Hvor mye melk per måltid?

Bollebaker87

Elsker forumet
Septembergull'17
grunnet dype sprekker i den ene brystvorten har jeg blitt anbefalt å gi dette brystet en pause slik at det skal få mulighet til å gro. Derfor håndmelker jeg fra dette brystet og gir morsmelk på flaske ved et måltid og ammer fra det "gode" brystet ved neste måltid.
Det jeg lurer på er hvor mye melk jeg skal gi henne på flaske til hvert flaskemåltid?
Jeg har bare ammet til nå, så vanskelig å si hvor mye hun spiser.
Hun er 13 dager gammel og det går 2-3 t mellom hvert måltid.
Jeg fikk lett ut 100ml fra brystet, og hun slukte dette, men redd det var litt mye da det virket som hun fikk litt magevondt etterpå.
Prøvde å gi henne sakte og med pauser, men hun drikker ganske glupsk fra flaska (og puppen).
Noen som vet hva som er en passe mengde å gi?
 
De skal ha ca. 15% av kroppsvekt i døgnet. Så ta utgangspunkt i hvor mye hun veide sist du fikk henne veid, beregn 15% av det, og del på antall måltid i døgnet.

Meeeen, det er individuelt, og som oss voksne spiser babyene noen ganger mye og noen ganger lite, så ta det som en litt løs rettesnor. :)

Et tegn på at babyen får nok melk er at de har god vektøkning og flere våte bleier flere daglig.
 
De skal ha ca. 15% av kroppsvekt i døgnet. Så ta utgangspunkt i hvor mye hun veide sist du fikk henne veid, beregn 15% av det, og del på antall måltid i døgnet.

Meeeen, det er individuelt, og som oss voksne spiser babyene noen ganger mye og noen ganger lite, så ta det som en litt løs rettesnor. :)

Et tegn på at babyen får nok melk er at de har god vektøkning og flere våte bleier flere daglig.

Tusen takk for svar!
Da kan jeg nok gi henne mye mindre enn det jeg har gjort :p så får vi tro magevondten blir bedre når mengden blir mer passende. :)
 
Gir kun mme og gir så mye hun vil ha (langsom flaskemating). Babyer regulerer matinntaket selv - de spiser aldri for mye
 
Gir kun mme og gir så mye hun vil ha (langsom flaskemating). Babyer regulerer matinntaket selv - de spiser aldri for mye

Mormsjølkinntak regulerer babyar sjølv, spesielt om dei blir amma. Men om maten kjem for raskt ved bruk av flaske, kan babyar ovespisa. Det finst inga maksmengde for morsmjølk i døgnet, men om ein gjer baby mme, skal ein ikkje overskrida det som blir oppgitt som maksimal mengde (utan ev godkjenning for dette av lege/helsesyster).
 
Mormsjølkinntak regulerer babyar sjølv, spesielt om dei blir amma. Men om maten kjem for raskt ved bruk av flaske, kan babyar ovespisa. Det finst inga maksmengde for morsmjølk i døgnet, men om ein gjer baby mme, skal ein ikkje overskrida det som blir oppgitt som maksimal mengde (utan ev godkjenning for dette av lege/helsesyster).

Fått beskjed på helsestasjon at babyer regulerer mme selv også. Så redusere man på mme når de begynner med fast føde
 
Fått beskjed på helsestasjon at babyer regulerer mme selv også. Så redusere man på mme når de begynner med fast føde

Dette stemmer ikkje. Det er fullt mogleg å overfore ein baby på mme. På pakkane med morsmelkerstatning står det maks døgninntak i forhold til alder. Dette skal ein halda seg innan, med mindre annan beskjed er gitt av lege.
 
Dette stemmer ikkje. Det er fullt mogleg å overfore ein baby på mme. På pakkane med morsmelkerstatning står det maks døgninntak i forhold til alder. Dette skal ein halda seg innan, med mindre annan beskjed er gitt av lege.

Fått beskjed fra heksesøster og lege på helsestasjon at babyen styrer inntaket helt selv og at den ikke kan få for mye så lenge man holdet seg under 1 liter per døgn. Fra 4 mnd begynner man med fast føde og reduserer på mme for da begynner man å komme opp i så store mengder. Mengden som stor ift alder er veiledende da det er stor forskjell på babyer og men skal aldri nekte en baby mat når det viset tegn på sult.
 
Til de ikke vil ha mer :) Så lenge du gir sakte og hun ikke gulper masse så har du nok ikke gitt for mye. Men flaskemating kan gjøre at hun svelger mye luft
 
Back
Topp