Hvilke smertelindringer brukte du under fødselen?

Ønsket badekar. Med nr 1 kom jeg inn med full åpning , nr 2 ble satt igang og kunne ikke bruke badekar da. Fikk en varmepose den forsvant etter noen sekunder. Ville helst ha kaldt xD
 
Lystgass - det funket godt for konsentrasjonen og ha noe å puste i.
Epidural med ene barnet, det var redningen!
 
Var åpen for det meste, endte opp med steriltvannspapler (og lokalbedøvelse da jeg ble klipt og mini måtte ha hjelp av tang)
 
Med første: varmeposer før det ble hastesnitt og spinalbedøvelse :)

Med andre: epidural :)
 
Begynte med badekar og endte med epidural sist.

Denne gangen kan jeg ikke bruke badekar, så tenker å prøve risposer i første omgang.
 
Prøvde lystgass, men spøy som en gris. Fikk til slutt epidural [emoji4]
 
Rakk ingenting noen av gangene
 
Hadde ingen plan på forhånd annet enn å ta imot det de hadde etterhvert som behovet meldte seg. Så for meg at badekar skulle være noe for meg, men det føltes helt uaktuelt når det kom til stykket. Her var redningen først pusteteknikk, deretter lystgass og til slutt en fantastisk epidural [emoji173]️
 
Jeg ville ikke ha noe, men det gikk raskt og var intenst så de anbefalte meg epidural. Tok da jeg var 7 cm, riene kome hvert halvannet minutt, da ble det så sterkt at jeg orket ikke mer. Etter to-tre rier/fem minutter hadde jeg full effekt, og etter det var baby ute på en time. Helt fantastisk, og kan si helt ærlig at det var ikke vondt å føde etter at den ble satt :)
 
Varmeflaske. Lystgass og akupunktur var useless. :p Og epidural skal jeg være skikkelig pressa til å ta før jeg i det hele tatt vurderer det seriøst.
 
Ville bare bruke badekar, ble tvunget til å sette epiduralen i ryggen, men kunne la vær å sette noe i den. Men da tenkte eg at om eg allikevel skulle vær lenka til senga meg slange i ryggen så skal eg ha bedøvelse også, så det blei det. Men dei satte den sånn at den tok kun toppen av riene, noe eg synst var bra for eg kjente alt som foregikk downstairs og hadde litt kontroll
 
Sist brukte jeg ingenting. Tygget isbiter. Fikk lokalbedøvelse når jeg skulle sy. Denne gangen er det planlagt akupunktur og Lystgass :)
 
Ønsket ikke å bruke noe annet enn massasje og fødebasseng(hadde hjemmefødsel, så noe annet var ikke aktuelt uansett)
 
Hadde ingen konkrete ønsker, annet enn at jeg ønsket smertelindring. Prøvde varmeposer, de kasta jeg i veggen etter kort tid, riene ble bare mer vonde [emoji28] Fikk lystgass (fungerte bare på slutten av rien, og var da bortkastet) og epidural (fantastisk!!).
I ettertid skulle jeg gjerne ha prøvd akupunktur og badekar. Badekar var uaktuelt fordi de festet scalpen/elektroden på ungen tidlig.
 
Back
Topp