Hvordan få fredrekvoten?

Chriistiinax

Forelsket i forumet
Hei, fikk akkurat tilbake søknaden min på nav om innvilget permisjon til 09.11.18, hadde søkt om å få fedrekvoten fordi samboeren min er selvstendignæribhsdrivende og jobber litt på og litt av. Fikk avslag på dette, noen som vet hvordan jeg som mor kan få den? [emoji848] Hadde planer om å være hjemme til over nyåret.
 
Så lenge far har rett på fedrekvote, får ikke du den. Han kan velge den bort, men da faller de ukene av permisjonen bort.
 
Så lenge far har rett på fedrekvote, får ikke du den. Han kan velge den bort, men da faller de ukene av permisjonen bort.

Okei, takk for svar [emoji846]
 
Du må nok ta ulønnet permisjon. Har ei venninne som er i samme situasjon.
 
Du må nok ta ulønnet permisjon. Har ei venninne som er i samme situasjon.

Veldig dumt at man ikke ta over permisjonen [emoji849] samboeren kan liksom ikke stenge bedriften sin i 10 uker ‍♀️ men vi finner nok en løsning [emoji846]
 
Hva med å gradere den?
Her skal mannen ta en dag i uka i 1 år. Det er vanskelig for han også å være borte i 10 uker i strekk.
 
Vi får se, fordi vi flytter fra hverandre til sommeren (fortsatt kjærester) men samboeren skal bo 8 timer unna med tanke på jobb og prøve på litt turnus arbeid[emoji846]
 
Så lenge han ikke har opptjent retten til foreldrepenger.. dvs har hatt inntekt i seks av de siste ti månedene kan jo du kunne søke om å overta hans uker med permisjon da. Men jeg vet ikke om hvordan de regner inntekten hans. Dersom han har enkeltperson foretak så trenger han ikke «ta ut lønn» på samme måte som i et AS siden overskuddet pr def er lønnen hans...
 
Vi får se, fordi vi flytter fra hverandre til sommeren (fortsatt kjærester) men samboeren skal bo 8 timer unna med tanke på jobb og prøve på litt turnus arbeid[emoji846]

Da ville jeg sendt inn ny søknad etter sommeren og begrunnet det med at du nå faktisk er alenemor. Da vil du få fars permisjon. At dere er kjærester eller ei har ikke så mye å si. Du vil jo ha aleneansvar for lille om han flytter så langt unna :) Så les deg litt opp på NAV om aleneforsørger og ta kontakt når han flytter ;) Du vil også kunne få andre ytelser.
 
Da ville jeg sendt inn ny søknad etter sommeren og begrunnet det med at du nå faktisk er alenemor. Da vil du få fars permisjon. At dere er kjærester eller ei har ikke så mye å si. Du vil jo ha aleneansvar for lille om han flytter så langt unna :) Så les deg litt opp på NAV om aleneforsørger og ta kontakt når han flytter ;) Du vil også kunne få andre ytelser.

Dette stemmer ikke.

Sakset fra NAV:

"Du må fylle vilkårene under for å ha rett til stønad som enslig mor eller far:

Du og barnet må ha vært medlem av folketrygden de tre siste årene.

Du og barnet må oppholde dere i Norge.

Du må være ugift, skilt eller separert.

Du må være alene om omsorgen for barnet.

Du må ikke ha et forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Du må ikke ha samboer.

Du anses ikke som enslig mor eller far hvis du mottar, eller tidligere har mottatt stønad, til enslig mor eller far og får et nytt barn med samme partner."

Er man i et forhold med barnefar, er man altså per definisjon ikke aleneforsørger - uavhengig av boforhold. Og om far har rett på fedrekvoten, endrer ikke det seg, selv om han flytter. Da må han enten ta den selv, eller ukene faller bort.
 
Dette stemmer ikke.

Sakset fra NAV:

"Du må fylle vilkårene under for å ha rett til stønad som enslig mor eller far:

Du og barnet må ha vært medlem av folketrygden de tre siste årene.

Du og barnet må oppholde dere i Norge.

Du må være ugift, skilt eller separert.

Du må være alene om omsorgen for barnet.

Du må ikke ha et forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Du må ikke ha samboer.

Du anses ikke som enslig mor eller far hvis du mottar, eller tidligere har mottatt stønad, til enslig mor eller far og får et nytt barn med samme partner."

Er man i et forhold med barnefar, er man altså per definisjon ikke aleneforsørger - uavhengig av boforhold. Og om far har rett på fedrekvoten, endrer ikke det seg, selv om han flytter. Da må han enten ta den selv, eller ukene faller bort.

Beklager, min feil! Har hatt venninner som har gått fra samboer, men da har vi jo ikke tenkt over det punktet heller. Hvordan vet de foresten om man er i et forhold eller ei om man ikke bor sammen? Av ren nysgjerrighet.
 
Beklager, min feil! Har hatt venninner som har gått fra samboer, men da har vi jo ikke tenkt over det punktet heller. Hvordan vet de foresten om man er i et forhold eller ei om man ikke bor sammen? Av ren nysgjerrighet.
Tja, ikke godt å si. Antar at det utføres kontroller av noe slag, men skal ikke uttale meg for sikkert.
 
Altså, NAV følger opp og har en egen avdeling som jobber med trygdesvindel og tilbakebetalingskrav. Dersom man "later" som om man ikke er kjærester, men man flytter tilbake sammen senere så vil dette kunne plukkes opp på, de utbetale foreldrepengene kreves tilbakebetalt og man kan faktisk bli straffeforfulgt. Så jeg tenker: ikke verdt å ta risikoen. Far kan utsette sin perm og ta den gradert inntil barnet er tre år. Så om det ikke er mulig akkurat nå, så kanskje litt senere? :)
 
Beklager, min feil! Har hatt venninner som har gått fra samboer, men da har vi jo ikke tenkt over det punktet heller. Hvordan vet de foresten om man er i et forhold eller ei om man ikke bor sammen? Av ren nysgjerrighet.

NAV kan komme på kontrollbesøk og sjekke. Det er nok endel som har spekulert i det.
 
Så bra at det finnes så mange kunnskapsrike mennesker som kan hjelpe andre her inne. Det er mye om og men å tenke på, så godt man kan spørre om råd:)
 
Back
Topp