Hvordan få sove? Trenger tips! (Sovestilling, tissing og generelt det å få sove)

Baby snart?

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Novemberlykke 2018
Novemberlykke 2020
Er omtrent halvveis i graviditeten og har begynt å få problemer med å sove. For det første er det tissingen, sikkert en liten skvett omtrent hver time i løpet av natten, og det er jo ikke så lett å gjøre noe med. Problem nummer to er sovestilling: Hvis jeg ligger på ryggen blir jeg svimmel og uvel etter kanskje 10 minutter, så det er utelukket. Magen kan jeg ikke ligge på for den har blitt for stor. Da gjenstår det å ligge på siden, som jeg har gjort en periode hittil, men nå har jeg fått så vondt i begge skuldrene av å ligge så mye på dem at jeg ikke klarer å ligge på siden mer enn maks en halv time før jeg må snu meg. Har lagt puter mellom beina og puter under øverste arm for å få det mer komfortabelt på siden, men det avlaster jo ikke skulderen som får mye av vekten når jeg ligger på siden. Har også prøvd å ligge halvveis på ryggen og halvveis på siden med to puter halvveis under ryggen på den ene siden slik at jeg blir tippet halvveis over, men jeg klarer ikke å slappe av i den stillingen og også den stillingen belaster skulderen som vender ned mot madrassen.

Når jeg ikke ligger komfortabelt eller har vondt, sliter jeg med å sovne, og når jeg endelig sovner, våkner jeg etter under en time pga den vonde skulderen eller av at jeg må på do. Trodde at dette var problemer som oppstod i tredje trimester og ikke før man er halvveis (18+5)... Hva gjør jeg da? Sover vel noen timer hver natt og det resulterer i at jeg blir kvalm, svimmel og rar i hodet på dagtid. Noen slike uker mot slutten er jo greit og akseptabelt, men å ha det slik i over 20 uker til høres mildt sagt tøft ut. Blir sikkert ikke bedre regner jeg med, siden magen blir tyngre og babyen etter hvert kommer til å vekke meg med sparking i tillegg. Trenger desperat noen råd. Hva gjør dere andre som sliter med å sovne for å få sove? Hvilken stilling sover dere i og hvordan støtter dere dere opp? Er det flere som har de samme utfordringene som meg?
 
Du får prøve en mer sittende sovestilling. Bygge opp ryggen litt så du ikke ligger flatt.
 
Jeg ville for det første investert i en bbhugme, den er virkelig gull verdt (sover mye bedre denne gangen enn under de to andre svangerskapene, og det er helt og holdent denne puten sin fortjeneste;) ) :) Når det gjelder tissing er det vel ikke så veldig mye å gjøre med det, annet enn å redusere drikkeinntaket på kvelden.
Her er det ikke skuldrene, men hoftene som er problemet ift belastning som du sier, eneste som hjelper er å variere stillingen innimellom og avlaste så mye som mulig med puter.
Ellers kan det kanskje være lurt med en gradert sykemelding hvis du jobber fullt, det er gull verdt å kunne sove/hvile litt ila dagen når nettene blir så vonde - hvis ikke blir man jo helt utslitt av søvnmangel...
 
Ville investert i en bbhugme-pute. Jeg hadde det ikke sist svangerskap og sov mye dårligere enn denne gangen, den avlaster så og si hvor enn jeg trenger ved at den kan danderes på alle ulike måter. Gull verdt, og verdt pengene! Kan fås kjøpt brukt på finn.no også.
 
Har samme utfordring, sliter veldig med søvnen. Har bbhugme puta og den hjelper litt. Sover best sittende egentlig, I soffan med masse puter stablet opp bak meg. Klarer ikke sove på venstre side pga symfysesmerter og baby som blir helt vill når jeg ligger på venstre side. På høyre side kan jeg ligge etpar timer før smertene kommer i symfysen og hofte kula. Flatt på ryggen går ikke får vondt i magen å uvel følelse. Det å snu seg er et mareritt .Har ca 12 uker igjenn og pendler mellom soverom å stue om natta. ( skråtak gjør det vanskelig å stable seg opp i senga)
Gleder meg veldig til lille blir født, det er verdt hver eneste våkne time.
 
Ikke drikke noe de siste timene før du legger deg og BBhugme. Det er de to tinga som funker for meg. Med den puta så kan man finne bra stillinger. Hvis du ligger på siden og legger det ene benet og ene armen over puta og lener deg mot den så kjennes det nesten ut som man ligger på magen og skuldra blir litt avlastet :)
 
Bruk en pute som du holder rundt. Bbhugme er sikkert bra. Jeg har en doomoo ammepute til det samme. Det løfter opp kroppen og avlaster skuldrene :)
 
Det hjalp meg en del å bytte ut den harde madrassen med en myk gjestemadrass vi hadde liggende. Mage, hofter og skuldre synker lenger ned i den, så det ble lettere å sove i noen uker. Det hjelper også å stappe dyna inn under kroppen der det trengs litt ekstra støtte, sånn får jeg til å ligge i en litt skrå vinkel mellom siden og magen.
 
Tusen takk for mange gode tips! Jeg prøver meg fram litt og har sovet bittelitt bedre de siste nettene. Sikler på den BBhugme-puta, men mannen syntes den var veldig dyr. (Jeg også forøvrig, men jeg vil gjerne sove godt...)
 
Tusen takk for mange gode tips! Jeg prøver meg fram litt og har sovet bittelitt bedre de siste nettene. Sikler på den BBhugme-puta, men mannen syntes den var veldig dyr. (Jeg også forøvrig, men jeg vil gjerne sove godt...)
Dyr, men verdt det! Den kan brukes som ammepute også. Og hvis du tenker du vil ha flere barn så ville jeg hvertfall ha kjøpt den nå så du har den til neste svangerskap også. Sjekk finn.no, de selges brukt og trekket kan vaskes :)
 
Eg ligger med overkroppen ned og mage og nedover sideveis med ei ekstra dyne som støtter mage og mellom beina
 
Har ett råd: BB Hugme gravid/ammepute. Den kan du bruke til å ligge på siden, da den avlaster skuldrene (jeg sliter også med vondt når jeg ligger på siden). Den støtter opp magen og stabiliserer bekkenet.
Har funnet to teknikker/liggestillingen med den puta som gjør at jeg faktisk får sove litt!

Anbefaler den, den er utrolig bra.
 
Skriver under på BBhugme! Jeg er 21 uker og har en del plager og har fått ganske stor mage. Puten har vært gull verdt.

Ang. tissing, så tisser jeg før jeg legger meg i senga. Så leser jeg 20-30 min og går og tisser igjen (uansett om jeg føler jeg ikke trenger det) før jeg legger meg til å sove. Det går som regel helt fint til neste morgen, evt. en tur opp om natta.
 
Back
Topp