Hvor lenge kan man gå overtid?

Mammaimars

Andre møte med forumet
Er på dag 5... har overtidsskontroll på mandag. Er det max 14 dager? Kan man ønske å bli igangsatt når man er mye sliten osvosv?
Hva gjør jordmor på en overtidskontroll?
Mange spm her, hehe :)
 
Er på dag 5... har overtidsskontroll på mandag. Er det max 14 dager? Kan man ønske å bli igangsatt når man er mye sliten osvosv?
Hva gjør jordmor på en overtidskontroll?
Mange spm her, hehe :)

Henger meg på den. Er også 5 dager på overtid med kontroll på sykehuset på mandag[emoji4]

Jeg har fått beskjed om maks 12 dager. Men usikker på om det er forskjellig rundt omkring i landet?

Det skal være en lege som skal gjøre den vurderingen. Har inntrykket av at det varierer om man kan be om å bli satt i gang eller ikke.
 
Fra helsedirektoratet sine sider.
Kort oppsummert: noen faktorer tilsier tidligere igangsetting, men på generelt grunnlag bør alle være satt i gang senest på dag 11 på overtid. Og så kan det jo gå litt tid fra man starter å sette i gang til fødsel. Mors ønsker skal vektlegges. Men når det er sagt, husk at for 80% av de som fortsatt er gravide i uke 41 så starter fødselen av seg selv i løpet av den uka. Så for de fleste er bekymringen for igangsetting unødvendig. Men skjønner bekymringen gleste leste meg selv opp på alternativene da jeg gikk 4 dager over.

Anbefalinger

Alle gravide får tilbud om uke 41–kontroll i spesialisthelsetjenesten 7–9 dager over TUL eller nærmeste virkedag som er praktisk gjennomførbar for kvinnen og tjenesten. Da blir det gjort en klinisk vurdering med blant annet ultralydundersøkelse (inkluderer føtometri og estimering av fostervannsmengde), CTG-undersøkelse, vanlig svangerskapskontroll, og eventuelt vaginal undersøkelse og hinneløsning. Kvinnen bør anbefales induksjon fremfor videre oppfølging etter uke 41–kontrollen ved:

ultralydestimert fosterstørrelse < 10 percentilen eller vekstavvik mer enn minus 15 %

redusert fostervannsmengde (AFI < 5 cm eller dypeste lomme < 2 cm)

mors alder >35 år for førstegangsfødende

pregravid BMI >30

TUL mer enn 14 dager senere enn en «antatt sikker» termin Naegele

Andre risikofaktorer bør vurderes individuelt (f.eks. etnisitet, sosiale faktorer og obstetrisk sykehistorie). I forbindelse med undersøkelsen bør det legges en plan for videre oppfølging. Det tilstrebes at alle induksjoner bør være påbegynt senest på dag 294. Kvinnens ønsker vektlegges i den totale vurderingen, også hvis de ikke ønsker induksjon.
 
Va på øvetidskontroll i dag, fekk eg beskjed om at dei satte igang evt på dag 11..
Men da står jo og mykje øve her :)

På kontrollen målte dei størrelse på beibien (ul) og sjekka livmorhalsen, blei og strippa. So te slutt tok dei sparketest og urinprøve.. :)
 
Back
Topp