Hvor skal du føde? Hvordan forbereder du deg til selve fødselen?

M

Moderator Tone

Guest
Hvilke sykehus skal du føde på?

Her på Babyverden har vi laget en oversiktlig liste med utfyllende informasjon om alle landets fødesteder.

Oversikten finner du her!
Her kan du lese andres erfaring om fødestedet og legge inn din egen erfaring etter du har født.


Det er viktig å være godt forberedt på fødselen. Viste du f.eks at bare 10-15% av alle fødsler starter med vannavgang?

Her har vi samlet en rekke nyttige artikler til dere som er gravide :) Ta med deg padden ut i sommersolen og forbered deg på miraklet som skjer :)

Lyst til å lese andres fødselshistorier? Ta en titt her
 
Skal på Bærum sykehus, hørt mye bra og fornøyd med opplevelsen sist, selv med det triste utfallet.
 
Jeg skal føde hjemme [emoji173]️ forbereder meg med å bare slappe av, passe på at vi har alt vi trenger i hus og ellers bare ta ting med ro. Begge de andre fødslene har satt i gang med rier, så regner med det skjer nå og.
 
Ringerike. "Forbereder" meg med vekselvis panikk, fortrengelse og å meditere med lydfilen til "En god fødsel". Det siste har jeg bare gjort en kveld, men var vel slik jeg burde forberede meg..
 
Sykehuset i Vestfold..

Vet ikke helt om jeg forbereder meg sånn helt bevisst enda, utenom at jeg har begynt å grue meg litt.

Hadde ikke en spesielt god opplevelse sist.
 
Helgelandssykehuset. Ikke forberedt meg på fødselen, annet enn planen om å ta med meg ei varmeflaske. Jeg tenker at, det som skjer det skjer, og orker ikke prøve kontrollere en fødsel såpass. Sjansen er stor for at jeg har glemt sånt likevel når smertene tar over, så det ser jeg ingen poeng i. Kan ikke kontrollere NÅR jeg føder heller. Den biten er mer frustrerende..
 
Elverum her, skulle egentlig på Kongsvinger som sist.
Her blir det ks, så ingen "forberedelse" om fødselen...:hungover:
 
St. Olavs.. prøver å ikke tenke på fødselen, får litt panikk av den! Får ta det som det kommer!
 
St.Olavs! Går inn i dette med åpent sinn.. stoler på de som kan det, jeg! [emoji4]
 
Prøver å ikke tenke på fødselen, får litt panikk av den! Får ta det som det kommer!
 
Aberdeen, Skottland. Forbereder meg med å prøve å ikke slite meg ut før fødsel. Slapper mye av. Nr 4 å alle er så ulike, så har ingen forventninger.
 
Skal føde på KK i Bergen. Liker godt å lese fødselshistorier og se på Fødeavdelingen på tv - så er jeg forberedt på ulike scenarioer. Har laget spilleliste på Spotify med musikk som gjør meg rolig og glad, denne hører jeg på hver dag mens jeg øver på rolig pust og "mediterer". Klarer å gå dypt inn i meg selv da, og tror det vil bidra til at jeg håndterer fødselssmertene bedre.

Øver meg på pust under kynnere med litt tak i, for å bli vant med det. Synes det er en god forberedelse. Tenker på at kroppen er laget for å klare fødsel bra, og visualiserer at jeg mestrer det godt. Tror også det er godt for meg å fokusere på gleden ved å få møte barnet når fødselen begynner. Pluss å telle antall pust under hver rie - så blir det lettere å vite hvor lang smerte jeg må holde ut før "pausen".

Hadde lang vaginal setefødsel sist, og føler meg rimelig trygg på at denne fødselen vil bli raskere og lettre for kroppen min å håndtere.
 
Back
Topp