Hvilke kontroller er vanlige?

Dorris

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg er førstegangsgravid, ferdig med uke 5 på lørdag. Jeg har en fantastisk fastlege som jeg ønsker å gå til under svangerskapet. Da jeg ringte til legekontoret (sekretæren) fortalte jeg at jeg var gravid for første gang og spurte hvilke kontroller som var vanlige å gå på/sette opp. Hun svarte da at det var HELT opp til en selv. At jeg kunne velge om jeg ville gå til fastlege eller til jordmoren eller til helsestasjon eller hva jeg ville egentlig, men at jeg måtte booke timer med de ulike partene selv. Hun sa at hun kunne jo sette opp en time til meg med fastlegen, og så satte vi opp en time i uke 12. Og det er helt i orden, det altså, men jeg lurer på om det ikke er mer standardisert enn det? Velger man oppfølgingen sin under graviditeten akkurat som man selv vil liksom? Er det ikke noen faste ting eller kontroller/milepæler som er vanlig å ha? Jeg har skjønt at det er vanlig å hs ultralyd i uke 18, men må jeg selv ringe til sykehuset og be om denne kontrollen? Kan fastlegen min sjekke hjertelyden i uke 12 eller må jeg et annet sted da? Har som sagt en fantastisk bra fastlege, men syns ikke informasjonen jeg fikk av sekretæren var særlig til hjelp.
 
Uke 12 (ofte lege, henviser til oul)
Uke 17-19 eller noe - oul
Uke 24 - kontroll tre. Jeg velger da jordmor. Digger fastlegen min, men det er jordmor som er eksperten på svangerskap, og hun har mye bedre tid! Fikk 1 time på første kontroll sist, og det er vel 30 minutter på alle påfølgende kontroller. Jeg ville forsøkt en time hos jordmor før jeg bestemte meg, men det er bare meg [emoji4] lykke til!
 
Back
Topp