Hvor mye mm i full pupp?

ivfmamma

Elsker forumet
Maiblomstene 2016
Jeg er nysgjerrig på hvor mye det egentlig er i min fulle pupp etter arbeidstid. Jeg får pumpet ca 70ml fra den gode og 20 fra den "dårlige" puppen. Men baby for fortsatt ut etter pumping. Er 10mnd gml.

Vet baby er den beste pumpen. Men etter jobb er brystet så hardt og det spruter ut når hun dier.
 
Det er umulig å si, fordi puppen er aldri helt tom, og man får aldri pumpet ut alt innholdet heller, selv om pumpen ikke tar noe/mer.
Det beste er om du får "tømt" brystene en gang i løpet av arbeidsdagen, så slipper du at det blir hardt, og kan unngå brystbetennelser og tette melkeganger. :)
 
Et gjennomsnittelig fullt måltid (babyen spiser seg fra sulten til mett utelukkende på pupp) er mellom 90-120ml. Dette gjelder begge pupper om man pleier å gi begge til hvert måltid. Så det er som regel rundt denne mengden som tappes hver gang babyen spiser. Mengde melk øker fra nyfødt til 1 mnd og etter det er mengden ca den samme hele tiden. Noen ganger spiser de bare en liten sup, andre ganger et fullt måltid. Når babyen spiser med "faste måltider" feks hver tredje time så er det ca samme mengde hver gang. Noen babyer trenger mye melk eller bryster som produserer dårlig så det ammes oftere. Det vil være individuelle forskjeller, så det kan være både mindre og mer. Hvis du er vant til å amme oftere og plutselig går en hel dag uten å tappe er nok mengden mer. Men det vil fort regulere seg.
 
Det er umulig å si, fordi puppen er aldri helt tom, og man får aldri pumpet ut alt innholdet heller, selv om pumpen ikke tar noe/mer.
Det beste er om du får "tømt" brystene en gang i løpet av arbeidsdagen, så slipper du at det blir hardt, og kan unngå brystbetennelser og tette melkeganger. :)

Har jobbet i en mnd nå, funker uten å pumpe. Og baby og pappa har kommet på besøk en kveldsvakt der jeg ikke hadde fått ammet siden kl 7. Det bar behagelig å få tømt. Jeg er ikke så glad i å pumpe, og på jobb med stress så hadde jeg ikke fått ut noe. Begynner 30 min senere enn normalt, og skal det i minst 2 år mtp ammefri.
 
Et gjennomsnittelig fullt måltid (babyen spiser seg fra sulten til mett utelukkende på pupp) er mellom 90-120ml. Dette gjelder begge pupper om man pleier å gi begge til hvert måltid. Så det er som regel rundt denne mengden som tappes hver gang babyen spiser. Mengde melk øker fra nyfødt til 1 mnd og etter det er mengden ca den samme hele tiden. Noen ganger spiser de bare en liten sup, andre ganger et fullt måltid. Når babyen spiser med "faste måltider" feks hver tredje time så er det ca samme mengde hver gang. Noen babyer trenger mye melk eller bryster som produserer dårlig så det ammes oftere. Det vil være individuelle forskjeller, så det kan være både mindre og mer. Hvis du er vant til å amme oftere og plutselig går en hel dag uten å tappe er nok mengden mer. Men det vil fort regulere seg.

Ok, kan stemme godt med babyen her. Hun orker aldri mer enn 90-120 Ml mm eller mme på flaske. Fra pupp ammer jeg på dagtid i helgene kun noen minutter, så skal hun noe annet. Men på kvelden så koser hun seg og når hun skal sove ammes hun.
 
Ang ammefri så har du rett på mer enn 30 min. Om ungen får flaske mens du er borte er det jo greit å kunne pumpe. Du har krav på et egnet sted, et eget rom med mulighet for å låse døra og krav på å være alene der og slappe av i minst 30 minutter sammenhengende for å få ro til å pumpe.
 
Ang ammefri så har du rett på mer enn 30 min. Om ungen får flaske mens du er borte er det jo greit å kunne pumpe. Du har krav på et egnet sted, et eget rom med mulighet for å låse døra og krav på å være alene der og slappe av i minst 30 minutter sammenhengende for å få ro til å pumpe.

Joda, jeg vet alt det. Men får begynne 0830 i minst to år uten at det går utover lønna. Så klager ikke. Og jeg har ikke behov for pumpe på jobb. Hun får mme eller mm av faren hjemme.

Hun har blitt delammet fra uker gammel av. Stoppet med mme da hun ble 4mnd og begynte med mat, men begynt litt igjen når pappa skal legge for dupp, for da må hun han flaske.

De gangene jeg kommer hjem når hun sover så pumper jeg, og da har hun melk til dagen etterpå:)
 
Back
Topp