Hvor gammel...

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
...var barnet/a da de lærte å knyte skolisser?

Min 9åring har egentlig lært det for lenge siden, men han knoter veldig og det blir liksom ikke stramt nok. Tips?
 
9 årigen kan, men ikke sånn veldig stramt
Reelt lærte han det egentlig for tre uker siden. I løpet av halvannen time mes knuter på speidern
Jeg har jo forsøkt å lære ham det i noen år med vekslende hell.
 
Han var 4-5 år. Men brukte det sjelden, da så og si alt er med borrelås eller sånne «vri-knapper». Så selv om han nå er 10 så er det liksom ikke noe «automatisk innarbeidet bevegelse».
 
Han var 4-5 år. Men brukte det sjelden, da så og si alt er med borrelås eller sånne «vri-knapper». Så selv om han nå er 10 så er det liksom ikke noe «automatisk innarbeidet bevegelse».

Høres ut som det samme som min da. Kun fotballskoa hans som har lisser som må knytes. Vi får øve litt intensivt her tror jeg :)
 
Det er nettopp det. Fotballsko og skisko, lite annet som må knyttes så de praktiserer det jo ikke. Derved får de ikke øvelse. Derav fantastisk hva halvannen time på speider med et tau kunne gjøre....
 
Dette lurer jeg også på. Er på jakt etter lette joggesko til jenta på snart fire. Hun er høy og bruker 28/29 i sko, og 90% av alle skoene i butikken har lisser (?!?). Jeg begynte å lure på om vi var sent ute med knyting av skolisser, men ser nå at vi trygt kan vente litt...
 
En test som kan taes på barna ift evner og utvikling har mange spørsmål man skal svare ja eller nei på, har et spm om barnet kan knytte skolissene sine selv. Tror det er på 4 eller 5 år. Men det punktet må vi som regel hoppe over, for det kan ikke lenger forventes. For barna lærer det ikke lenger (i den alderen hvertfall).
 
Back
Topp