Hvordan få små barn til å spise?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hva gjorde dere for å få baby/små barn til å spise?
Her har vi funnet ut hva som funker, men barnehagen klarer ikke å få henne til å spise så trenger tips til hva de kan gjøre. Hun er 1,5 men har vørt vanskelig å få i mat helt siden vi begynte med fast føde.
 
Og de har prøvd det samme som dere da vil jeg tro?

Gi små posjoner.
La hun smøre skiven selv.
 
Og de har prøvd det samme som dere da vil jeg tro?

Gi små posjoner.
La hun smøre skiven selv.
Nei. Vi sitter ved bordet alle sammen (ingen som går rundt). I bhg er det mer "skal du ha mat eller? Nei? Senere da kanskje". Vi er bestemt på at hun skal spise og venter med skjea foran henne til hun åpner munnen. På det værste må vi synge og tulle, eller enda værre bruke ipad. Har sagt at hun ikke vil ha selv om hun er skrubbsulten. Dette har vi prøvd i et halvt år å tenke "hun spiser når hun er sulten nok". Ja kanskje til slutt men da bare litt og så er hun sulten igjen om en time. Er vi ute så tar jeg henne på fanget. Hun må mates med mindre det er brød. Da spiser hun oppdelt i biter uten skorpe, men det har de ikke gjort. Grøt har de latt henne spise selv men da bare leker hun og griser.
 
Nei. Vi sitter ved bordet alle sammen (ingen som går rundt). I bhg er det mer "skal du ha mat eller? Nei? Senere da kanskje". Vi er bestemt på at hun skal spise og venter med skjea foran henne til hun åpner munnen. På det værste må vi synge og tulle, eller enda værre bruke ipad. Har sagt at hun ikke vil ha selv om hun er skrubbsulten. Dette har vi prøvd i et halvt år å tenke "hun spiser når hun er sulten nok". Ja kanskje til slutt men da bare litt og så er hun sulten igjen om en time. Er vi ute så tar jeg henne på fanget. Hun må mates med mindre det er brød. Da spiser hun oppdelt i biter uten skorpe, men det har de ikke gjort. Grøt har de latt henne spise selv men da bare leker hun og griser.
Da hadde eg sendt med ho brød oppdelt uten skorpe, og sagt at dette skal ho eta. Ho skal få beskjed om å sitte til ho har ete nok. Dette må ein vel kunne kreve av dei tenker eg:)
 
Nei. Vi sitter ved bordet alle sammen (ingen som går rundt). I bhg er det mer "skal du ha mat eller? Nei? Senere da kanskje". Vi er bestemt på at hun skal spise og venter med skjea foran henne til hun åpner munnen. På det værste må vi synge og tulle, eller enda værre bruke ipad. Har sagt at hun ikke vil ha selv om hun er skrubbsulten. Dette har vi prøvd i et halvt år å tenke "hun spiser når hun er sulten nok". Ja kanskje til slutt men da bare litt og så er hun sulten igjen om en time. Er vi ute så tar jeg henne på fanget. Hun må mates med mindre det er brød. Da spiser hun oppdelt i biter uten skorpe, men det har de ikke gjort. Grøt har de latt henne spise selv men da bare leker hun og griser.

Da ville jeg snakket med barnehagen om hvordan dere gjør det hjemme og hvordan dere ønsker det mer skal foregå i barnehagen.

Syns det hørtes helt merkelig ut med det opplegget i barnehagen skal jeg være ærlig.
Her spiser alle barna samlet ved bordet.
 
Har dessverre ingen råd, min spiser ingen verdens ting i bhg...
 
Vi har lagt opp til at jenta vår skal grise og leke med maten. Har et annet barn i familien med spisevegring, og lærte at grising med maten er et sunnhetstegn. Grøt i hele ansiktet og slikke grøten av fingrene er bare bra. Det kan hende vi har tatt det bittelitt for bokstavelig, men... :) Håper du finner ut av det, det er så vondt med barn som ikke spiser.
 
