adhd-mamma

Blir kjent med forumet
Hei Jenter :)

Jeg og kjæresten har over lang tid prøvd å bli gravid. Har ikke bruk prevensjon de siste 4 årene. og det siste året har vi i tillegg brukt eggløsningstest i håp om å øke sjansene våre, men desverre :( Nå har jeg endelig fått mannen med på å søke hjelp, men det sitter langt inne. Det hjelper nok ikke på at vi bor i ei lita bygd og legen bor rett borti veien. Og "assistenten" på legesenteret er i samme vennekrets. Så dette er meget pinlig at vi ikke får det til (fullstendig klar over at dette er et naturlig problem og at vi ikke er de første, men det er noe med å innrømme at en trenger hjelp).

Mitt spørsmål er i grunnen hvordan går man frem, hvem søker vi hjelp hos, og hva venter oss?
 
SIkkert mange andre her inne som kan svare mye bedre enn meg... Men via fastlegen om du vil ha hjelp via det offentlige, om du er villig til å betale selv er det mange private hvor du tar direkte kontakt selv :)
 
Hvis du skal ha hjelp hos offentlig gynekolog må du via fastlege. Du kan bytte fastlege ut av bygden (jeg gjorde det).
Ellers er det å få hjelp i det private.
 
Jeg kjente litt på den følelsen når en mor jeg hadde hatt foreldresamtale med et halvt år tidligere satt og til blodprøvene jeg trengte før sjekk hos hausken, men det gikk faktisk fint. Hun var utrolig empatisk og hjelpsom, det er jo det som er jobben til sykepleiere og leger. Ikke tenk på kjennskap, tenk heller på at de kan hjelpe dere.
 
Ps : Vi tok kontakt med klinikk hausken forresten, pga lang ventetid offentlig. Der fikk vi time et par uker senere. Det er vi fornøyde med.
 
Sniker fra januar forumet.

Vi gikk til fastlegen som henviste oss til fertilitet avd. på st.Olavs, der fikk vi utredning og jeg måtte opereres for endo. Dette har jeg gjort 2 ganger, og har 2 flotte barn som resultat :)
Begge klarte jeg å bære frem på grunn av kroppen min hadde et "rent" miljø etter operasjone. Mista 3 ganger før barn nr. 1 og mist 1 gang før barn nr.2

Man skal ikke tenke at det er pinlig, mange sliter med å få barn. Og det er en grunn til at det er hjelp å få, men utredning er ikke gjort på det lokale legekontoret. Det er fertilitets avdelingene på sykehusene som har den oppgaven. Lykke til:)
 
Vi gikk til fastlegen, som videre henviste oss til privat gynekolog (mindre ventetid enn offentlig). Resten av kontakten/utredning har vi gjort via gyn, som nå står som henviser til ivf-søknaden vår.

Kommer fra lita bygd selv, og skjønner at det sitter langt inne å nærmest gå til "naboen" for å søke om hjelp. Men husk at det er jobben deres, og de er der for å hjelpe. :) Lykke til!
 
Vi tok først kontakt med fastlegen hans, hvor han ble henvist til sykehus for å sjekke sperm. Jeg ble senere henvist til gyn, og fant nå ei cyste på venstre eggstokk så skal henvises til sykehus for operasjon. Videre tror jeg det meste vil skje via gynekologen da hun sa hun ville ha tilsendt samboers spermresultater og at hun skulle hjelpe oss med veien videre hvis det ikke går etter fjerning av cysta. Syns det har gått relativt raskt fra vi tok kontakt med legene (17.januar). 3 mnd venting med henvisninger o.l, men når man først er over de normale, første sjekkene så går det raskere videre føler jeg.
 
Hei Jenter :)

Jeg og kjæresten har over lang tid prøvd å bli gravid. Har ikke bruk prevensjon de siste 4 årene. og det siste året har vi i tillegg brukt eggløsningstest i håp om å øke sjansene våre, men desverre :( Nå har jeg endelig fått mannen med på å søke hjelp, men det sitter langt inne. Det hjelper nok ikke på at vi bor i ei lita bygd og legen bor rett borti veien. Og "assistenten" på legesenteret er i samme vennekrets. Så dette er meget pinlig at vi ikke får det til (fullstendig klar over at dette er et naturlig problem og at vi ikke er de første, men det er noe med å innrømme at en trenger hjelp).

Mitt spørsmål er i grunnen hvordan går man frem, hvem søker vi hjelp hos, og hva venter oss?
Vi ble henvist av fastleget til gynekolog. Hos gyn tok vi blodprøver, sjekket for tette eggledere og henvisning til riksen for å ta sædprøve. Kunne ikke finne noe galt. Er henvist videre til Riksen for ivf gjennom gyn.
 
Back
Topp