Hvor lenge prøvde dere før dere oppsøkte hjelp?

RainbowDash

Endelig gravid
Assistert-jentene
Himmelbarn
❄️ Januargull 2023 ❄️
Som overskriften sier; Hvor lenge prøvde dere før dere oppsøkte hjelp?
Og fikk dere hjelp?
Evnt hvilken hjelp fikk dere og hvorfor?
[emoji173]

Vi nærmer oss henvisning nå og jeg liker å vite mest mulig før den tid.[emoji4]
 
Vi måtte vente ett år etter siste svangerskap før vi fikk henvisning. Det siste svangerskapet var utenfor livmor og jeg ble hasteoperert. Det skjedde et halvt år etter vi startet prøvingen. Det er nå to år siden vi startet prøvingen og vi har nettopp fått sendt inn det siste vi trenger til søknaden om IVF. Vi venter derfor spent nå på å få vite når vi får starte med IVF.
 
Vi hadde prøvd i over et år da vi var på time på sykehuset. Fikk innvilget ivf nå i august, med oppstart på nyåret. Mannen har gått på cellegift, så da må vi ha hjelp. Har da prøvd drøye 1,5 år. Men håper klart det klaffer før den tid.
 
Vi søkte hjelp før vi begynte å prøve grunnet lange sykluser uten el. Måtte ha hormonhjelp for å å få el. Ble så gravid to ganger, siste gangen i september i fjor så selvom jeg mistet hadde vi jo klart det og prøvde selv videre. Da juli kom og jeg bare hadde funnet el to ganger siden mars var tolmodigheten tynnslitt og vi ordnet time hos gyn. Måtte da ta div blodprøver og ordne sædprøve osv og i august var alt klar og gyn henviste oss til ivf. Så 11 mnd etter forrige graviditet.
Skull gjerne vært enda tidligere ute, med tanke på manglende el og nå påvist tette eggledere men er glad jeg ikke ventet enda lenge ihvertfall. Er mye venting ved ivf og.
 
Takk dere, for svar[emoji173] Vi har prøvd i over ett år nå. Og jeg ville vente til over jul med hjelp, selv om legen så år jeg kunne bli henvist etter sommerferien. Men da var jeg jo gravid, så når vi mistet bestemte vi oss for å gi det noen mnd på egenhånd.
Men skal til lege rett før jul for henvisning. Er bare veldig usikker på hvilken hjelp vi behøver.
Jeg med manglende el til tider og han med få og dårlige svømmere.
 
Takk dere, for svar[emoji173] Vi har prøvd i over ett år nå. Og jeg ville vente til over jul med hjelp, selv om legen så år jeg kunne bli henvist etter sommerferien. Men da var jeg jo gravid, så når vi mistet bestemte vi oss for å gi det noen mnd på egenhånd.
Men skal til lege rett før jul for henvisning. Er bare veldig usikker på hvilken hjelp vi behøver.
Jeg med manglende el til tider og han med få og dårlige svømmere.

Legen henviser deg nok helt sikkert videre til gynekolog, som foretar grundig utredning av dere begge. Basert på det, gir han dere nok en pekepinn på hva slags hjelp dere trenger videre. Manglende el kan stimuleres med letrozol. Dere har jo klart det selv før, til tross for dårlige svømmere så kan jo hende letrozol gjør susen ved at du øker sjansene ved å ha el hver mnd... Alikevel, kan dere nok trenge enda mer hjelp siden han har fått påvist dårlige svømmere. Alt i alt er dette ting som kan ta tid så det er nok bare fint at du skal til legen før jul :) Jeg er hverken lege eller gyn jeg altså, og snakker bare ut i fra min erfaring /hva jeg tenker...men blir dere henvist kan det nok ta minimum 6 mnd fra henvisning til forsøk så da er det jo bare å prøve i mellomtiden og håpe på klaff:)
 
Vi hadde prøvd i 1.5år.
Mannen måtte ta sedprøve og jeg måtte utredes hos gyn med ul,blodprøver osv.
Alt var bra med både meg og mannen.
Vi kom ikke lenger for plutselig ble jeg gravid :)
 
Jeg fikk henvisning etter ca 9 mnd prøving, da tok det 3 mnd til før time hos gyn, så var da på 1 år med prøving.

Har korte lutealfaser (selv om gyn ikke brydde seg så mye om tempingen min) og mannen har noe refusert sædkvalitet. Fikk påvist at jeg har el av meg selv, men har fått Letrozol likevel.
Det tar litt tid, siden de må ha ledig time til oppfølging på bestemte perioder når jeg går på Letrozol, så denne perioden er jeg uten.
 
Takk for svar dere, jeg kjenner jo frustrasjonen gnager nå når tiden går går går og går (sammen med at jeg blir eldre).
 
jeg ventet 1 år :) ville bedt om henvisning til gynekolog, her var det 2-3 mnd ventetid bare for å komme til gynekolog.
 