Har ikke så mange gode råd, har ei på 2,5 år som heller ikke spiser noe særlig! Vi har byttet ut en del brødmåltider med knekkebrød i perioder, da kan hun på en god dag spise litt. Da hun var mindre kunne jeg få lurt i henne en del grøt, men nå brekker hun seg bare hun får det i munnen, uansett type grøt!
Vi har prøvd å få et god samarbeid med barnehagen, og det begynner å ta seg litt opp nå. Vi sa fra at hun spiser lite og må motiveres og at vi gjerne ville vite hva hun spiste. I starten funka det dårlig, og jeg ble lei av svar som "det vet jeg ikke, jeg satt ikke sammen med henne ved måltidet" osv. Nå skriver de opp hva hun spiser, og nå har de også fått med seg hvor lite det er, så håper det kan bli bedre der også! De spiser matpakke til andremåltid og der skulle jeg gjerne sendt med noe fristende og næringsrikt, men de har noen barn med alvorlige allergier så begrenser veldig!

Drikker barnet ditt melk? Vi skal prøve å bytte til h-melk istede for lettmelk nå.
Får dere noen oppfølging fra helsestasjon? Lurer på om man kan ta kontakt for en ekstra runde med veiing og måling, vi skal vel ikke inn før hun er fire år nå!!?

Lykke til! Det er så frustrerende når de små ikke spiser!
 
Har ikke så mange gode råd, har ei på 2,5 år som heller ikke spiser noe særlig! Vi har byttet ut en del brødmåltider med knekkebrød i perioder, da kan hun på en god dag spise litt. Da hun var mindre kunne jeg få lurt i henne en del grøt, men nå brekker hun seg bare hun får det i munnen, uansett type grøt!
Vi har prøvd å få et god samarbeid med barnehagen, og det begynner å ta seg litt opp nå. Vi sa fra at hun spiser lite og må motiveres og at vi gjerne ville vite hva hun spiste. I starten funka det dårlig, og jeg ble lei av svar som "det vet jeg ikke, jeg satt ikke sammen med henne ved måltidet" osv. Nå skriver de opp hva hun spiser, og nå har de også fått med seg hvor lite det er, så håper det kan bli bedre der også! De spiser matpakke til andremåltid og der skulle jeg gjerne sendt med noe fristende og næringsrikt, men de har noen barn med alvorlige allergier så begrenser veldig!

Drikker barnet ditt melk? Vi skal prøve å bytte til h-melk istede for lettmelk nå.
Får dere noen oppfølging fra helsestasjon? Lurer på om man kan ta kontakt for en ekstra runde med veiing og måling, vi skal vel ikke inn før hun er fire år nå!!?

Lykke til! Det er så frustrerende når de små ikke spiser!
Tror jeg også skal få de til å skrive ned hva han spiser i bhg, slik at alle vet hva han har spist. De syns sikkert jeg maser når jeg spør hver dag om han har spist noe, men det er det som er viktig for meg å vite da han spiser utrolig lite. De fleste dager har han ikke spist noe når jeg kommer og henter han, men får en flaske med nan før duppen så han får i seg noe i alle fall.
 
Min på 14 mnd har blitt vanskeligere å få i mat, men begynner smått å se at han faktisk ønsker å spise selv. For når han spiser selv er han mer fornøyd og spiser mer. Men han får ikke spise alt selv. Grøt og middag fordeler jeg på to fat, ett får han selv med en skje, og den andre har jeg. Han spiser selv Samtidig som jeg gir ham :) Fungerer for oss iallefall :)
 
Tror jeg også skal få de til å skrive ned hva han spiser i bhg, slik at alle vet hva han har spist. De syns sikkert jeg maser når jeg spør hver dag om han har spist noe, men det er det som er viktig for meg å vite da han spiser utrolig lite. De fleste dager har han ikke spist noe når jeg kommer og henter han, men får en flaske med nan før duppen så han får i seg noe i alle fall.
Ja, det blir viktig for oss som har barn som ikke spiser noe særlig! En av grunnene til at de skriver opp (i tillegg til at jeg faktisk får informasjonen) er at vi ikke ønsker at det blir hva hun har spist som tar mest fokus i hentesituasjonen, hun hører og får med seg mye denne lille snuppa vår!
 
  • Liker
Reactions: BMC
Jeg har samme problemet, hun er hvert øyeblikk 1 år og vil ikke spise noe annet enn grøt, melk, most frukt og youghurt.
Ingen iddag, ingenting i biter :( Ikke vil hun ta i noe, og hvis hun endelig tar i det så sier hun æææææh og slipper det med store grimaser. Idag prøvde jeg å gi henne et vaffelhjerte, og da snudde hun seg og ville ikke se på det engang og tårene stod i øynene.

Har du noen tips er jeg takknemlig :(
 
Back
Topp