Hvilket forhold har din familie til alkohol nå på sommeren og i ferietiden?

Sidensvans1

Blir kjent med forumet
I ferien er det mange flere voksne/familier som samles og det blir sagt at det fine, varme været fører til at mange voksne tar seg et glass kaldt øl/vin. Gjerne i nærvær av barna, som er oppe senere pga. sommerferie.

Synes dere det er greit å drikke litt når dere er i feriemodus til tross for at barna springer rundt dere?
 
Syns det er greit å ta en øl og to på kveldstid ja. Tross for barna er våkne. Nå skjer det sjelden hos oss da. Men hender på fredagene at vi ta ett glass og to og spiller kort.

Selv vokst opp med det i min familie. Ser ikke noe problem med det. Ingen som drikker seg tullete heller på ett glass eller to.
 
Jeg har vokst opp med mye alkohol og fulle foreldre hele året, så jeg er veldig streng på alkohol rundt sønnen vår. Samboer tar seg et par pils, mens jeg ikke drikker i hele tatt. Har kanskje tatt et halvt vinglass et par ganger. Nå bestemmer jeg ikke over andre, så det jeg mener er at jeg ikke drikker rundt han. Andre får styre selv hva de vil.
 
Her kan gjerne de voksne ta seg en øl rundt grillen. Har flere ganger i løpet av ferien deukket et par øl mens ungene var våkne. Men dette er ikke to på rappen, flere tiner mellom, merket ikke noe som helst (og jeg kjenner det fort i kroppen når jeg drikker). Syns slikt er helt greit, og har vokst opp med at de voksne fint kunne drikke vin til maten eller øl på en lørdagskveld.
 
Synes det er greit å hygge seg med en øl/et glass vin eller to, så lenge ingen voksne blir beruset. Jeg vokste opp med en mor som liksom hadde "nulltolleranse" for alkohol, men drakk i smug.
Mye verre...

Unger har ikke vondt av å se et sunt forhold til alkohol.
 
Jeg drikker veldig sjeldent i utgangspunktet, samme med mannen. Jeg kan ikke huske at det var fælt når mine foreldre tok seg et glass. Men for de som ikke klare å holde seg til 1-2 glass når de først drikker burde holde seg unna i det hele. Det er jo forskjell på folk og enkelte klare ikke stoppe før de er sørpefull. Det tror jeg ikke er sunt for barna!
 
Jeg har ikke noe problem med at folk kan ta seg ett glass eller to selv om barna er der. Men selv drikker jeg svært lite, om jeg tar ett glass blir det etter at barna er i seng eller overnatter borte. Dette fordi om jeg først skal ha meg ett glass liker jeg å kose meg med det og ikke løpe frem og tilbake mens jeg styrer med barna for da er kosen med glasset og settingen borte for min del.
 
Synes samme diskusjon dukker opptil hver eneste sensong, sommer, jul, påske, 17 mai, u name it. Utgjør vel ingen forskjell om det er jul eller bursdag eller hva det måtte være. Måteholden alkoholbruk har aldri skadet en sjel vel? Så lenge man vet å holde seg til en rimelig grense så er jo ikke dette noe å snakke om. Hvis man ikke klarer å begrense seg så har man et problem å bør følgelig holde seg unna.
 
Synes samme diskusjon dukker opptil hver eneste sensong, sommer, jul, påske, 17 mai, u name it. Utgjør vel ingen forskjell om det er jul eller bursdag eller hva det måtte være. Måteholden alkoholbruk har aldri skadet en sjel vel? Så lenge man vet å holde seg til en rimelig grense så er jo ikke dette noe å snakke om. Hvis man ikke klarer å begrense seg så har man et problem å bør følgelig holde seg unna.
Enig med deg
 
Jeg synes ikke man skal drikke seg beruset i det hele tatt rundt barn. i hvert fall ikke oss som er de trygge voksne som de kjenner. Annerledes at de ser en fjern slektning bli litt sånn brisen, i mine øyne. Har vokst opp omtrent uten alkohol rundt meg så mulig jeg har et rart forhold til det. Jeg selv synes mannen blir meget fjollete og annerledes etter en enhet, så da regner jeg med at ungene vil merke det samme. Også har jeg små barn, eldste er fem:p vel å merke! Jeg tror allikevel det er lenge til det vil føles ok å drikke med de til stede.
 
