Hvordan ble fødselen din?

  • Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet
Jeg gruet meg ikke, tenkte at får jeg ta som det kommer. Var vondere enn jeg trodde, men da det var ferdig så sa jeg at neste gang skal jeg ha epidural. Og nå når jeg ser tilbake på fødselen tror jeg epidural er unødvendig. :)
 
Gruet meg ikke, tenkte at jeg aner jo ikke hva jeg går til.

Fødselen gikk over alle forventning, til tross for at han var stjernekikker og jeg revnet ganske mye. Var overrasket over hvor fort riene ble tette og intense, fra vannet gikk (våknet av det) til han var ute tok det rett under syv timer.
 
Gruet meg ikke for visste ikke hva jeg gikk til. Var jo klar over at det ville være vondt, men smertene var mye mer intense enn hva jeg trodde var mulig! Mulig jeg hadde taklet dem bedre om jeg ikke hadde gått med rier i to døgn først og ikke sovet en dritt :p
 
Gledet meg til å få oppleve å føde og var forberedt på at det kom til å gjøre vondt. Ønsket å føde i badekar og uten så mye smertelindring.
Endte opp med å bli satt i gang og fikk derfor ikke bruke badekar. Fødselen varte i 4 timer fra jeg ble satt på drypp og til gutten var ute så ble veldig intenst uten noen pauser mellom riene. Brukte litt lystgass, men veldig begrenset da jeg følte meg kvalm etter hvert drag.:sick006

Husker jeg sa til kjæresten at jeg ikke ville mer da jeg gikk mot slutten. Smertene var helt sinnsyke, MEN jeg klarte det og det gikk helt fint som med de fleste andre! Synes nesten det verste var at jeg måtte bli klippet da jeg har veldig skrekk for sprøyter og nåler (fikk en del sting,ja..)
 
Med første tok jeg ting veldig som det kom og ville ikke sette meg store forventninger verken den ene eller den andre veien, men det ble en drømmefødsel uten like!
Nr 2 var jeg litt mere bekymret med tanke på standarden som ble satt av første fødsel :p
Men den ble nesten prikk lik den første bare litt kortere og startet på dagen, men definitivt en drømmdfødsel den og
 
Baby nr. 1 var planlagt keisersnitt. Smertene etterpå i 10 uker var jeg lite forberedt på. Grusomt.

Baby 2 var vanlig fødsel med vannavgang. Lå i 3 dager på Ahus å skrek og vred meg med rier som omtrent knakk meg. Ikke noe drøm i det heletatt. Var pigg og i flott form bare en time etterpå.
 
Gruet meg ikke. Gledet meg til ikke å være gravid lenger,så det overskygget eventuell frykt.

Ble tatt litt på senga da babyen bestemte seg for å komme en uke før termin. "Alle" sa at førstegangs går over,så ble overrasket.

Fra første rie til fødselen var ferdig tok det fire og en halv time,så var en veldig intens fødsel. Ble lite med pauser mellom meget smertefulle rier. Hjalp litt med lystgass,men var nok mest at jeg hadde noe å konsentrere meg om.

Vondt ja!!! Rart og til dels skremmende å se at det kommer et menneske ut av deg. Men, når det som viste seg å være ei lita frøken var ute, tenkte jeg bare "jøss,det gikk jo greit".
Flott jordmor hadde jeg, og sydde bare to "pyntesting".
Gruer meg på ingen måte til å føde igjen.
 
Tja., bedre enn forventet vil jeg vil si.. Altså det tok jo sin tid, jeg gikk med veldig vonde rier nesten et helt døgn før det skjedde noe videre :p Ble sendt hjem et par ganger, når jeg selv var sikker på at det måtte nærme seg. Syns lystgass hjalp godt, men jeg ble helt utslitt etter lang tid med vondt og ingen hvile. Endte opp med epidural til slutt, siden jeg var utslitt, og da var det forholdsvis greit. Gruer meg ikke like mye til neste.
 
Gruet meg aldri, og det gikk mye fortere enn jeg hadde trodd. Smertene var heller ikke så voldsomme som jeg hadde trodd. Gleder meg til neste gang :)
 
Va drømmefødsel og varte i 1 time med aktiv fødsel og slapp unna rifter og uten smertelindring var helt fantastisk fin fødsel[emoji4]
 
Som førstegangsfødende vet man jo ikke hva man skal igjennom og er heller ikke mulig å forestille seg, må nesten oppleves. Gjorde utrolig vondt og var veldig intenst når det sto på som verst, men dette var fordi det tok kun 1 time fra 3 til 10 cm åpning. Når pressriene kom syntes jeg det gikk greit! Trodde det skulle være verre, men sånn var det ikke for meg. Syntes det å trykke var bedre enn jeg hadde forestilt meg.
 
Jeg gledet meg faktisk litt til fødsel. Følte meg godt forberedt. Likevel var jeg ikke forberedt i det hele tatt på hvor galt det kunne gå, da det oppstod komplikasjoner og det endte med katastrofesnitt. Babyen vår lå ti dager på nyfødtintensiven. Skulle ønske at helsestasjonen kunne sagt litt mer om dette, for det er faktisk mange som må ta hastesnitt. Det ble sagt mye om smertelindring og diverse under fødselsforberedende, men keisersnitt ble ikke nevnt. Føler jeg brukte så mye tid på å ruste meg til fødsel, men ble "snytt" for den.

På grunn av traumatisk fødsel og at jeg var veldig dårlig, tok det flere dager før jeg fikk holde babyen min. Det var ikke så lett å skjønne at han faktisk var min siden jeg var i narkose da han ble forløst, og det tok minst to måneder før jeg begynte å knytte meg mer til ham.
 
Gledet meg til fødselen alt før jeg ble gravid jeg... Leste mye på forhånd og var forberedt på at ting aldri blir helt som planlagt. 26 timer fra første rie til gutten var i armene mine :Heartred Mesteparten av tiden var jeg hjemme sammen med mannen min. Litt kaotisk på sykehuset med meg som kastet opp konstant, vaktskifte og vakuumforløsning grunnet dårlig fosterlyd. Likevel en fin fødsel. Følte nesten den gikk litt for fort!
 
Jeg gruet meg egentlig lite, men forberedte meg på det verste. Ble mye bedre enn tenkt <3
 
Gledet meg til fødselen og syntes vel jeg hadde en fin fødsel. Var littegranne tøff på slutten, men gruer meg (enn så lenge) ikke til neste gang :)
 
Gruet meg ikke, men var jo selvfølgelig veldig spent! Som førstegangsfødende visste jeg jo ikke hva jeg gikk til. Styrtfødsel på 1 time og 50 minutter fra vannavgang (hadde ikke kjent noe i forkant). Helt fantastisk, gleder meg til å få føde igjen! Var en utrolig kul opplevelse!
 
Gruet meg ikke, men var forberedt på at det skulle bli tøft og smertefullt.
Ble positivt overrasket! Gikk mye bedre enn forventet!
Kjapt og greit, fødte en nydelig gutt bare noen timer etter at det ble heftig :)
Kunne født igjen i morgen den dag <3
 
Gruet meg ikke, men var jo selvfølgelig veldig spent! Som førstegangsfødende visste jeg jo ikke hva jeg gikk til. Styrtfødsel på 1 time og 50 minutter fra vannavgang (hadde ikke kjent noe i forkant). Helt fantastisk, gleder meg til å få føde igjen! Var en utrolig kul opplevelse!

Jeg gleder meg ogsp til å føde igjen! FOR et rush!!!
Følte meg helt uovervinnelig etterpå! :D
 
Back
Topp