Som overskriften sier; Hvor lenge prøvde dere før dere oppsøkte hjelp?
Og fikk dere hjelp?
Evnt hvilken hjelp fikk dere og hvorfor?
[emoji173]

Vi nærmer oss henvisning nå og jeg liker å vite mest mulig før den tid.[emoji4]


Hei,
Vi prøvde lenge før v oppsøkte hjelp,sånn ca 4 år (kanskje mer) men vi stressa ikke. Fant etterhvert ut at det kunne være kjekt med en sjekk.

Vi fikk etter utrednnng beskjed om sat ivf var veien å å gå for oss.

Endometriose og dårlige svømmere . Icsi. Etterhvert viste det seg at endometriosen min hadde veldig dårlig effekt på eggkvalitet,

Min nåværende lege sa til meg at resultatet ville vært det samme om jeg startet i dag eller ti år tilbake med ivf. Eggene var dårlige uansett,
 
Vi gikk 6 mnd som aktive prøvere før jeg ble henvist til gynekolog, hovedsaklig for å ta celleprøve. Men jeg hadde også gått 1 år uten hormonprevensjon med lange og ustabile sykluser.

Fikk time hos gynekolog i utgangspunktet i oktober 2015 (ca 2-3mnd venting), men ringte opp i midten av august for å høre om de hadde noe ledig før og fikk time på dagen. Celleprøven ble tatt, og han gikk gjennom syklusene mine og innvendig ul, fikk dermed påvist pcos, ble dobbeltsjekket med blodprøver. Siden jeg fikk den diagnosen ble veien til hjelp mye kortere, men siden jeg hadde stoffskifteproblemer måtte disse utredes før jeg fikk starte på medisinering (clomid) for å få eggløsning, siden jeg ikke hadde det av meg selv. Vi fortsatte å prøve under utredningen, men visste nok at det ikke kom til å gå, noe det ikke gjorde.

Men jeg tok tak i deler av problemet med pcos, nemlig overvekt, og har gått ned 19 kg (etter at stoffskiftet ble normalt).

Ferdig behandlet for høyt stoffskifte, med 6 mnd karanteneperiode hvor jeg ikke fikk lov til å bli gravid, og endelig hjelp med resept på clomid. To perioder med clomid, ingen graviditet. Mannen fikk tatt spermprøve, og siden den var normal startet jeg på metformin i tillegg til clomid i en syklus. Er nå på tredje måneden med metformin, en positiv test og spontanabort bak meg.

Det ble kanskje et litt vel utfyllende svar, men det svarer på alle spørsmålene tror jeg. :)
 
Da har jeg tatt skrittet og vi ber om hjelp neste uke, siden jeg har snakket med legen om dette flere ganger i år tenker jeg det går lett å få henvisning.
Spesielt etter å ha mistet 3ganger nå.
 
Vi prøvde er år før vi tok kontakt med fastlege for videre hjelp. Ble henvist til gyn på Ahus, hvor det tok 5-6mnd før vi fikk time. Der ville de ta alt av prøver som vi hadde tatt hos fastlegen allerede, på nytt. Da en del av disse skal tas på ulike dager i syklus, pluss at de noen prøver måtte mannen ta 3!! ganger fordi du tydeligvis ikke klarte å gjøre det skikkelig, tok det et par mnd før henvisning ble sendt.

Da vi startet var det kort ventetid i porsgrunn, og vi fikk forsamtale etter 6uker og startet på første forsøk 15 dager etter den.

Hadde jeg vist hvordan det var hadde jeg lett betalt for gyn privat for å spare de mnd fra kontakt med fastlege til henvisning ble sendt. Er nok av ventetid i denne prosessen fra uansett.

Masse lykke til.
 
Var liksom inne i systemet pga henvisning til TUL da jeg ble gravid sist høst (etter en SA) og så at det viste seg å være MA/BO. Har vært fulgt hos gyn etter det og kan ringe direkte.
 
Når vi prøvde på førstemann oppsøkte vi hjelp etter et år, var da 6 mnd ventetid offentlig, så vi gikk til privat gyn. Fikk pergo og ble gravid, så vi var gravide innen timen vi hadde på sykehuset :)

Nå når vi prøver på andremann oppsøkte jeg gyn etter 6 mnd, venter fortsatt i spenning :)
 
Vi prøvde et år før vi søkte hjelp..Har alltid hatt regelmessige menstruasjoner..visste seg at ingenting var galt med meg eller mannen...Er på andre runde med Lothrezol nå..venter på mens som skal komme til onsdag..men nå har jeg småblødd lite siste 3 dagene...lurer på om det ikke er festeblødning....er så spent frem til onsdag..vet ikke om jeg skal ta en test eller ei..
 
Vi oppsøkte hjelp før jul, og hadde en helt elendig time hos gynekologen i februar og pp19.
Har nå endt opp med å bestilt time privat, der håper vi å møte en oppegående gynekolog og få hjelp.
Så sånn er oppdateringen herfra i pp20.
 
Jeg gikk til fastlege etter 16 mnd, fikk time på sykehuset 5 mnd senere. Gikk derfor privat etter 18 mnd.
 
Back
Topp