Hvor mange ultralyder i løpet av svangerskapet?

Har hatt fem utenom den ordinære. Den første for å se at alt var ok da jeg ble gravid ved hjelp av Pergo, og de øvrige fordi jeg har vært med på PregMet 2 studien, hvor det er ultralyd ved alle undersøkelsene på sykehuset. Termin i morgen, så jeg regner med jeg har hatt min siste nå.
 
Har til nå hatt 6, inkludert ordinær. Skal på værtfall 2-3 til... risikosvangerskap, så er på vekstestimering (hatt 3 så langt). Var på tidlig, henvist av legen, pga blødninger, fikk to "ordinære", siden lille lå veldig dumt til på første forsøk.
 
Hadde totalt 3. En i uke 7, var på kontroll etter at jeg ble konisert halvannet år tidligere, og da tar de ul av livmor og eggstokker. Hadde det ikke vært for den ultralyden hadde jeg bestilt en privat, bare for å se at hjertet slo, da forrige svangerskap ble en sa i uke 12. Så var jeg inne på en sjekk rundt uke 35 fordi jeg hadde kjent mindre liv, og da var det ctg og ul.
 
I de to tidligere svangerskapene har jeg hatt to, en rundt uke 12/13 og OUL. Denne gangen blir det tre, uke 9 pga blødninger + uke 13 + OUL. 3D-UL synes jeg er spooky så det står jeg over.
 
Jeg har hatt to utenom OUL. Blir nok ingen flere :)
 
Vi fikk en i uke 6 da vi var inne for å få i meg væske og næring (hyperemesis), fordi avdelingen hadde lite å gjøre.
Pga et særdeles voldelig overgrep da jeg var yngre, ville de gi oss en i uke 12 også, for å se at alt gikk som det skulle.

På OUL så de at morkaken lå nære åpningen, og at vi måtte følge veksten litt tettere.
Den neste var i uke 28, og etter det husker jeg ikke hvor mange vi fikk, for vi var inne flere ganger med heftige kynnere, vekstkontroller, sjekker for morkaken, og mot slutten sjekket de blodtilførselen tilbake fra babyen ørten ganger.

Vi fikk time til samtale om igangsetting, men så kom han av seg selv før det.. :)
 
Til nå har jeg hatt to. Bestilt selv privat, fordi jeg trengte det litt for å roe meg.. Har ordinær UL i mars, så får vi se om det blir flere av andre grunner da. Tror ikke jeg skal ta flere privat, er vel heller om det skjer noe...
 
Oi.. Har mistet telling. Fra uke 5 hadde jeg ul hver 14 dag og fra uke 23 har det vært hver uke. I det siste har det vært ca 2 I uka pga potensielle komplikasjoner. Er riktig nok et høy risiko svangerskap fra starten dette da...
 
Har hatt en tidlig ul og en ordinær ul. Den tidlige ul tar vi fordi jeg ikke vil ha noe sjokk ang. baby når jeg er nesten halveis i sv.skapet. Har hørt nok av de historiene og de har skremt meg! Kan være vi må ha en ul senere i tredje trimester pga blodtrykket mitt.
 
Hadde en i uke 11 pga det var uventet svangerskap på prevensjon så for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Så oul i uke18, men måtte tilbake i uke 22 for de fikk ikke tatt noen av undersøkelsene de skulle. Deretter hadde jeg kontroll av leie i uke 32, og vekstestinering i uke 36. Enda en i uke 36 pga jeg måtte til samtale på gyn pga risikosvangerskap. Så ble jeg lagt inn til observasjon i uke 40 og tok ultralyd for å måle fostervann. Det var da totalt seks stykker utenom oul. Var sånn sett veldig heldig og fikk sett lille noen ganger og veldig glad da jeg spurte i uke 36 om de var sikre på at det var ei jente, for det var det ikke kunne de fortelle ;)
 
En privat ul i uke 11, fordi vi ville se at det faktisk var noen der inne og at alt sto bra til :) Fått ul 2 ganger hos fastlegen, uten noen spesiell grunn (ung lege med lite erfaring med ul, så hun er nesten mer ivrig på det enn meg). Og OUL :) Er 19 uker nå.
 
I dette svangerskapet har jeg kun hatt 1 ekstra ultralyd. Da var jeg 13 uker på vei, og det var i forbindelse med duo-testen. Regner ikke med at det blir flere, om det ikke skulle dukke opp et problem. I forrige svangerskap hadde jeg 6 ekstra. 3 i forbindelse med en gravidstudie, 2 ekstra fra sykehuset (uke 8 og uke 12 pga senabort i svangerskapet før), og 1 3D.
 
Har hatt 9 oul vært på ekstra oppfølging så ble det 2 elstra da jeg va uheldig og datt men alt gikk bra heldigvis :)
 
Tre utenom den ordinære (uke 6,7 og 13) på grunn av habituell abort og blødninger.
 
Har hatt en tidlig ul for neste to uker siden og fikk vite jeg var 7+6 da. Skal på ny ul på tirsdag, er vel da 9+6. Skal også på ekstra ul på Riksen i uke 12. Og flere ul kommer det til å bli. Sist jeg var gravid hadde jeg ingen ul mellom ca uke 8 og uke 19 da de fant mye galt med lillegutt og vi måtte avslutte svangerskapet. Så nå blir jeg fulgt opp ekstra godt og det er betryggende å vite at jeg er i så gode hender. Vi har prøvd å bli gravid i over tre år nå, inlkudert de 5 mnd jeg gikk med Balder. Så nå håper vi virkelig at dette går bra.
 
Husker ikke :p mange
Var på tul i uke 9 for å se hvor langt jeg var på vei og på oul i uke 18. Etter det, har jeg mistet oversikten. Var inn og ut av sykehuset de 10 siste ukene pga div plager, og de tok ul hver gang for å holde øye med han i magen :)
 
Denne gangen har jeg hatt 4 hittil. Gang nr 1 for å utelukke tvillinger. Andre gang var oul. 3.gang var 3D ul som jeg fikk i julegave fra mannen. Og nå 4.gang var vekstestimering i uke 28. Skal inn på ny estimering i uke 32 og uke 36 :)
 
Har hatt 8 inkludert oul. Skal hvertfall ha en til , mulig flere. Hvorfor?
Pga blødninger, tidligere ex.u, blæremola,sa,ma. Hematom i livmoren. Psykisk uro pga tidligere historikk.
 
Back
Topp