Hvordan er det med tannpussen hjemme hos dere?

M

Moderator Eve

Guest
Hos mange kan tannpussen være en kamp. Hvordan er det hos dere?
 
Vi har tannpussesang. Foreløpig går det greit. [emoji16]
 
Var en kamp da de var 1,5 år, men nå som de er 3 og snart 5 går det greit :)
 
Ikke direkte kamp, men eldste hyler og skriker. Yngste har begynt å protestere litt også. De er snart ett og to år gamle.
 
En kamp hver morgen og kveld med frøkna på 2:nailbiting:
 
En daglig kamp! Må ofte holdes fast desverre :p
 
Vi har akkurat begynt og det er bare to tenner og pusse :) foreløpig er det bare stas, vi får se om det varer :p
 
Her går det heldigvis knirkefritt. De har hatt tannbørste å gnage på fra de var bittesmå, så overgangen til pussing ble ganske lett. Ekstra gøy med elektrisk tannbørste som stopper når tannpussen har vart lenge nok. Og så får de «fluorgodteri» til slutt hvis de har vært ekstra flink... [emoji56]
 
Her pusser eldste mann mammas tenner mens mamma tar hans. Minste mann pusser mamma tennene på uten problemmer
 
Har en pussesang og tøyser og tuller, så det går stort sett bra. Han får pusse selv når jeg er ferdig, og er sååå stolt [emoji16] Men når det er tannfrembrudd er tannpussen et rent helvete...
Han er forøvrig snart 15 mnd, og har pusset tenner siden han var 3 mnd gammel.
 
Det har faktisk aldri vært en kamp :) Til tross for en veldig viljesterk og sta jente som har hatt mye trass opp igjennom. Men tannpuss og legging har gått fint.

Vi har hatt samme hyggelige rutine om kvelden siden hun fikk sin første tann. Både jeg og pappaen er med på tannpussen (bortsett fra om en av oss ikke er hjemme når hun legger seg: en gang annenhver måned eller sjeldnere).

Hun er tre år nå. Hun holder tannbørsten mens en av oss (foreldre) har på tannkremen. Så synger vi begge en tannpussesang mens en av oss pusser tennene hennes. Når vi er ferdige å pusse skyller vi av tannkremen, også får hun pusse litt mer selv. Også setter hun tannbørsten på plass selv (VELDIG opptatt av å gjøre mest mulig selv).
 
Her går det veldig fint. Vi synger pussesang og tøyser mye :)
 
5 år og pusser selv. Jeg pusser alltid en runde for han på slutten.
Aldri vært noe problem.
Han fikk tenner som 3m, så har vært vant til tannbørste siden. Vet ikke om det er derfor han ikke har kranglet på set.
 
I dag har jeg kjøpt tannbørste til lillesøster [emoji847] Hun elsker å tygge på storebroren sin tannbørste, så nå har hun fått egen (selvom vi fremdeles venter på den første tanna). Tannpussen med storebroren går fint nå [emoji4] Han fikk også tannbørste før han fikk tenner, og pussinga gikk kjempe fint da de første kom. Men så begynte han å slå seg vrang på det i en periode ifm 'jeg vil ikke legge meg-kranglen'. Heldigvis merket han fort at det nytter ikke å krangle på det, og nå går det kjempe greit.
 
Datteren min er snart fire. Hun får pisse selv først, mens vi følger med, så pusser vi på slutten der hun ikke har pusset godt nok. Det går som regel greit, men selvfølgelig litt protest av og til. Bedret seg betydelig da vi begynte med fluortabletter. Hun synes de er veldig gode, men vet at hun må pusse ordentlig først.

I 1,5-2 års alderen derimot, var det en kamp. Hyling, skriking og vi måtte ofte være to slik at en kunne holde fast armene hennes. Vi var ikke så strenge på pussen da det var som verst (velg dine kamper med omhu.) Melketennene skal jo byttes ut uansett :)
 
Back
Topp