Jeg er ikke komfortabel med å drikke alkohol foran barnet selv, men syns det er OK at samboer tar seg maks to pils.
På grunn av egen oppvekst hvor det var fri flyt, mye fyll og bråk er jeg nok veldig skeptisk og tilbakeholden til å drikke med barn tilstede, jeg vil ikke at han skal ha noen dårlige minner ifm alkohol fra oppveksten.
 
Har en på besøkshjem/avlastning i ny og ne. Stor nok til å skjønne veldig mye, tøff oppvekst. Så sa vi ifra på forhånd at vi kommer en natt på hytten med barnet, hytten til svigers.
De drikker mye når det bare er oss der så samboer mente det ikke kom til å skje når det var barn der. Bryr meg ikke om at barnet var lagt da de kom dritings tilbake fra en restaurant. For de spratt ennå en flaske og gjorde veldig mye ut av seg da de var tilbake.
Så full at spesielt hun snøvlet frem ord, lo vanvittig høyt og snakket om samme tingen igjen og igjen.
Tenker hva hvis barnet hadde kommet ned for drikke akkurat da. Sa ifra til samboer at jeg mislikte det sterkt. To øl/vinglass går bra. Men ikke dritings med barn til stedet.
 
Jeg drikker ikke, mannen må gjerne ta seg en øl eller to/ett glass med whisky/mjød, men ikke noe særlig mer :)

Svigers synes jeg det er helt greit at drikker rundt ungene, for de drikker gjerne bare et glass eller to, mens mine hadde det vært uaktuelt å være rundt hvis de drakk :)
 
Vi har det slik som resten av året egentlig. Skal vi har alkohol blir det som regel på kveldstid etter ungene er lagt. Ser ikke noe galt i at foreldre koser seg med en enhet mens ungene leker så lenge det blir med den ene. Går ut ifra at en ikke har tid til to-tre over laaaang tid for å ikke bli påvirket når ungene er tilstede. ;)
 
Ingen spesielle utskeielser på den fronten her, samme som ellers i året. Hender vi tar en øl eller to til maten, men ikke mer. Mannen kan ta mer når barna er lagt, men sjelden jeg gjør det. Syns uansett at en av oss bør være tilnærmet edru, for å ta seg av barna om de våkner. Dessverre har besteforeldrene her et annet syn på det, noe som byr på litt konflikter.
 
Jeg drikker ikke, men jeg blir ikke grinete om samboeren tar seg en øl til maten eller etter barns sengetid. Min familie drikker ikke alkohol, så det er veldig greit. Samboerens familie drikker mer enn to øl når de samles. Der blir det gjerne to øl til maten, noe til kaffen og mer etter det. Alt foran barna i slekten. Jeg har ikke tenkt over at de endrer atferd, men jeg reagerer fordi det er så mye. De er en stor familie, så når alle de voksne drikker blir det mange ølflasker stående fremme. Bare den mengden ølbokser etc gjør at jeg rynker litt på nesen.

Jeg drikker ikke i disse selskapene og ønsker å videreføre det jeg er vant til, altså ingen alkohol med barn til stede.
 
Har en på besøkshjem/avlastning i ny og ne. Stor nok til å skjønne veldig mye, tøff oppvekst. Så sa vi ifra på forhånd at vi kommer en natt på hytten med barnet, hytten til svigers.
De drikker mye når det bare er oss der så samboer mente det ikke kom til å skje når det var barn der. Bryr meg ikke om at barnet var lagt da de kom dritings tilbake fra en restaurant. For de spratt ennå en flaske og gjorde veldig mye ut av seg da de var tilbake.
Så full at spesielt hun snøvlet frem ord, lo vanvittig høyt og snakket om samme tingen igjen og igjen.
Tenker hva hvis barnet hadde kommet ned for drikke akkurat da. Sa ifra til samboer at jeg mislikte det sterkt. To øl/vinglass går bra. Men ikke dritings med barn til stedet.

Så fryktelig respektløst å opptre sånn! Og det etter å ha blitt varslet om at et litt sårbart barn skulle være til stede. Snakk om å sette seg selv først!
 
Er oppvokst med lite alkohol, og det ønsker jeg å ta videre. Farfar kunne ta seg et glass da jeg var yngre husker jeg. Men kan aldri huske at han endret adferd etter et glass. Farmor er avholdende, hun har vokst opp med en far som drakk, og ønsket ikke det for sine barn.
Jeg drikker ikke når hun er våken, men kan ta meg en øl eller to, eller en likør etter hun har lagt seg. :) Men det er svært sjelden altså. Det frister liksom ikke lenger.
 
Back
Topp