Hvor tidlig hadde barna deres bunad?

Men hvor liten er den minste da? Om den er lagd for unger på halvannet+ så er den kanskje rett og slett for stor?
Spørs hvor mye den kan syes inn og legges opp? Eller så mener den kommende oldemor at barn som ikke kan gå, altså kryper, sliter på drakta uforholdsmessig mye, samt at normalt har unger som ikke kan gå kjole som ikke når nedenfor knærene.

Min gamle festdrakt som lillemor hadde 6 mnd gammel er av den korte typen. Samt at 6 mnd ikke kryper. Det gjør 10 mnd.
 
Datteren min hadde bunad fra rett før hun fylte 2 år. Da snakker vi ekte bunad sydd av min farmor når jeg var liten. Hun har brukt bunad i 6 år nå, og mammaen min har sydd ny hun får i år.

Men husk å skill mellom ekte bunader (som er tradisjonsrike og har vært sydd landet rundt i århundrer) og det som selges i butikkene som festdrakter (både billige fra Spar Kjøp og de noe dyrere fra f.eks Maxemillia) Det er ikke og kommer ikke til å bli en bunad.

Sønnen min har aldri brukt ekte bunad men hatt festdrakt fra han var 3 år til han gikk i andreklasse og var 7 år.
 
Festdrakt fra baby. Mamma strikket et seleskjørt til eldstes første 17. mai, det skal yngste bruke i år. Mellomste brukte onkels gamle strikkabunad det første året. Eldste brukte min bestemorstrikkede bunad da hun var 1,5, året etter sydde jeg stakk, den brukte hun to år, så brukte hun tantes gamle, før jeg sydde en skikkelig fantasidrakt. Mellomste fikk strikka trønderbunad da han var 2, brukte den i to år, brukte onkels gamle strikkabunad ett år, før mamma sydde han matchende drakt som jeg sydde eldste.

De to eldste fikk bunad (Rutaliv og råndastakk/rutavest med nikkers) da de var 7,5 og 5.5. Svigermor er fra Gudbrandsdalen så hun har kjøpt til begge. Jeg har tilpasset og sydd ut bunaden og vesten etter hvert. I år skal jeg sy ny nikkers til guttungen og nytt forkle til eldste.

Yngste kommer nok stort sett til å bruke de samme festdraktene som eldste, med unntak av den vi lånte av søstra mi. Også arver hun Rutaliv og råndastakken(e).
 
Men hvor liten er den minste da? Om den er lagd for unger på halvannet+ så er den kanskje rett og slett for stor?
Spørs hvor mye den kan syes inn og legges opp? Eller så mener den kommende oldemor at barn som ikke kan gå, altså kryper, sliter på drakta uforholdsmessig mye, samt at normalt har unger som ikke kan gå kjole som ikke når nedenfor knærene.

Min gamle festdrakt som lillemor hadde 6 mnd gammel er av den korte typen. Samt at 6 mnd ikke kryper. Det gjør 10 mnd.

Jeg er litt usikker, men skal sjekke opp det når det nærmer seg neste år :)
 
Hun får vossa bunad i år :) da er hun 2 år.
 
Jeg strikket "bunad" til jentas første 17.-mai, da var hun 5 mnd :) Hun hadde en annen strikket bunad i fjor, og skal ha den samme i år :)
 
Jenta mi har hatt bunad (ekte) hvert år fra hennes første 17.mai da hun var rundt 9 mnd. (nå er hun 10år). VI har i ulike størrelser i familien, tror hun er på 3. bunaden nå (syr de inn/ut hvert år, kan justeres ganske mye). Gutten min hadde festdrakt de to første 17.maiene sine, og siden har han hatt bunad.
 
Festdrakt når dem er små, altså fra ett års alder, bunad til konfirmasjon.
 
Festdrakt første 17.mai (4mnd gammel), hjemmetrikket bunad (svigermor laget) til andre 17.mai[emoji4]
 
Mini var bare 1,5 mnd første 17. mai hans, så han hadde bunad i fjor, da var han 13 mnd :)
 
Back
Topp