Hvor ofte veier dere?

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Hvor ofte sjekker du vekta til baby, og er det noen spesiell grunn til det?
Hvilket tilbud har du der du bor?
 
Hver uke i starten fordi han gikk så treigt opp i vekt. Nå har jeg ikke vært på 3 uker, så tenker å dra denne uka :)

Her i Fredrikstad, iallefall på de 2 helsestasjonene jeg har tilhørt har det vært åpen helsestasjon én dag i uken hvor 2 helsesøstre og jordmor er tilstede for hva enn man trenger dem til :)
Veldig koselig å treffe andre mammaer og få snakket litt med hs om hvordan det går og få råd/hjelp utenom de faste timene :)
Ellers kan man bare ringe ned når man vil, så er det alltids noen som har tid om ikke fast hs er tilgjengelig. Veldig fornøyd!
 
Veier kun på de faste kontrollene siden vektøkningen har vært god. Vi kan når som helst gå innom helsestasjonen for å veie og kl.14 et par dager i uken kan vi også snakke med helsesøster uten å ha time om ønskelig.
 
Var innom minst 1 gang i uka den første tiden pga han kom før tiden og gulsot. Og selvfølgelig fordi jeg har vært bekymret førstegangs mor [emoji85] Var vel etter han rundet 4kg at jeg har klart å la det gå 14 dager mellom.

Er så heldig at det bare er å møte opp når jeg trenger det. Utrolig fornøyd med tilbudet på vår helsestasjon [emoji173]
 
Var innom minst 1 gang i uka den første tiden pga han kom før tiden og gulsot. Og selvfølgelig fordi jeg har vært bekymret førstegangs mor [emoji85] Var vel etter han rundet 4kg at jeg har klart å la det gå 14 dager mellom.
Samme greia for meg. Litt liten, litt tidlig og veldig gul. Men ble bedre når jeg kunne stole på at han våknet av seg selv til mat.

Nå er det noen uker siden sist veing, og jeg kjenner på at jeg vil stikke på helsestasjonen ikke fordi jeg er bekymret, men fordi jeg er nysgjerrig :)

Vi har ukentlig åpen veiedag, men kan ta kontakt for veing utenom om man ønsker det (var null stress å få det ett par dager eter vi kom hjem fra sykehuset, veldig greit)
 
Veide på 4 og 6 ukers kontroll, så en ekstra når han var 9 uker. Neste er 3 mnd [emoji4]
Så i starten når helsesøster/jordmor var innom etter fødsel for å følge opp.
Her kan vi bare dra til helsestasjonen når vi vil, men han spiser og legger på seg veldig bra så ingen bekymring her [emoji4]
 
Veier ved de faste timeavtalene siden vekten går fint oppover. Med første måtte jeg veie ekstra i begynnelsen pga lite vektøkning.
Vi har åpen helsestasjon 1 gang i uka så hvis man vil kan man jo veie hyppigere. Føler ikke jeg trenger det denne gangen da jeg ser på ungen at hn går fint opp i vekt:)
 
Har veid en gang i uka til nå, og skal veie igjen denne uka da vi skal på 6ukerskontroll. Tenker å veie annahver/tredjehver uke ei stund framover, og så bare følge de vanlige kontrollene.

Her er helsestasjonen åpen hver dag, og man kan komme innom på veiing når man måtte ønske, innenfor åpningstidene så klart.
 
Samme greia for meg. Litt liten, litt tidlig og veldig gul. Men ble bedre når jeg kunne stole på at han våknet av seg selv til mat.

Nå er det noen uker siden sist veing, og jeg kjenner på at jeg vil stikke på helsestasjonen ikke fordi jeg er bekymret, men fordi jeg er nysgjerrig :)

Vi har ukentlig åpen veiedag, men kan ta kontakt for veing utenom om man ønsker det (var null stress å få det ett par dager eter vi kom hjem fra sykehuset, veldig greit)
Man blir veldig nysgjerrig nå som man vet alt er bra [emoji6] Kjenner det er lenge å vente på 3 mnd kontrollen den 22 [emoji85][emoji23]
 
Veide ofte de første ukene da hun var gul, slapp og ikke gikk opp i vekt. Nå veier jeg kun på de faste kontrollene.
Kan dra innom og veie selv når det passer meg, men så lenge baby spiser og er fornøyd orker jeg ikke styre så med den vekta lenger.
 
Man blir veldig nysgjerrig nå som man vet alt er bra [emoji6] Kjenner det er lenge å vente på 3 mnd kontrollen den 22 [emoji85][emoji23]
Jeg stikker for veing i morra. Kombinerer der med noen andre ærender :) (har 3 måneders kontroll 21, syns det er lenge til :D )
 
Vi veide litt oftere i begynnelsen siden han var liten og gul. Nå ble han sist veid på seksukerskontroll og skal tilbake i dag, halvannen uke etter, for vaksine, og da veier jeg ham også. Han ser utbtil å vokse fint, så tenker ikke veie ham så mye fremover. Kanskje en gang i måneden eller noe.
 
Veide førstemann ca en gang i mnd første året og kommer nok til å gjøre det samme denne gangen også. Liker å ha sånn passelig kontroll på hvor mye de veier :)
 
Hver fjerde dag i starten, så hver uke... men har greid å holde meg i over en uke nå. Til mitt forsvar skal det sies at hun var liten og trøtt i starten, og jeg hadde ikke nok melk sist, så greier ikke tro på at jeg har det nå.
 
Min hadde lav fødselsvekt, veide to ganger per uke i starten, nå en gang per uke. Skal veie i dag, og hvis vekten er fin blir det to uker til neste gang. Blir godt å redusere litt.
 
Veide henne flere ganger de første to ukene før vi så at hun begynte å legge ordentlig på seg og at melkeproduksjonen min var ordentlig i gang. Har ei frøken som er god og rund og legger på seg mye så føler ikke behovet for å veie henne så ofte, men vi er innom helsestasjonen på fysio pga favorittside så da pleier jeg å veie henne da. Vil være tre uker til neste gang.
 
Min hadde lav fødselsvekt, veide to ganger per uke i starten, nå en gang per uke. Skal veie i dag, og hvis vekten er fin blir det to uker til neste gang. Blir godt å redusere litt.
Det tror jeg på. Er fint med tett oppfølging, men deilig å slippe alt styret når man ikke lengre trenger det.
 
Back
Topp