Hvis dere hadde hatt mulighet

CecilieR

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Hadde dere valgt hjemmefødsel neste gang? Hvorfor, hvorfor ikke?
Er det noe dere har tenkt over og satt dere inn i?
 
Har tenkt litt. Har ikke x antall tusen til å betale for det, hvis ikke hadde det absoludt vært å vurdere. Men jeg likte meg på sykehuset sist, så er ikke noe stort nederlag...
Hadde også vært artig å gjort det da jeg har to tanter som er lege og sykepleier som påstår det at det er livsfarlig å føde hjemme, og som ikke skjønner hvorfor noen gjør det når vi har trygge sykehus å føde på :p De har ikke barn selv og har ikke satt seg inn i situasjonen til den FØDENDE for å si det sånn... :)
 
Jeg har født de to siste hjemme.
 
Blir sykehus her neste gang også. Var helt ok. Kanskje vurdert det om jeg hadde hatt badekar. Men tror også det blir mer roligere å ta det på sykehuset:p
 
Det var definitvt mye mer ro over det å føde hjemme enn på sykehus for min del

Noe med at eldstemann er født 5 timer etter første rie, jeg kjørte taxi til sykehuset (mannen hadde ikke lappen, så vi tok taxi) som tok en halv time, med rier hvert 2-3 minutt. på brostein. Med veiarbeid. Omfattende veiarbeid.

Fødte en time etter at taxien var parkert, fikk hvile noen timer på et rom før overførsel til barselshotell som det var dengang, der fikk jeg og mannen og babyen et rom. Mat i kantina. Babyen måtte da ligge i den lille plastboksen sin.

Jentene er født hjemme. Jeg drar ingen steder, og riene mine holder oss hjemme. Vagger på badet. Jobber med dem. Jm kommer til meg.

Jeg har født en i badekar og en ved siden av badekaret, jordmor (og muligens mannen? aner ikke) rydder opp etterpå og jeg legger meg på senga mi med babyen. Går opp i stua(hvor det hver gang har ventet en bestemor som fungerte som barnevakt første gang mamma som kom for den jobben, andre gang svigermor som var på juleferie) når jeg føler meg klar for det. Mannen ordner akkurat den maten jeg har lyst på. Og babyen fikk aldri noen plastboks.
 
Blir det en nr 3 ( som ikke er så sannsynlig akkurat nå) så rekker vi ikke sykehuset. Men hadde nok valgt sykehuset. Er trygt og godt. Samtidig så vil jeg stå i dusjen og her blir den for liten.
 
Hadde det ikke vært for at jeg hadde en del komplikasjoner under første fødsel, så hadde jeg valgt hjemme med nr to. Men trengte tryggheten med å være på et sykehus :)
 
Det var definitvt mye mer ro over det å føde hjemme enn på sykehus for min del

Noe med at eldstemann er født 5 timer etter første rie, jeg kjørte taxi til sykehuset (mannen hadde ikke lappen, så vi tok taxi) som tok en halv time, med rier hvert 2-3 minutt. på brostein. Med veiarbeid. Omfattende veiarbeid.

Fødte en time etter at taxien var parkert, fikk hvile noen timer på et rom før overførsel til barselshotell som det var dengang, der fikk jeg og mannen og babyen et rom. Mat i kantina. Babyen måtte da ligge i den lille plastboksen sin.

Jentene er født hjemme. Jeg drar ingen steder, og riene mine holder oss hjemme. Vagger på badet. Jobber med dem. Jm kommer til meg.

Jeg har født en i badekar og en ved siden av badekaret, jordmor (og muligens mannen? aner ikke) rydder opp etterpå og jeg legger meg på senga mi med babyen. Går opp i stua(hvor det hver gang har ventet en bestemor som fungerte som barnevakt første gang mamma som kom for den jobben, andre gang svigermor som var på juleferie) når jeg føler meg klar for det. Mannen ordner akkurat den maten jeg har lyst på. Og babyen fikk aldri noen plastboks.
Ok du fikk det til å høres ut som en drøm å føde hjemme.


Men ennå i tvil:p gubben kjøpe mat til meg fra restaurant til middag hadde koffeinfri latte til meg på morningen.

Eneste som var slitsomt var å dele rom med flere som kom og gikk hele natta:/ og sengene var ikke så gode å ha noe å skryte av
 
Nei vil ikke ha hjemmefødsel. Men vil tidligere hjem fra sykehuset neste gang. Jeg må føde et annet sted enn hjemme ihvertfall. Hadde ikke slappet av med å føde her. Er jeg på sykehuset kan ingen andre enn leger og jordmødre forstyrre meg under fødselen. Og mannen da såklart :p
 
Ok du fikk det til å høres ut som en drøm å føde hjemme.


Men ennå i tvil:p gubben kjøpe mat til meg fra restaurant til middag hadde koffeinfri latte til meg på morningen.

