Hvor gammelt var barnet da h*n begynte i barnehagen?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvor gammelt var barnet da han/hun begynte i barnehage?

Var det noe grunn til at han/hun begynte akkurat da?

Gikk det bra å starte ved akkurat den alderen, eller kunne du i ettertid ønske at dere hadde gjort det anderledes?
 
Eldste begynte det året hun fylte fem. Gikk kun det ene året i barnehage før skolestart, og det fungerte ypperlig.

Nummer to, tre og fire var alle godt over 2,5 år. Nummer to ble tatt ut av barnehagen som fireåring, og gikk ikke mer i barnehage.

Nummer fem blir tre på forsommeren, og har ikke begynt enda. Kommer tidligst til å begynne neste høst.
 
Hun var 20 mnd gammel. Var klar lenge før det. Men født på «feil» tid av året så fikk absolutt ikke barnehageplass før da...

Både jeg og mannen min begynte begge i barnehage som babyer (i en tid da se færreste gjorde det) og elsket begge barnehagen, så vi hadde ingen motforestillinger mot tidlig barnehagestart. Regner med barnehagestart når (kommende) lillesøster er 13 mnd, men skal se henne an. Tenker at om vi bruker god tid på tilvenning går det nok bra :)

Det er litt annerledes nå enn på åttitallet.. mer stress og mas i barnehagene. Flere barn, færre voksne. Alt var litt roligere, koseligere og tryggere da vi var små..

Med andre ord vil jeg hevde at å la små barn, til og med babyer, begynne i en koselig barnehage med små avdelinger og stor voksentetthet (med trygge tilstedeværende voksne som gir omsorg) er helt ok. Jeg tror løsningen er å gjøre samfunnet mer sånn generelt. Mer tid og omsorg på barselavdeling, små avdelinger og mer tid og omsorg i barnehagen, og små klasser i skolene.

Dessverre ser det ut til at samfunnet går motsatt retning.
 
Last edited:
Eldste var 3.5 år og yngste skal ha dag nr 3 i morgen og han ble 2 år tidlig januar. Merker både pedagoger og barn synes det er bedre når de er over 3 eller 1 år. Min sønn reagerer mye mer enn andre barn og vi må tilvenning med storesøster til stedet i morgen. Eldste ba meg om å dra den første dagen og dag nr 2 så ville hu ikke hjem. Dag nr 3 var vanlig dag for hu. Yngste ville ikke gå inn dag nr 1 og fikk raserianfall på vei inn dag nr 2. Derfor skal eldste bli med. Han har ikke vært der lengre enn til kl 11.30 og kun en time uten meg. Spent på hvor lang tid dette kommer til å ta. Har desverre ikke råd til å være hjemme lengre med heldigvis all verdens tid til tilvenning siden jeg ikke har noe å gjøre enda.
 
Begge begynte rundt 15 mnd.
Passet helt ypperlig. De var klare begge to. Vi har også hatt mulighet til lang tilvenning og et par uker med korte dager.
 
Storebror begynte når han var 13 mnd., lillebror når han var 15 mnd. Begge var veldig klare, og stortrivdes fra første dag. Det var verre med meg, jeg var overhodet ikke klar, og hadde veldig separasjonsangst (det har jeg egentlig enda).

Men, jeg reduserte arbeidstiden min, så nå får de vært i bhg., og jeg får sett de mye mer enn jeg ville gjort med vanlig arbeidsdag. :) Jeg skulle så gjerne vært sammen med de HELE tiden, men jeg ser hvor godt de trives i bhg., og hvor godt de har av det sosiale.
 
Eldste var 1.5 år og minste var 1 år.

Foretrakk alderen til eldste, men hadde ikke mulighet for det.

De begge var supre da. Null problem og storkos i bhg. Vi brukte de 3 dagene til tilvenning.
 
Han begynte når han var 1,5 :) Født i februar, så planen var hele tiden å ha han hjemme til august året etter. Tilvenning, og tiden etter har gått kjempebra - og jeg er veldig glad han ikke trengte å begynne tidligere :)
 
Eldste begynte to dager før 1 års dagen, yngste begynte når han var 11 mnd.
Jeg håper å finne en løsning for å ha lille persille hjemme lengre.
 
Begge er født i februar, begynte da de var 1,5 år. Passet perfekt :D
 
første var 14 mnd, gikk finfint. Andre var 12 mnd, skulle gjerne venta i et par mnd, men gikk fint.
 
De to eldste begynte når de var 1,5 år og det skal lille også:happy: Har hatt mulighet til å ha di litt lengre hjemme og det har vært fint det :happy:
 
Blir et år i april, fått barnehageplass fra 1.mai. Begynner i 60% plass og har mulighet til å gi han korte dager i barnehagen frem til august (da begynner han i 100% plass) [emoji4]
Bor i en liten by og syns det er helt greit å sende han i barnehage som 1 åring[emoji4]
 
1 år og var helt klar for bhg[emoji4] lillesøster blir og 1 år rett før bhgstart og håper det går like greit[emoji4]
 
Eldste var 15 mnd :)
Yngste var 12 mnd :)

Det var da de fikk plass :)

Jeg synes begge begynte på tider som var riktig for de :) Tror ikke eldste kunne vært noe særlig yngre og yngste har vært klar en stund :)
 
Jenta vår er 22 mnd, vi mener barnet trenger full oppmerksomhet og oppfølging av en av foreldrene gjennom dagen. Samt er noe nytt som skjer vær eneste dag, hadde gått glipp av så mye. I 2 års alderen er de mer selvstendige både gjennom bevegelse og språk.
 
Begge var ca 2,5 år, det var en fin alder. De kunne snakke og forstå hva som skulle skje, var bleiefrie og sov ikke i bhg. Lille i magen blir nok nærmere 3 år.
 
15 mnd den eldste og 1 år den yngste .

Vi måtte begge ut i 100% jobb.

Heldigvis var de klar for det ;)
 
Her begynte hun i bhg når hun var 1 år.
Gikk greit å starte så tidlig. Vi brukte lang tid på tilvenningen og hadde korte dager de første ukene.
 
Back
Topp