Hvor lenge venter dere med kveldsmat?

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Vi har et barn som ikke har tid/lyst til å spise middag. Han maser om mat fra han kommer inn døra, gjerne mens han står og ser på maten bli lagd. Når maten kommer på bordet spiser han stort sett bare littegrann (selv om han har valgt middagen) og går fra. Greit nok det, men hvor lenge ville dere ventet med kveldsmaten da?

Hører med til historien at han kjedespiser og godt kan mase om mat minst hvert 30. minutt, uavhengig om han nettopp har spist eller ei.
 
Kveldsmat er til fast tid uansett, så spiser ikke lillemor opp middagen sin så må hun vente til 18.30. Med mindre vi har middag veldig tidlig, da kan hun få frukt eller noe. Men ikke rett etter middag, for da trenger hun ikke spise middagen sin.
 
Kveldsmaten har fast tid her også.
 
Hvor lenge siden er det han har spist når middagen kommer på bordet?
 
Her er det kvelds kl 18.30 for lillebror og 19.30 for storesøster. Uavhengig når middag blir servert og hvor mye de spiser. Lillebror spiser ofte lite middag, men da er det stort sett maks 2 timer til kvelds så det Gjør ingenting
 
Jeg tenker at om han er en kjedespiser så er kanskje ikke masingen pga sult.

Og om han ikke har noen problemer med maten, at han liker den, så får han velge hvor mye han spiser selv og ellers må vente til neste måltid før han får noe mer. Altså ca 3 timer. Ville gitt kveldsmat rett før legging/kveldsstell.

Er han vant til å få gå å småspise ting ville jeg kuttet det helt ut.

Er det ro rundt måltidet? Sitter alle sammen? Er TV ol avslått? Alle sitter til alle er ferdig?
 
Jeg tenker at om han er en kjedespiser så er kanskje ikke masingen pga sult.

Og om han ikke har noen problemer med maten, at han liker den, så får han velge hvor mye han spiser selv og ellers må vente til neste måltid før han får noe mer. Altså ca 3 timer. Ville gitt kveldsmat rett før legging/kveldsstell.

Er han vant til å få gå å småspise ting ville jeg kuttet det helt ut.

Er det ro rundt måltidet? Sitter alle sammen? Er TV ol avslått? Alle sitter til alle er ferdig?
Mye de samme tankene jeg sitter med :)

Han får ikke småspise her hjemme :)

Så rolig man får det med to aktive gutter [emoji14] Han får gå fra, men får ikke se på TV/spille noe før alle er ferdige :) Må leke på rommet sitt alene :) Alternativet er at ingen får matro pga. mas og gråt om å få gå fra...
 
Jeg tror jeg ville ha snudd om måltidene deres jeg, for barnet er kanskje ikke så sulten om han har spist litt frukt og annet klokken 14-15 tiden.
Her spiser vi kanskje en brødskive, eller frokostblanding eller lignende etter barnehagen, så spiser vi middag til kveldsmat. Så middagen serveres rundt 18 tiden. Da sosiale våre barn bedre[emoji4]
 
Vi har kvelds ca kl 18, men det er gjerne bare en halvtime etter middag så det er bare eldstemann som spiser, og noen ganger sier han at han ikke er sulten.
 
Går ca.2 timer. Spiser han lite middag, som han oftest gjør, så må han fortsatt vente til kveldsmaten serveres.
 
Kveldsmat er ca. 18 her, enkelte dager spiser vi ikke middag før 17.30, men de får likevel kveldsmat. ( da bare en yoghurt eller frukt) De blir liksom ikke klare for natta før det.
 
Back
Topp