Hvor lang tid tar det offentlige?

Lille-M

Glad i forumet
Assistert-jentene
Oktoberlykke 2019
Septemberlykke 2021
Hei!

I går var vi hos gyn og fikk skrevet søknad til ivf. Hvor lang tid tok det fra dere ble henvist til ivf, til dere fikk forsamtale/oppstart av ivf? Gyn forespeilet over et halvt år (Bergen) til forsøk, men er så spent på når vi får innkalling til forsamtale. Går det fort etter henvisningen er sendt til vi får brev i posten?
 
Der ble sendt henvisning fra gyn til Porsgrunn i midten av juni 2017. Vi fikk brev med innkalling til forsamtale i midten av oktober 17 i starten av august, etter sommerferie på klinikken. Var i gang med stimulering i slutten av januar 18 (kort protokoll ), og hadde uttak og innsett i begynnelsen av februar. Så et halvt år er nok en grei estimering. Masse lykke til!
 
Hei!

I går var vi hos gyn og fikk skrevet søknad til ivf. Hvor lang tid tok det fra dere ble henvist til ivf, til dere fikk forsamtale/oppstart av ivf? Gyn forespeilet over et halvt år (Bergen) til forsøk, men er så spent på når vi får innkalling til forsamtale. Går det fort etter henvisningen er sendt til vi får brev i posten?

Bergen har vel lengst ventetid nå ja, så det tar nok litt tid.
 
Her tok det 2 uker fra henvisning til brev om oppstart. Skulle starte opp allerede syklusen etter, men skal ta en laparoskopi først, som siste ting vi gjør før ivf :)
 
Vi ble henvist i januar i år, og fikk svar 1 uke etterpå. Ble innkalt til forsamtale 9.mai. Men fikk tlf i dag med spørsmål om vi kan komme torsdag neste uke istedenfor [emoji7] Dette er på KK Haukeland i Bergen.
 
Vi ble henvist i januar i år, og fikk svar 1 uke etterpå. Ble innkalt til forsamtale 9.mai. Men fikk tlf i dag med spørsmål om vi kan komme torsdag neste uke istedenfor [emoji7] Dette er på KK Haukeland i Bergen.
Sååå spennende for dere! Veldig spent på når vi får innkalling til forsamtale. Samboeren har reisejobb (turnus) fram til høsten, så egentlig er det vel mest praktisk å vente til da. Selv om vi helst skulle ha vært gravide for leeeenge siden! Er vel ikke så enkelt å flytte timer på KK. Vi hører også til på KK Haukeland. :)

Masse lykke til med samtalen! Gleder meg til å høre hvordan det gikk!
 
Her tok det 2 uker fra henvisning til brev om oppstart. Skulle starte opp allerede syklusen etter, men skal ta en laparoskopi først, som siste ting vi gjør før ivf :)
Var dette offentlig? Da gikk det jammen raskt! Heldige :)
 
Bergen har vel lengst ventetid nå ja, så det tar nok litt tid.
Ja, er så dumt at de har så lang ventetid... Vi har ikke råd til å gå privat heller, så får bare smøre oss med tolmodighet.
 
Ja, er så dumt at de har så lang ventetid... Vi har ikke råd til å gå privat heller, så får bare smøre oss med tolmodighet.

Om du tar kontakt med dem og ber om å stå på ringeliste så kan de kontakte deg på kort varsel ved eventuelle avbestillinger. :)
 
Du kan og sjekke på helsenorge sine sider om forventer behandlings tid ut ifra den behandlingen dere skal ha. Men husker jeg tenkte på om behandling og forsamtale gikk under samme greie. Vi fikk 5 mnd forespeilet. Men fikk starte uka etter forsamtale pga de hadde plutselig tid!
 
To og en halv mnd fra henvisning til forsamtale. To mnd fra det til oppstart. St.olavs
 
Jeg hørte/hører til KK Haukeland. De sa det kunne ta opp mot 1,5år fra utredning til innsett.
For oss tok det 7 mnd fra henvisningen ble sendt til oppstart. Vi tok utredning privat.
På desse 7 mnd'ene hoppet vi frem i køen to ganger, så vi sparte totalt 5 mnd på at vi ble oppringt da de hadde ledig kapasitet.
Dette var i 2016/2017.
 
