Hvor tidlig/sent gav dere godteri/is/brus?

Hvis dattera mi bli like glad for frukt og smoothie som for søtsaker, hva er da poenget med å gi henne sistnevnte? Hun vil nok få mer enn nok søtsaker i livet sitt. Vi «kontrollerer» ingenting sånnsett. Er hun i barnehagen og de får pannekaker, is, kake osv. så er det da helt i ordne. Samme hos besteforeldrene. Og som jeg skrev har hun fått av oss noen få ganger også. Men når hun blir like glad for et eple så hvorfor skal vi prakke på henne godteri hun ikke ber om eller ikke har behov for? Sånn helt seriøst? :p jeg ser ikke poenget.

Men kan også ha med å gjøre at jeg ikke er glad i kaker og å bake (jeg har veldig lav toleranse for søte ting, blir fort kvalmende!), og jeg er ikke glad i godteri heller. Til gjengjeld er jeg veldig glad i potetgull så sånt spiser jeg, men det er som regel i 20-21-tida så da er hun lagt. Og hun har fått smake og sa bare æsj... tror hun synes det var for mye krydder. Men uansett da, når vi så og si aldri har søtsaker og aldri har bakst unntatt på bursdager så blir det liksom ikke naturlig. Å, glemte at vi steker vafler innimellom, kanskje 1-2 ganger i mnd. Spiser da med syltetøy og det er vanlige vafler med sukker i altså, ikke fullkornsgreier. Så det er ikke noe «diettopplegg» eller noe. Mannen min er mer glad i sjokolade og godteri enn jeg er, men han spiser det ikie så mye hjemme, eller koser seg med det på kvelden, og da sover jo dattera vår uansett. Om hun ser sjokoladen og spør om å få smake får hun selvfølgelig det.

Så det handler ikke om å være «perfekt» eller å være kontrollfreak eller hysterisk, men at vi ikke spiser mye søtt hos oss, at hun blir vel så glad for (egentlig faktisk mer glad for) ting som smoothie og frukt eller ost enn godteri/is/kaker. Så da ser jeg ikke poenget med å kjøpe inn masse og gi henne, om du skjønner?

Da jenta mi var liten var hun også veldig glad i frukt så hun fikk heller det enn snop. For en kan kose seg med det også, og det lærer jeg barna mine. :) Men fysj og fy så streng og fæl mor jeg var som ikke pressa i henne en is da hun var 11 måneder :p Var sånn folk fikk en til å føle seg.
 
Last edited:
Jeg var foresten streng på at han ikke skulle ha sukker før han ble ett år. Herregud så mye motbør jeg fikk på det, spesielt fra svigers. De er forøvrig ekstreme på å fore han med kake og is, vi er ganske forsiktige til han hjemme. Han elsker kake og godteri, og jeg tror noe av årsaken er at svigers framstiller det som veldig flott. Greia er at han elsker feks agurk, gulrot, druer, blåbær og tomat og, så hjemme gir vi heller det hvis han skal kose seg.

Jeg og gjorde det og fikk høre «stakkars, vil ikke mamma gi deg noe godt?»
 
Da jenta mi var liten var hun også veldig glad i frukt så hun fikk heller det enn snop. For en kan kose seg med det også, og det lærer jeg barna mine. :) Men fysj og fy så streng og fæl mot jeg var som ikke pressa i henne en is da hun var 11 måneder :p Var sånn folk fikk en til å føle seg.
Mye sukker i frukt også ;) bær er bedre.
Men veldig flott at du lærer barnet ditt å like frukt
 
Det der hørtes for "perfekt " ut til å være sant. Og er det sant ( jeg tror du pynter på sannheten) så mener jeg du er overhysterisk og kontrollsyk i mine øyne..
Det er ikke så vanskelig å holde unger unna godterier som man skulle tro. Spiser man lite sånt selv, begrenser det seg helt naturlig.
 
