Hvor lenge lå du på barsel etter fødselen?

Lå to netter og hadde et dobbeltrom for meg selv. Tok det som en liten husmorferie, for med en 2-åring som ventet hjemme, måtte jeg benytte de sjansene jeg hadde til å sove og slappe av[emoji1]
 
Jeg var der 2 netter. Ville hjem fortest mulig, og det var det forteste de kunne slippe meg siden jeg var førstegangsfødende. Opplevde de dagene der som masete, og med mye ulik informasjon og ingen som kunne gi meg konkrete svar på ting. Bodde på barselhotell hvor kjæresten min betalte for å sove der første natta :)
 
Baby ble født på tirsdag kveld og jeg reiste hjem fra barselhotellet fredag morgen. Jeg koste meg veldig og ville egentlig ikke reise hjem, haha! Følte vi fikk veldig god hjelp selv om pleierene hadde det travelt noen ganger.
 
Jeg blir nok på barsel de 3 dagene man får. Har en travel 2-åring hjemme, og trenger disse dagene til å få kreftene tilbake og bli kjent med lillebror. Foreløpig synes jeg at alt er strålende. Jeg får hjelp når jeg ber om det, men får ellers være i fred dersom det er det jeg vil :)
 
Vi ble tre netter på barsel fordi vi slet litt med ammingen. Syntes det var veldig fint å få være der til jeg var trygg, men det var utrolig godt å komme hjem og få styre dagen selv igjen :)
 
Vi ble 4 dager på barsel da vi ble holdt igjen grunnet blodsukker som var lavt. Opplevde oppholdet på barselhotellet som fælt grunnet elendig ammeveiledning og mas da jeg ikke hadde melk og fikk kjeft siden jeg ikke fikk matet ungen min og stor motstand mot mme. Gråt mye under oppholdet. Siste kvelden kom det heldigvis en utrolig snill jordmor og reddet inn ammingen i det minste og jeg fikk litt mer melk først etter ei uke etter fødsel. Desverre var dette grunnet lav bemanning under påsken.
 
Last edited:
Vi ble 3 dager på barsel da vi ble holdt igjen grunnet blodsukker som var lavt. Opplevde oppholdet på barselhotellet som fælt grunnet elendig ammeveiledning og mas da jeg ikke hadde melk og fikk kjeft siden jeg ikke fikk matet ungen min og stor motstand mot mme. Gråt mye under oppholdet. Siste kvelden kom det heldigvis en utrolig snill jordmor og reddet inn ammingen i det minste og jeg fikk litt mer melk først etter ei uke etter fødsel. Desverre var dette grunnet lav bemanning under påsken.

Er som å lese min egen erfaring. Tre verste dagene i mitt liv! Mas om amming, flermannsrom, baby med lavt blodsukker pga lite melk, frustrasjon og gråt. Endte jo nesten med tilknytningsvansker til barnet pga. alt dette her. Fikk heldigvis en utrolig fin jordmor etterhvert som satte foten ned etter det påvist lave blodsukkeret og som innførte amming hver tredje time etterfulgt av mme for å mette skikkelig. Det reddet delvis den siste dagen. Men klok av skade- neste gang skal jeg hjem samme dag dersom jeg ender på flermannsrom og opplever det samme ammepresset!
 
Er som å lese min egen erfaring. Tre verste dagene i mitt liv! Mas om amming, flermannsrom, baby med lavt blodsukker pga lite melk, frustrasjon og gråt. Endte jo nesten med tilknytningsvansker til barnet pga. alt dette her. Fikk heldigvis en utrolig fin jordmor etterhvert som satte foten ned etter det påvist lave blodsukkeret og som innførte amming hver tredje time etterfulgt av mme for å mette skikkelig. Det reddet delvis den siste dagen. Men klok av skade- neste gang skal jeg hjem samme dag dersom jeg ender på flermannsrom og opplever det samme ammepresset!
Dette var på et barselhotell så hadde i det minste dobbeltrom med mannen. Nå får jeg desverre ikke amme i det heletatt da jeg måtte ha en stor opprasjon 6 dager etter fødsel og er puttet på sterke smertestillende. Og oppholdet der har gjort de første ukene veldig vanskelig for mammahjerte da jeg ikke føler at jeg får gitt ungen min det beste. Skjønner at det er bera og amme men den innstillingen jeg møtte hos de ansatte der ødela så vannvittig for de første dagene som nybakt mamma. Vurderer og skrive en formell klage da dette skulle være et mor barn vennlig avdeling.
 
Vi var på barsel fra tirsdag til søndag. Fikk lov til å bli 2 dager ekstra da jeg fikk en tøff start på livet som mamma. Mange barsel tårer og amming som ikke funket. Skulle ønske jeg hadde satt meg mere inn i hvordan dette med amming fungerer før fødselen. Havnet først på 3 sengsrom, men etter1 døgn fikk jeg flytte inn på enerom. Dette hjalp veldig på psyken min og jeg er evig takknemlig for all hjelpen jeg fikk på sykehuset.
 
Jeg kan ikke helt forestille meg hvordan det må være å bo på rom sammen med ukjente og deres babyer rett etter å ha født! Så all cred til dere som måtte det :Heartbigred
 
Lå på tremannsrom i to netter. Da orket jeg ikke mer. Er ikke noe gøy å være på et sted man verken får slappe av eller sove [emoji12] Hadde jeg hatt enerom hadde jeg blitt en dag ekstra. Fikk bedre hjelp denne gangen enn første gangen, men allikevel var vi mest på egenhånd.
 
Bodde på familierom med mannen og var overlykkelig over å slippe flermannsrom. Fødte mandag kveld og dro hjem fredag (mannen dro hjem onsdag og vi fikk heldigvis beholde familierommet). Var såvidt vi fikk reise da, grunnet stigende bilirubinverdier og at babyen hadde gått ned sine 10% i vekt. Men jeg argumenterte for at bilirubin og vekt kunne de lokale jordmødrene her jeg bor sjekke, pluss at dette er tredje barnet og jeg følte meg trygg på å reise hjem. Prøvde å nyte barseloppholdet så godt jeg kunne siden jeg visste at det fort ble hverdag da jeg kom hjem igjen, men var vanskelig å få roet ordentlig ned når jordmødre/barnepleiere støtt og stadig kom innom rommet på kveld og natt for å ta tempen hans, og så var det veiing før og etter amming siden han var såpass tynn, osv. Fikk litt nok av denne veiingen før og etter amming og sa tydelig ifra nest siste dagen at nå må vi roe ned og la meg få opp produksjonen uten stress rundt veiing mange ganger om dagen. Det fikset saken og melken kom for fullt den natten. Hadde alt i alt et greit barselopphold. :) Var så svimmel etter fødselen også at jeg synes det var helt greit å være litt lenger enn jeg første hadde tenkt.
 
Vi var på barsel fra lørdag til onsdag. Litt forlenget siden jeg fikk spinalhodepine og var kjempedårlig. Pappan var heldigvis sammen med oss hele tiden. Takk gud for at det var så rolig! Vi fikk et 4-mannsrom for oss selv.
 
Jeg var på barsel fra onsdag til idag (lørdag). På en måte godt å få tid til å bli kjent med babyen, men jeg slet voldsomt med savnet av de der hjemme. I tillegg følte jeg at det var veldig varierende hjelp å få av personalet - det var helt avhengig av hvem du traff på. Det var helt utrolig deilig å komme hjem til familien idag [emoji173]
 
Back
Topp