Hvor tidlig hadde barna deres bunad?

Bruker kun på 17 mai, begge har hatt fra det året de har fylt 1 år (hhv 11 og 14 mnd).
 
Hadde det fra hun var 9 måneder. Kjøpte til 17.mai. Mamma har spart på bunadene jeg brukte som liten så i år skal hun bruke en arvet etter meg [emoji4]
 
Tenkte å svare fra neste mai, men innser at jeg mener festdrakt og ikke bunad etter å ha lest de andre kommentarene. :) Det fins mange fine festdrakter! Og mange av dem er veldig billige også, så det vil jeg starte med fra første 17.mai. Bunad er muligens greit å vente med til man er 20 egentlig? Veldig få beholder 14års fasongen sin ut livet iallfall.

Her er det ikke snakk om å kjøpe, men at vi har liggende i familien :)
 
Min mor og jeg har sydd hardangerdrakt med perlebroderier og hardangersøm osv. til begge niesene mine samt til eldstedatteren min, men det er såpass mye jobb at de ikke får egen bunad før det året de fyller tre. Før den tid har de bare brukt vanlige finkjoler. Bunadene er sydd med legg osv slik at de kan forlenges hvert år og dermed kan brukes i mange år.
 
Bunad får hun til konfirmasjon, men har brukt festdrakt fra name it fra hu var 15 måneder. Så ikke noe poeng i å bruke det når hu var 3 må eder da hu uansett bare lå i vogna.
 
Minstejenta mi hadde festdrakt (bondepikedrakt) som jeg hadde som liten allerede 5-6 mnd gammel, da var hun i konformasjon og deretter hadde hun den på 17. mai. Da var den lagt opp max, og hun hadde den også, lagt ned igjen, da hun var 1,5 år gammel. Så jeg bare håper den neste drakta vi har passer i år.
 
Gutta har hatt bunader fra obs siden dåpen[emoji4] Eldste på straks åtte er så heldig at pappa’n har hatt valdresbunad i mange str, så har som ligger å venter [emoji1316] Det mest statlige plagget jeg har selv er bunaden min, og syns det er helt tragisk at den ikke passer i år siden jeg er gravid. Vil egentlig ikke ut 17mai uten den [emoji14] Tenker det er noe med tradisjoner og hva man liker. Men jeg er for bunad, finnes ikke noe finere!
 
Bunad har ingen av mine hatt, det får de til konfirmasjon.

Lånte en festdrakt til eldste da han var 6 mnd. Yngste hadde kjolen fra navnefesten den første 17.mai og festdrakt da hun var litt over året.
 
Har hatt festdrakt til nå. Får strikket nordlandsbunad nå, hun er 2,5.
 
Strikka bunad fra fylte året,
Første 17. mai var eldste 3 mnd, så da orka jeg ikke styre med det, men året etter ble det hjemmestrikk.
Neste får (termin i mai) også hjemmestrikk fra neste år av.
 
Ekte bunad til konfirmasjon ja. Syns det er for dyrt når de vokser så fort. Bruker festdrakt da, mange fine [emoji4]
 
Litt vanskelig for hi å få rett informasjon her siden begrepet "bunad" brukes meget varierende.

Mener du når de hadde bunad, og folk svarer ar de hadde bunad når de mener festdrakt så er det jo ikke akkurat det samme.

Mener du derimot når de hadde noe annet enn "vanlige klær" så funker jo disse svarene også :)
 
Ordentlig bunad som farmor har sydd fra omtrent 2 år. Den kan brukes til 4-5 år. Så har hun en større som kan brukes opptil ca 8 år. Disse to bunadene har vært delt på 6 jenter i familien som har kommet som perler på en snor. Nå får denne jenta alt for seg selv.

Strikker noe før den tid.
 
Gutten min på 15 mnd hadde hjemmestrikket bunad på 1 års dagen sin :)
 
Back
Topp