Hvor mye sover fireåringene deres?

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Datteren vår ble fire år denne måneden, og det siste året synes jeg hun har sovet veldig lite om natten. Nettene er blitt kortere, fordi hun plutselig for et år siden ble veldig morgenfugl, men hun sluttet også å sove på dagen da.

Morgenen starter mellom 04.30-05.30 omtrent uten unntak. Også i helgene (!) Hun er flink til å leke seg en stund på egen hånd, så dette er ikke noe kamuflert «vi får ikke sove om morgenen» innlegg.

https://www.dagbladet.no/tema/sjekk-om-barnet-ditt-sover-for-lite/62926007
Ser her at 4åringer skal ha ca 11,5 t søvn i døgnet. Datteren vår sover ca 8,5-9,5 timer. Er litt bekymret for om dette går ut over utvikling. Vekst er jeg ikke bekymret for... hun er både høy og sterk (112cm), men hun henger litt etter på noen områder fysisk/motorisk. Hun har alltid vært treig på det området (begynte å gå 17,5 mnd gammel.) Jeg har alltid tenkt at det går seg til, men synes egentlig ikke det har gjort det.

Hvor mye sover deres fireåringer...?
 
Min er 4,5 og sover rundt 11 timer. Han har alltid sovet godt da. Sov 13-14 timer i strekk fra liten baby. Sov dupper på 3-4 timer i bhg. Vi måtte som oftest vekke han da vi kom og henta han.
 
Min er 4 1/2 og sover ca 11,5-12 timer.
 
Min er 4,5 og sover rundt 11 timer. Han har alltid sovet godt da. Sov 13-14 timer i strekk fra liten baby. Sov dupper på 3-4 timer i bhg. Vi måtte som oftest vekke han da vi kom og henta han.
Frøkna vår sov også veldig mye som baby og opp til 2,5 års alderen... det er nå det siste året det plutselig har blitt i det minste laget.
 
12-13 timer ca. I perioder ned i 11 timer og i perioder opp mot 14 timer. Han har alltid hver glad i sove og sover gjerne til 10 når han er sliten.
 
Ja, noen må jo trekke gjennomsnittet ned :)

Men en ting er gjennomsnitt, en annen ting er hva som er anbefalt.
Hjelper ikke hva som er anbefalt om barnet ikke sover , noen sover mer, noen mindre og noen det som er anbefalt
 
Back
Topp