hvor lenge kan/bør baby sitte i bilstol?

september2014

Gift med forumet
Septembermødre <3
hei jenter.lurer litt på hvor lenge en kan kjøre med baby i bilstol. har svigers som bor i drammen og vi bor i stavanger. så det er jo 8 timers kjøretur.
noen sier maks 45min og andre sier til baby gir beskjed ? noen med gode råd erfaring?
 
Vi bor ved svenske grensen og har familie i bergen[;)]Kjørte dit da hun var ca 5-6mnd gik kjempe fint.....men tok noen lange pauser der hun fikk ligge litt i vognenen osv for å få avlastet ryggen......Helsestasjonene så ikke dette som noe problem[;)]Så lenge vi tok lange god pauser inni mellom..

første turen over tok vi fly....da var hun 6 uker gammel.
 
ORIGINAL: 1jente og 1 spire

Vi bor ved svenske grensen og har familie i bergen[;)]Kjørte dit da hun var ca 5-6mnd gik kjempe fint.....men tok noen lange pauser der hun fikk ligge litt i vognenen osv for å få avlastet ryggen......Helsestasjonene så ikke dette som noe problem[;)]Så lenge vi tok lange god pauser inni mellom..

første turen over tok vi fly....da var hun 6 uker gammel.

hvordan gikk det å fly?
 
ORIGINAL: mai2010

ORIGINAL: 1jente og 1 spire

Vi bor ved svenske grensen og har familie i bergen[;)]Kjørte dit da hun var ca 5-6mnd gik kjempe fint.....men tok noen lange pauser der hun fikk ligge litt i vognenen osv for å få avlastet ryggen......Helsestasjonene så ikke dette som noe problem[;)]Så lenge vi tok lange god pauser inni mellom..

første turen over tok vi fly....da var hun 6 uker gammel.

hvordan gikk det å fly?


Gikk kjempe fint:)Hun sovnet med en gang flyet begynte å kjøre og sov til vi landet:)Hadde med en flaske med morsmelk... lettere med flaske en pupp tenkte jeg:)[:D]
 
jammen dere! de sier det ikke er ryggen som er problemet men oksygen tilførselen. fordi barnet synker sammen i overkroppen å oksygentilførselen til hjernen blir dårligere. 
 
Hadde nok stoppa hvertfall hver andre time og tatt babyen ut av stolen så hun får strekt på seg åsånn[:)]
 
Nå tenkte jeg på en litt større baby altså, ikke nyfødt.. [8D] For med en nyfødt baby hadde jeg aldri reist så langt.. [:-]
 
fysioterapeuten på hs her sa at barnet skal max sitte 15 minutter i bilseter, men hun sa også at hvis man må på lengre turer er det bedre å kjøre et lengre stykke og ta skikkelige pauser hvor babyen får ligge på flatt underlag og strekt på kroppen sin. Da ta pauser på min. 15-20 minutter.
Dette gjaldt også andre seter som eks babystoler e.l hvor babyens bekken blir belastet. Hun nevnte ingenting om pustebesvær e.l
 
Jeg bor 40 min unna føden og fikk streng beskjed om å ha minimum 1-2 stopp på veien hvor barnet fikk ligge flatt og strekke seg og hvilt ryggen.
 
De skal ikke sitte og det gjør de rett å slett i bilstol så lengre turer med de aller minste er unødvendig! Da kan heller dem man har tenkt seg til komme til dere?
 
Ta en liten pause hver time ca. Vi kjørte på bilferie da Knøtta var fire uker. Det finnes ingen dokumentasjon eller grunn til å tro at det er skadelig for barnet å sitte i bilstol. Så lenge de får strekt på seg og byttet stilling ute av bilstolen med jevne mellomrom går det helt fint, og det er heller ingen grunn til å vekke en sovende baby i bilstolen for å ta dem ut. [:)] Og det har barnelege Tor Einar Calisch på Ullevål sykehus gitt sine garantier for. [;)] Og her er hva en svensk forskningsside sier om saken:

"Litteraturstudier och intervjuer med barnläkare, barnsjuksköterskor och sjukgymnaster visar att en rekommendation som anger en viss tid inte är relevant. Det är viktigare att lyssna på barnets signaler och ta en paus när barnet skriker."
 
ORIGINAL: Freaky*Nurse

Jeg bor 40 min unna føden og fikk streng beskjed om å ha minimum 1-2 stopp på veien hvor barnet fikk ligge flatt og strekke seg og hvilt ryggen.

De skal ikke sitte og det gjør de rett å slett i bilstol så lengre turer med de aller minste er unødvendig! Da kan heller dem man har tenkt seg til komme til dere?

ja jeg er enig i det. men dette er en dame på 94 år...så det er ikke så lett. hun blir tippoldermor for min prinsesse så hadde vært utrolig kjekt om de fikk møttes mens hun fortsatt er i live.
 
ORIGINAL: Sicily

Ta en liten pause hver time ca. Vi kjørte på bilferie da Knøtta var fire uker. Det finnes ingen dokumentasjon eller grunn til å tro at det er skadelig for barnet å sitte i bilstol. Så lenge de får strekt på seg og byttet stilling ute av bilstolen med jevne mellomrom går det helt fint, og det er heller ingen grunn til å vekke en sovende baby i bilstolen for å ta dem ut. [:)] Og det har barnelege Tor Einar Calisch på Ullevål sykehus gitt sine garantier for. [;)] Og her er hva en svensk forskningsside sier om saken:

"Litteraturstudier och intervjuer med barnläkare, barnsjuksköterskor och sjukgymnaster visar att en rekommendation som anger en viss tid inte är relevant. Det är viktigare att lyssna på barnets signaler och ta en paus när barnet skriker."

ok [;)] håpte vi kunne vente til prinsessa var mer enn 4 uker,men vi får neste se. takk for svar[;)]
 
Back
Topp