Mye sukker i frukt også ;) bær er bedre.
Men veldig flott at du lærer barnet ditt å like frukt

Ja, det vet jeg, men det er naturlig sukker og ikke raffinert eller kunstig. I tillegg har ikke frukt e-stoffer og alt mulig drit som snop har. Frukt har mye vitaminer og antioksidanter. :)
Bær får de også innimellom, men blir kjøpt mest eple, drue og kiwi.
 
Lillegutt har fått smake is nå som det er varmt. Men annet snop får han ikke. Har fått litt eplekake hos mormoren sin. Men han elsker salat, paprika, mais, alt av grønnsaker og alt av frukt. Han spiser det han får, og da ser jeg ikke poenget med godis. Vi prøver å unngå å spise godis og annet snop når han er våken fordi da kommer han med åpen munn og skal ha [emoji14] ser ikke poenget med å gi usunne ting bare for å gi det. Barn vet ikke hva det smaker med mindre de får smake det. Og de savner ikke noe de ikke har smakt. På ettårsdagen kommer han til å få kake.
 
Jeg lar han smake på alt nå. Får ikke mengder, men jeg synes det er innafor med litt av alt. Jeg styrer kostholdet, ingen andre får fore han med noe. Vi spiser frukt og grønt og vanlig mat, men av og til kan han få smake is eller kake, spørs på hva det er :)
Smoothieis er en slager, men det er jaggu meg en skje med softis også [emoji28]
 
Mi er 6,5 mnd og har selvfølgelig ikke fått sukker enda. Synes det er så press på å gi sukker. Ei venninne av meg mente at babyen min burde få seg en kroneis på 17 mai! Tenker minimum å vente til hun er 1 år. Og så tenker jeg at vi kan kose oss med andre ting selv om hun begynner å få søtsaker. Man må jo ikke gi godteri hver lørdag, påske, jul og 17 mai. Kan jo kose seg like mye med smoothie, grønnsaker, fruktsalat etc. Kommer ikke til å nekte henne godteri om hun ber om det selv på en lørdag, men tenker det er viktig å lære henne at vi kan kose oss uten at det involverer søtsaker :)
 
Jeg har ikke barn ennå, men tenker å vente så lenge som mulig! Å ikke gi et barn sukker er ikke slemt - det er å gjøre både dem og foreldrene en tjeneste. Jeg vil heller lære barna opp til å kose seg med frukt og bær. Med førstemann blir det nok lettere å utsette smaking av sukker lenger enn med nestemann, som sikkert vil gjøre som storesøster/storebror.

Hverken jeg eller mannen spiser godteri eller kaker normalt sett, så det blir ikke hyklerisk å ikke gi dette til barna heller. På besøk hos besteforeldre vil det bli verre, men vi håper at de vil respektere våre ønsker. Ingen godteri så lenge som mulig, og aldri overdrive inntaket. Høres jeg hysterisk ut? Jeg har sett hva sukker kan gjøre, jeg har kjent "avhengigheten" på egen kropp - det er ikke hysteri, det er å gjøre barna en tjeneste.
 
Mye sukker i frukt også ;) bær er bedre.
Men veldig flott at du lærer barnet ditt å like frukt

Frukt har fiber også! Også er det bedre sukker enn raffinert sukker. Jeg gir frukt! Og jeg liker bedre å kose meg med et eple, en pære, en banan eller annen frukt enn å spise smågodt f.eks. Jeg kjøper nesten aldri godteri, men frukt har vi i huset hele tiden. Supert mellommåltid! I tillegg er det vitaminer i frukt, det får du ikke i godteri!
 
Du trenger ikke våre synspunkter eller vite hva vi andre gjør. Du er mammaen til ditt barn og det er du som bestemmer.
Så lenge du tar ett fornuftig og gjennomtenkt valg så kan ingen si noe på det ;)

Nei? Men hva er vitsen med å være på forumet her da? Er ikke det for å høre andres synspunkter på ting? Er ikke det for å få litt input på hva som er vanlig hos andre? For å høre om jeg er den eneste strenge eller om det er helt normalt å heller gi frukt, fullkornkjeks uten tilsatt sukker eller andre alternativer? Det kunne jo tenkes at noen hadde en god erfaring med å introdusere tidlig? Det er ikke dumt å høre hva andre har gjort og hva andre tenker. Det er mye press på å gi ungene sukker tidlig, og det kommer gjerne før de er 6 mnd og har starta med fast føde til og med! Ja, jeg er mammaen, men hvorfor skulle jeg ikke høre på andre mammaer når jeg ber om det? Råd man ber om er faktisk mye mer ønsket enn råd man ikke har bedt om!
 
