hvor mye koster en rettsak..

Bleiemos

Forumet er livet
når man ikke har rett på fri rettshjelp? og er det ikke slik i barnefordelingssaker at den som taper ikke må betale alt?    (må bare tilføye at jeg hater ordet "barnefordeling"...[:'(])
 
jeg anner ikke, men hjelper deg med å dytte
 
selve saksomkostninger i en rettssak i tingretten er på omtrent 50 000. sånn generelt sett.
hva du bruker på advokat, kommer an på hva timebetalingen er og hvor mye du må bruke han.
 
her er hva min advokat sa sist uke:en barnefordelingssak kan fort komme opp i 250 tusen kr om du er uheldig. som regel er det sånn at den som taper også blir dømt til å betale motpartens omkostninger..
en venninne av meg var gjennom en slik sak for noen uker siden,hun tapte og har nå en gjeld på 175 ooo fordi hun også måtte betale bf omkostninger.[:@]
 
ORIGINAL: *MissMaya*

her er hva min advokat sa sist uke:en barnefordelingssak kan fort komme opp i 250 tusen kr om du er uheldig. som regel er det sånn at den som taper også blir dømt til å betale motpartens omkostninger..
en venninne av meg var gjennom en slik sak for noen uker siden,hun tapte og har nå en gjeld på 175 ooo fordi hun også måtte betale bf omkostninger.[:@]

 
250 tusen blir det nok ikke om du ikke anker videre, men det er jo ikke umulig at du ender opp med å gjøre det.
hilmende gjel! [:-][:-][:-] skummet [&:]
 
ORIGINAL: Mizz__86

ORIGINAL: *MissMaya*

her er hva min advokat sa sist uke:en barnefordelingssak kan fort komme opp i 250 tusen kr om du er uheldig. som regel er det sånn at den som taper også blir dømt til å betale motpartens omkostninger..
en venninne av meg var gjennom en slik sak for noen uker siden,hun tapte og har nå en gjeld på 175 ooo fordi hun også måtte betale bf omkostninger.[:@]


jeg har alltid trodd at det er den som drar det frem til retten som må dekke det. så det er ikke tilfelle? jeg vet det er kjempe dyrt. adovkaten min tar 1600kr i timen. og for å sende ut brev.

 
den som taper saken, må dekke omkostninger. en fordel er jo å klare å løse alt opp i forliksrådet. det koster ca 800kr per part. tapende part må betale for begge....
 
den vinnende part må forresten SØKE om å gi alle utgifter til tapende part.
 
Over 200 000!!!![:(] blir jo fort 400 000 da, om jeg risikerer å måte betale alt!! Nå vil jeg egentlig påstå at jeg har alt på mitt tørre da jeg hele tiden har tilbudt samvær, men det ikke har blitt tatt imot. Aner ikke hvorfor han sier han ønsker å gå til retten (har ennå ikke motatt noe brev om noe som helst, og håper ikke jeg gjør det heller), men han sier han vil ha 50-50, og det går jo ikke når jeg bor 5 timer unna, og har en veldig kronglete reise. Jeg har tilbudt annenhver helg og ferier, men jeg aner jo likevel ikke hva en dommer vil si, det kan man jo aldri vite... ååååh, nå ble jeg litt frustrert her...[:(]
 
Barnet er nå 10 mnd. Jeg flytta for noen snart 4 mnd siden, og har ikke hørt et ord før for et par dager siden, men da ville han ikke høre hvordan det gikk med barnet, bare ha noen praktiske opplysninger om blodtype siden han mente han hadde krav på å vite det siden han var faren. Han fikk de oplysningene som han ville ha, og det var det.. Men før jeg flyttet ba mekleren meg kontakte advokat da jeg følte jeg ikke kom noen vei med å diskutere og mekle med barnefaren. Da sendte vi et forlag til han som gikk ut på at jeg kunne komme til dem en gang eller 2 i mnd, så kunne han ihvertfall ha han på dagtid til de ble litt bedre kjent, og at han alltid var velkommen til oss.. jeg kunne eventuelt være ute av huset så han fikk være alene med ungen. Overnatting fra ungen var litt over året, så lenge denne avtalen hadde fungert greit. Fikk aldri noe svar på det, men siden han nå tok kontakt igjen, og nevnte dette med advokater osv, så er det ikke umulig at han går til sak, jeg blir ikke overrasket.. Vet man ikke skal ta sorgene på forskudd, men syntes bare det er greit å vite noenlunde hva jeg KAN ha i vente økonomisk sett, så kommer nok til å sette av et par tusenlapper i mnd sånn i tilfelle noe skulle skje her. 
 
min sak kom på ca 50 000...
men det kommer vel ann på hvilken advokat og hvor lang saken blir...
er ikke allti den som taper blir dømt til å betale motpartens omkostninger...
det og kommer helt ann på forskjellige forhold.
 
Back
Topp