Hvor lenge lå du på barsel etter fødselen?

M

Moderator Irene

Guest
Hvor lenge lå du på barsel etter fødselen?

Var du klar for å reise hjem når det var på tide å dra hjem? :)
Følte du deg trygg på din nye rolle etter hjemkomst? :)
 
Last edited by a moderator:
3 døgn. Første gangen syntes jeg det var alt for tidlig, skjønte ikke hvordan de kunne ta sjansen på at det skulle gå bra.
Andre gangen ville jeg hjem dagen før, men da hadde vi måttet komme tilbake for å ta den der screeningen, og vi orket ikke så mye kjøring. Var klar for. Rollen som tobarnsmor, men det var tøft pga smertefull amming så jeg var vel egentlig ikke klar til å ta me en baby hjem overhodet. Det gikk helt fint da.
 
Måtte ligge over en natt med første fordi jeg fødte på ettermiddagen og det ikke var noen barnelege som kunne ta undersøkelsen. Ville helst rett hjem. Dro hjem rett etter undersøkelsen morgenen etter. Med nummer to fødte jeg midt i legerunden ( bra timet [emoji1319]), så da fikk vi dra rett hjem fra fødestuen. Nummer tre ble født hjemme.
 
Tre døgn med begge. Med første hadde jeg veldig hjemlengsel så ville egentlig hjem, men følte jeg burde bli.

Med andre var jeg forberedt på å reise hjem tidligere, men det var faktisk helt greit å være der. Hjemme ville jeg måtte gi treåringen oppmerksomhet så jeg ville bruke sykehusoppholdet til å bli kjent med babyen først. Og hadde jo måttet reist inn igjen for kontrollene, og det virket litt bortkastet for sykehuset er 40-45 minutter unna.
 
Altfor lenge! Denne gangen drar jeg hjem så fort som overhodet mulig, så jeg får slappe av skikkelig.
 
Babyen ble født en tirsdagskveld, vi reiste hjem på fredag morgen. Var klar for å gå hjem selv om det var litt skummelt der og da (første barnet).
 
Tre dager. Synes det var veldig skummelt å måtte dra hjem da. Hadde en veldig traumatisk fødsel, så var fortsatt VELDIG medtatt fysisk (og psykisk). Hadde fått vite dagen før vi skulle hjem at babyen hadde noe med hjertet, hun hadde gått ned fra 2,9 til 2,7 kg på sykehuset og melken min hadde ikke kommet i gang... Dessuten var folkene på barselavdelinga fantastiske, så det føltes veldig skummelt å plutselig bare skulle være oss og ha ingen å spørre....

Jeg synes det er sykt at de skal spare på sånne ting. Det er ønskelig at folk får barn (fremtidige skattebetalere og helsearbeidere. osv.). Å gi barna en best mulig start på livet burde prioriteres. Å la mor få komme seg skikkelig, og få hvile og hjelp er SÅ viktig. Det blir mye mindre fødselsdepresjoner av sånt også. For all del, om noen på død og liv vil forte seg hjem fra sykehuset bør de få lov til det. Men jeg tenker at en av grunnene til at man vil det er at det ikke er noe hyggelig der. Det er kaos. Det burde være hyggelig. Et eget rom til familien, med ro, og hyggelige barnepleiere tilgjengelig som kan hjelpe, veilede og avlaste. Det hadde vært noe.

Men det skal vi ikke prioritere, i et samfunn som digitaliserer og effektiviserer. Beats me...
 
To dager på barsel og seks uker på nyfødt intensiv Vi var rimelig rutinert på stell og bading når vi endelig kom hjem. En fordel med å være innlagt
 
Med første var jeg på barsel i litt over et døgn.
Med nr 2 dro jeg hjem 8 timer etter han var født :)
 
Var 3 dager på barsel med eldste , men på 4 dagen flyttet vi over på pasienthotellet da de mistenkte at han hadde infeksjon (hadde heldigvis ikke det :happy: Reiste hjem på dag 7.
Var 2 dager på barsel med 2 og 3 :happy:
 
I første svangerskapet lå jeg en uke på barsel pga jeg hadde problemer med tisse.
I andre svangerskap gikk jeg rett til hotellet etter noen timer på fødestua. Jeg fødte på abc og der ligger hotellet i vegg i vegg med fødeavdelingen.
 
Var der 5 døgn etter fødsel (+ 5 døgn i forkant pga svangerskapsforgiftning). Var meeeeget klar for å reise hjem :)
 
Var du klar for å reise hjem når det var på tide å dra hjem? :)
Følte du deg trygg på din nye rolle etter hjemkomst? :)

Jeg lå ca 2 døgn på sykehuset, ville hjem selv da men neste gang nå kommer jeg ikke til å stresse hjem. [emoji5]
Den tiden for seg selv uten at folk renner ned dørene er viktig innså jeg etter første [emoji28]
 
1 døgn med de to første og 2 døgn med siste etter planlagt KS.
 
Med første lå jeg i 4 dager :) Jeg var veldig klar for å komme meg ut, men synes det var veldig skummelt å brått ha ansvar for klumpen helt selv :p

Med andre lå jeg i 2 døgn og fikk reise hjem 1 døgn tidligere enn vanlig :) Var VELDIG klar for å komme meg ut derfra og følte meg betraktelig mer klar for tiden hjemme :)
 
2 netter/halvannet døgn. Jeg var veeldig klar for å komme hjem og maste meg til å få dra hjem et døgn før hva legene egentlig ønsket.
 
5dager pga. keisersnitt og svangerskapsforgiftning. Mannen fikk være med meg hele oppholdet,og vi var ganske klar for å reise hjem på slutten der:p Men trengte virkelig alle dagene jeg var der da.
 
Eldstemann var syk med hjernehinnebetennelse rett etter fødsel, så der ble vi på barsel i fire dager før jeg fikk flytte over til nyfødt.

Med mellomste lå jeg tre døgn pga en ekstra test de måtte ta.

Da yngste ble født lå jeg på familierom og så knapt en eneste pleier. Måtte bli fire døgn pga stor vektnedgang og ekstra oppfølging hos barnelege etter at begge de andre har hatt infeksjoner som nyfødte.

Veeeldig klar for å dra hjem alle gangene, selv om det føltes trygt å vite at de fulgte opp og passet litt ekstra på.
 
Begge gangene har det vært bestemt av hvor lenge de måtte bli på nyfødt:) heldigvis ikke så lenge altså. Første: seks dager tror jeg, andre: fire dager.
 
Back
Topp