Nei? Men hva er vitsen med å være på forumet her da? Er ikke det for å høre andres synspunkter på ting? Er ikke det for å få litt input på hva som er vanlig hos andre? For å høre om jeg er den eneste strenge eller om det er helt normalt å heller gi frukt, fullkornkjeks uten tilsatt sukker eller andre alternativer? Det kunne jo tenkes at noen hadde en god erfaring med å introdusere tidlig? Det er ikke dumt å høre hva andre har gjort og hva andre tenker. Det er mye press på å gi ungene sukker tidlig, og det kommer gjerne før de er 6 mnd og har starta med fast føde til og med! Ja, jeg er mammaen, men hvorfor skulle jeg ikke høre på andre mammaer når jeg ber om det? Råd man ber om er faktisk mye mer ønsket enn råd man ikke har bedt om!
Nå prøvde jeg faktisk å gi denne mammaen litt selvtillit til å ta egne valg og stole på sin egen mammafølelse ;)
 
Det er ikke så vanskelig å holde unger unna godterier som man skulle tro. Spiser man lite sånt selv, begrenser det seg helt naturlig.
Nettopp! Blir kanskje litt som at muslimske barn ikke spør om å få leverpostei og salami, fordi de ikke har det hjemme. Så spiser de ost eller andre ting på maten i stedet. Det man har hjemme blir uansett normalen :)
 
Begge fikk smake litt av bursdagskaka si på bursdagen sin. Men vi begynte allikevel ikke å gi søtt så tidlig. Var bare den ene gangen. Begge var nesten 1,5 år da de fikk is for første gang. Eldste var 2,5 år før han fikk noe godteri. Yngste var vel 2 tror jeg. Begynte ikke med fast lørdagsgodt før de var godt over 3.

Gode vaner starter tidlig. Ser virkelig ikke hvorfor man skal introdusere de for slikt tidlig eller venne de til å spise slikt ofte.
 
Jeg lurer på hva dere tenker med å gi godteri til deres små. Jeg får høre jeg er streng, men har ikke lyst til å introdusere ungen for søtsaker enda. Det er jo ikke sånn at hun kommer til å mislike godteri om hun ikke får det tidlig. Hun er 10,5 mnd, og jeg syns til og med ettårsdagen er tidlig. Men jeg får høre jeg er slem som ikke da ønsker å la henne få kake. Så hva mener dere? Gjerne argumenter både for og imot!

Hvis noen mener du er slem når du IKKE gir godteri til en baby, så har de ikke mye i topplokket!
 
Nå prøvde jeg faktisk å gi denne mammaen litt selvtillit til å ta egne valg og stole på sin egen mammafølelse ;)

Ja, og denne mammaen har selvtillit, men ønsker å høre hva andre har av erfaringer. Og det er vel ikke noe galt med det?
Jeg er ganske så bestemt, og får høre jeg er sta. Og andres meninger og synspunkter kan jeg vel få for det? Det betyr ikke at denne mammaen sliter med selvtilliten. Det handler om å ta valg og å kunne være åpen for å se andre synspunkter. Spesielt det når denne mammaen får høre at hun må la den stakkars ungen få godteri, og at hun kommer til å bli utenfor om jeg venter så lenge som foreldrene til mannens kompis som ikke fikk før han var 3 år når han var liten.
 
De smakte litt is da de var 1 år, en likte det ikke pga kulden så droppet sukker endel måneder etter det :)
 
Fikk smake bittelitt kake på ettårsdagen, og har smakt av og til etter det, fikk sin første is nå for ett par helger siden (1,5 år) Godteri får han ikke (men har stjelt en sjokolade en gang, så har smakt :p)
 
Back
Topp