Hvor mye tid får barna bruke foran skjermen - i sommer, og ellers?

M

Moderator Steffen

Guest
Tv, pc, nettbrett, mobiltelefoner… det er skjermer over alt. Og mange barn elsker dem. Men hvor mye tid er det greit at de bruker på skjerm? De fleste land har nasjonale retningslinjer på området, men ikke Norge.

nettbrettunger-1-1.jpg


Les hele artikkelen om barn og skjerm her!

Hvor mye tid får deres barn bruke foran skjermen? Er det annerledes nå på sommeren, enn på høsten for eksempel? :)
 
Vi følte oss nødt til sette en grense, da vi følte 7-åringen nesten var avhengig. Han mistet interesse for lek, gå ut med venner og ble sint når han ikke fikk se mer. Nå har han maks to timer hver dag, og er blitt mye bedre til å finne på ting å gjøre [emoji4]
 
Har et litt fri flyt her. Men når vi var bortreist nå så brukte dem skjerm ca 1-2 timer tilsammen på de 14 dagene.. ;)
 
Nesten ingenting skjerm nå i ferien. Vi har liksom ikke tid :p Kanskje litt om morgenen bare, hvis han våkner veldig tidlig og mor er trøtt :p I hverdagen blir det litt mer Barne-TV, sånn at jeg får laget middag osv..
 
Skjermer ungen mest mulig foreløpig. Hun er straks 1 år. Vi hører på musikk på Spotify og så har hun sett tre videoer på YouTube eller noe sånt [emoji39] ser at f.eks min bror og svigerinne som lar ungene se mye tv/bruke apper osv har veldig lett for å sette på/vise fram til hun lille også. Så da finner vi på noe annet sammen med henne. Ser ikke behovet for at en ettåring skal se tv eller spille på mobil eller ipad.
 
Her blir det ca det samme som vanlig. Vi har restriksjoner i ferier og til hverdags.
 
Har ikke restriksjoner, når vi var bortreist i 3 uker med flere hundre mennesker rundt oss hele tiden (bodd i telt på markeder) så fikk småen se film på mobilen min for å koble av. Han blir lett overstimulert og har da problemer med å roe seg, så det løser mange vanskelige situasjonen for han (type sosiale settinger). Eldste har knapt sett på en skjerm siden skoleslutt.
 
Så godt det kom sånne.

Her er det alt for mye fordi pappaen sitter på en skjerm selv hele tiden og følger ikke opp det. Jeg legger vekk telefonen bevisst i hverdagen, tar den fram når det passer meg/oss. Må være den kjipe som setter restriksjoner. Men lar de se litt mer nå i sommer enn vanlig hverdag. Men allilevel blir det ikke når vi er på farten da, badestranda og lignende
 
Overhodet ingenting. Både i ferien og ellers. Her lærer de om livet på andre måter enn gjennom YouTube og apper :hilarious: Gjennom lek, fysisk aktivitet, bøker og samtaler.
 
Her har det vært fri flyt i ferien.. men drar de med oss på badestranda og andre aktiviteter - så det blir avbrekk i spillingen
 
Min er forresten både aktiv og er i lek selv om han får spille mye , det ene utelukker ikke det andre
 
Ingen restriksjoner, hverken nå eller til vanlig. De bruker det ikke så mye, og bruken er aldri til hinder for besøk, lek, utelek osv.
 
Nesten ingen skjermtid nå på sommeren, men det er mest fordi det er lite interesse av det.
 
Back
Topp