om det
Har forstått det sånn at dere begge kan ha permisjon 50% hele veien med de reglene rundt Det, kan jo være jeg tar feil da.. men kanskje dere er heldige, prat med nav :cat:
Grunnen til at vi skal prøve den ordningen er fordi da kan jeg fortsatt jobbe i helgene, og han overtid når han er på jobb, pluss at jeg får studielånet, sol er 100 000 kr.. så dersom vi får det til er det utrolig lønnsomt for oss. Det har med Lånekassen sine regler og ikke nav sine da :)
 
Takk for svar dere[emoji4]

Men har fler spørsmål jeg[emoji28]
For jeg skal jo først ha mine 3 uker før perm og så 6 obligatoriske etter fødsel, kan jeg da fortsette eller må barnefar ta sine 10 uker rett etter? Jeg føler det hadde vært best om jeg først tok min del så han hans. Og hva med fellesperioden? Her har ikke jeg jobb etter perm da kontrakten min som vikar går ut ved fødsel ca.

Dette ble rotete, beklager! Er bare så utrolig forvirret[emoji13]
 
Takk for svar dere[emoji4]

Men har fler spørsmål jeg[emoji28]
For jeg skal jo først ha mine 3 uker før perm og så 6 obligatoriske etter fødsel, kan jeg da fortsette eller må barnefar ta sine 10 uker rett etter? Jeg føler det hadde vært best om jeg først tok min del så han hans. Og hva med fellesperioden? Her har ikke jeg jobb etter perm da kontrakten min som vikar går ut ved fødsel ca.

Dette ble rotete, beklager! Er bare så utrolig forvirret[emoji13]

Du kan ta din obligatoriske del, og fellesperioden før far tar sin del av permisjonen.
 
Pappaen tok fedrekvoten og fire uker av fellesperioden, jeg tok resten av fellesperioden + to mnd ulønnet permisjon.
 
Jeg tar fellesperioden, og han har pappapermen. Vi har valgt 100 prosent
 
Vi har valgt 100%. Samboeren tar 15 uker, jeg tar resten. Vi ønsket i utgangspunktet at han skulle ha enda lengre permisjon, men sånn ble det nå ikke.
 
Her har vi ikke funnet ut hvordan vi skal gjøre det. Mye fordi de har økt fedrekvoten og slikt nå fra 1 juli og jeg har termin i september...
Meget mulig blir jeg å ta mine pålagte uker og så fellesperioden og han da sine 14 uker. Også tar han muligens ferie for i år mens babyen er nyfødt.
 
Back
Topp