Jeg hørte/hører til KK Haukeland. De sa det kunne ta opp mot 1,5år fra utredning til innsett.
For oss tok det 7 mnd fra henvisningen ble sendt til oppstart. Vi tok utredning privat.
På desse 7 mnd'ene hoppet vi frem i køen to ganger, så vi sparte totalt 5 mnd på at vi ble oppringt da de hadde ledig kapasitet.
Dette var i 2016/2017.
Vi er allerede ferdig med utredning, og henvisning ble sendt fra gyn. forrige uke. Satser på at vi kanskje hører noe fra sykehuset i løpet av noen få uker?

Var det sånn at dere bad om å stå på en ringeliste for å bli oppringt dersom ledig kapasitet?
 
Du kan og sjekke på helsenorge sine sider om forventer behandlings tid ut ifra den behandlingen dere skal ha. Men husker jeg tenkte på om behandling og forsamtale gikk under samme greie. Vi fikk 5 mnd forespeilet. Men fikk starte uka etter forsamtale pga de hadde plutselig tid!
Ventetiden på helsenorge er dessverre ikke oppdatert for assistert befruktning på Haukeland... Der står det 12 uker, men det er jo reellt sett sikkert dobbelt så mange uker...
 
Gyn og lege sendte hendvisning til Haugesund fertilitetsklinikk og det tok ca 2 uke fra vi fikk første telefon og brev om at det er 5-7mnd vente tid til forsamtale. Der etter gikk det kort tid til neste samtale kom om at vi fikk time til forsamtale som skal vøre 04.06. Så dette er vi kjempe fornøyd med enn hva hvi fikk brev om :) Kanskje vi tør å håpe på om å få komme enda tidligere (?) Men smører oss med tålmodighet og koser oss frem i tid da med vår mnd`ene som møter oss :)
 
Last edited:
Ventetiden på helsenorge er dessverre ikke oppdatert for assistert befruktning på Haukeland... Der står det 12 uker, men det er jo reellt sett sikkert dobbelt så mange uker...
Så teit! Trodde den ble oppdatert fortløpende. Da hadde jeg meldt ifra om det
 
Vi er allerede ferdig med utredning, og henvisning ble sendt fra gyn. forrige uke. Satser på at vi kanskje hører noe fra sykehuset i løpet av noen få uker?

Var det sånn at dere bad om å stå på en ringeliste for å bli oppringt dersom ledig kapasitet?
Ja..mener det ikke tok mer enn max 3 uker før vi fikk vite dato for forsamtale.
Jeg ba om å få stå på ringeliste :)
 
Ventetiden på helsenorge er dessverre ikke oppdatert for assistert befruktning på Haukeland... Der står det 12 uker, men det er jo reellt sett sikkert dobbelt så mange uker...
Ventetiden er nok ikke oppdatert, men en får jo beskjed der om søknaden er under behandling, og når en skal ha fått time. De har jo max så og så lenge før de må fatte vedtak om behandling, og dere får en dato å forholde dere til.
 
Vi hadde utredning i august, men så klarte sykehuset å glemme den ene blodprøven, så det tok ganske lang tid, så var vel ikke ferdig utredet før i sept/okt. Fikk vite da at alt var bra, så vi bestemte oss for å prøve en mnd eller to til før vi ba om henvisning. Gyn sendte henvisning i november, og tok forsamtalen med oss til samme tid så vi slapp en dagstur til St. Olavs. Fikk brev etter et par-tre uker med beskjed om at vi måtte ta noen blodprøver (noe som tok lang tid pga. juleferien). Var akkuratt startet ny syklus da vi snakket med de i januar etter blodprøvene, og fikk oppstart i slutten av februar :) Så her synest jeg det gikk fort i forhold til hva jeg forventet! Vi var heldige å slapp ivf i siste liten da :)

Vi var forresten til privat gyn som har et tett samarbeid med St. Olavs, så vet ikke om det er "normalt" å få tilbud om forsamtale der isteden for på sykehuset. Det kortet vertfall prosessen veldig her!
 
Back
Topp