Hvor fort vokser føttene til de minste?

Anomabeti

Forelsket i forumet
Har en datter på 16 mnd som bruker str 21 i sko. Tenkte det hadde vært praktisk å kjøpe inn noen vintersko i en størrelse eller to større nå som de er på salg, men er dette risikosport? Aner jo ikke hvor fort disse føttene vokser. Noen som har erfaringer eller tips de vil dele?
 
Det varierer veldig. Og de kan vokse i rykk og napp, uten noe mønster :p
Mi fikk sko da hun fylte ett år i str 21, passet i massevis. En og en halv mnd senere måtte vi kjøpe (akkurat samme type) sko i str 23! Nå, ett år senere bruker hun ikke mer enn str 24. Så jeg ville ikke tatt sjansen på å kjøpe vintersko nå så lenge før :)
 
Str 21 passet ved ca 9-10 mnd her, det er snart ett år siden og han bruker str 24 nå. Vokser i rykk og napp, som Newbee sier :)
 
Det var det jeg var redd for! Da får jeg nok bare vente til behovet er der. Takk for at dere delte erfaringene deres!
 
Om det er veldig mye avslag så kjøper jeg likevel, lar lapper henge på og selger heller om de ikke blir brukt
 
Har alltid kjøpt på slutten av sesongen til neste seonh å gått opp 2 str
 
Kjøp alltid 2 størrelser større. Min sønn på 3 år bruker nå str 26 som er litt større enn det han vanligvis bruker.
 
Mine unger går av og til bare opp en størrelse. Og noen ganger to. Og det har vel en gang skjedd tre også.

Jeg lar dem ikke gå i for store eller for små sko for å spare penger, så vi har alltid kjøpt sko med foten (mao barnet) med på butikk tidlig i sesongen

Men jeg vet mange med stort hell (og noen med mindre hell og mer eller mindre lur tilnærming til det) kjøper to nummer opp.

(lur tilnærming, den med å beholde lappene på og selge f.eks. Mindre lur "jaja, hun tar ikke skade av en sko et nummer for stort, 1-1,5 cm skal det jo bære så drøyt to cm går fint det vi bare bruker en tykk sokk i (og den sokken brukes reeelt ikke og ingen svømmer i skoene...)
 
Frøkna mi som blir to nå har brukt str 21 i et år nå, men de er litt snaue, så har str 22.
Kjøpte vinterstøvler i fjor i str 23, for jeg tenkte hun vokste fort, men måtte bruke både sokker og ekstra såle. Og hun kan nok bruke de samme en sesong til.

Så det varierer nok veldig
 
Jeg har kjøpt ca 2 str for store. Men det i seg selv kan være vanskelig siden ikke alle sko er like i str. Min sønn på 18 mnd bruker str 22-23 og min datter på 4 år bruker 26-27( akkurat det samme som I fjor sommer). Men de kan plutselig vokse masse på beina så er utrolig vanskelig. Jeg kjøpte helårs støvler til dem så de passer jo uansett årstid sånn sett.
 
Synes det går i rykk og napp. Datteren min gikk opp 3 størrelser fra sommersko til høstsko i fjor høst. Altså bare et par måneder. De skoene passer fint enda, snart ett år etter.
 
Synes det går i rykk og napp. Datteren min gikk opp 3 størrelser fra sommersko til høstsko i fjor høst. Altså bare et par måneder. De skoene passer fint enda, snart ett år etter.
Sånn er mine også. De første årene vokste eldstemann et par nummer i sko sånn rundt jul. Og så holdt han glatt på samme nummer til neste høst eller jul. Ikke uvanlig kan han fortsatt starte høsten med fjorårets vintersko også følger vi nøye med så vokser han brått ut av dem sånn mellom midten av november og nyttår en plass og må opp et par nummer.
 
Jeg ser av svarene her at jeg kan forvente et voksebyks snart, for føttene hennes har ikke vokst no særlig siden hun fikk sine første sko i mars. Interresant å se at det samme går igjen hos de fleste. :)
 
Mi fikk også sine første sko i mars og har god plass i dem enda så det kommer vel et byks sånn like etter at vinterskoene er tatt i bruk...
 
Kjøpte str 23 i sandaler for tre mnd siden da var det massiv med plass. Nå sitter å klemmer litt og slagstøvlene vi fikk i våres i str 25 klarte han ikke å gå med men nå er de akkurat perfekte å gå meg * lurer på hvor dette ender* jeg tørr ikke å kjøpe støvler til han nå som han vokser:p
 
Min gutt på 3 år, har vokst ganske jevnt hele tiden.
Ca 2 størrelser opp i året.
Han brukte 25 i vinter, og kjøpte nye vintersko på salg i str 27 til vinteren igjen. Han bruker 26 nå, som passer helt fint.
26 har han brukt siden våren og det passer nok til vinteren kommer.
Jeg kjøper alltid på salg, og ikke hatt noe særlig bomkjøp enda. Beholder alltid lappene på, samt eskene, og skulle de ikke passe, selger jeg dem videre.
 
Back
Topp