Eneste som var slitsomt var å dele rom med flere som kom og gikk hele natta:/ og sengene var ikke så gode å ha noe å skryte av

Tro meg, det er en drøm å føde hjemme :p Og apropos badekar, jeg hadde ikke det men leide fødekar som vi hadde på stua og fødte begge mine der :D
Ved begge fødslene hadde vi 2 jordmødre og en doula som kom hjem til oss og hente lys, masserte, strikket og skravlet. Etter fødsel vasket og ryddet doula opp alt og bakte brød og varmet opp forhåndslaget suppe.
De alle 3 kom på besøk hver for seg de neste 2 ukene for oppfølging.
Det var så herlig å bare kunne legge seg alle sammen i egen seng for å sove når vi var ferdig med alt, ingen stressende bilturer i frykt for å ikke rekke det, nye jordmødre ved vaktskifte, ukjente omgivelser(aldri likt sykehus) og det å bare kunne være seg selv i eget hjem med alt rundt deg som er ditt eget.
For ikke å snakke om at mannen hadde hovedrollen ved siden av meg da jm ikke blander seg mer enn nødvendig.

Det koster penger å føde hjemme, men helt ærlig så er det det beste vi har brukt pengene på :p
 
Det er ikke et tema iom at det var komplikasjoner sist som endte i hastekeisersnitt. Så har ikke tenkt tanken:) men det er klart, hadde alt løggi tilrette for det hadde det sikkert vært en fin opplevelse:)
 
Nei vil ikke ha hjemmefødsel. Men vil tidligere hjem fra sykehuset neste gang. Jeg må føde et annet sted enn hjemme ihvertfall. Hadde ikke slappet av med å føde her. Er jeg på sykehuset kan ingen andre enn leger og jordmødre forstyrre meg under fødselen. Og mannen da såklart :p
Helt klart enig med at jeg skal fortest mulig hjem!
 
Jeg skulle så gjerne ønske at man får det, men det er vel ikke mulig med tidligere keisersnitt[emoji30]
Jeg trivdes ikke på sykehuset, og har hørt så mye positivt om hjemmefødsel, så det er vel egentlig det som gjør at jeg får lyst[emoji5]
 
Hadde styrtfødsel sist, så mulig det ender hjemme enten jeg vil eller ei. Hadde en fin opplevelse på sykehuset sist, men ser for meg det er mange fordeler med hjemmefødsel :)
 
Hadde en fin fødsel på sykehuset så vil helst prøve det igjen, føler meg tryggest der det er både fagfolk og utstyr til stedet. Ville være uaktuellt å føde der vi bor nå med naboer og dårlig lyd isolasjon.
 
Jeg skulle så gjerne ønske at man får det, men det er vel ikke mulig med tidligere keisersnitt[emoji30]
Jeg trivdes ikke på sykehuset, og har hørt så mye positivt om hjemmefødsel, så det er vel egentlig det som gjør at jeg får lyst[emoji5]

Har hørt av flere hjemmejordmødre at det er fullt mulig å føde selv med keisersnitt som bakgrunn. Men det er viktig å ha en samtale med jordmor og lege for å forsikre om tommel opp.
Alle hjemmejordmødre har faste retningslinjer, men noen er også litt strengere enn andre.
 
Har hørt av flere hjemmejordmødre at det er fullt mulig å føde selv med keisersnitt som bakgrunn. Men det er viktig å ha en samtale med jordmor og lege for å forsikre om tommel opp.
Alle hjemmejordmødre har faste retningslinjer, men noen er også litt strengere enn andre.

Tenkte jeg skulle høre med hjemmejordmoren vi har her[emoji5] hun er jo bare 10min unna, og jeg har veldig lyst[emoji5]
 
Tanken virker spennende. Men jeg vet ikke om jeg våger.. syns det var greit å ha mulighet og tilgjengelig smertelindring..
 
Jeg syns det var så koselig (kanskje ikke helt rett ord[emoji12]) å føde på sykehuset, så om det blir en tredjemann blir det nok sykehus da også[emoji4] Men helst fødeloftet, der var det en veldig rolig og avslappet atmosfære, dobbeltseng og vi kunne ta det med ro etter at lille var født. Neste gang skal jeg nok ikke høre på jordmor om når jeg skal komme inn, hun ville at jeg skulle vente til det var minimum 2 rier på 10 minutter, men hadde fremdeles ikke det da vi kjørte innover, og kom inn med 8-9 cm åpning[emoji12]
 
Jeg syns det var så koselig (kanskje ikke helt rett ord[emoji12]) å føde på sykehuset, så om det blir en tredjemann blir det nok sykehus da også[emoji4] Men helst fødeloftet, der var det en veldig rolig og avslappet atmosfære, dobbeltseng og vi kunne ta det med ro etter at lille var født. Neste gang skal jeg nok ikke høre på jordmor om når jeg skal komme inn, hun ville at jeg skulle vente til det var minimum 2 rier på 10 minutter, men hadde fremdeles ikke det da vi kjørte innover, og kom inn med 8-9 cm åpning[emoji12]
Fødeloftet? Hvor er det?
 
Back
Topp