Hvem oppdrar barnet ditt?

K

Kakaduen

Guest
Har barnehage og skolen tatt over ansvaret for oppdragelsen av barna våre?
Fraskriver vi foreldre oss den jobben?
 
Jeg oppdrar barnet mitt. Barnehagen hjelper til ;)
 
Spennende spørsmål for ifølge staten Norge eier vi ikke våre egne barn. Terskelen for at barnevernet kommer inn i bildet er i mange kjente tilfeller for lav. Felles for disse hendelsene er det BV mener er feil i oppdragelsen eller manglende tilsyn.
Jeg vil gjerne si at jeg oppdrar mitt barn selv og at barnehagen et støtteapparatet som hjelper til, men den gode stat mener motsatt. De skal lære våre barn normene og dersom du mener noe annet eller skiller deg ut på noe vis kan du banne på at staten blander seg.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Spennende spørsmål for ifølge staten Norge eier vi ikke våre egne barn. Terskelen for at barnevernet kommer inn i bildet er i mange kjente tilfeller for lav. Felles for disse hendelsene er det BV mener er feil i oppdragelsen eller manglende tilsyn.
Jeg vil gjerne si at jeg oppdrar mitt barn selv og at barnehagen et støtteapparatet som hjelper til, men den gode stat mener motsatt. De skal lære våre barn normene og dersom du mener noe annet eller skiller deg ut på noe vis kan du banne på at staten blander seg.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Godt sagt. Er fortsatt foreldrene som har det siste ordet, man må gå gjennom de for å melde videre til instanser med mindre det er omsorgssvikt, og foreldremandatet står sterkt. Og selv om det foregår omsorgssvikt griper kanskje ikke BV inn før det har gått mange år, foredreretten står FOR sterkt i slike saker :( Men det var egentlig bare et eksempel jeg har hørt om..
 
Vi oppdrar ivertfall våre barn :) Bhg hjelper oss absolutt med de to eldste, men vi har ofte samtaler om hvordan det bør være og vi er veldig fornøyde med samarbeidet.
 
Godt sagt. Er fortsatt foreldrene som har det siste ordet, man må gå gjennom de for å melde videre til instanser med mindre det er omsorgssvikt, og foreldremandatet står sterkt. Og selv om det foregår omsorgssvikt griper kanskje ikke BV inn før det har gått mange år, foredreretten står FOR sterkt i slike saker :( Men det var egentlig bare et eksempel jeg har hørt om..
Ja det virker som at der det trengs pga vold i hjemmet er de for trege og om du bare er annerledes så er de der med en gang. Så mye rart

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Vi foreldre oppdrar barnet!

Barnehage er for at barnet skal leke og ha det gøy. Og lære sosialt samspill som er en viktig del av utviklingen, men det er ikke ren oppdragelse.
 
Definitivt ikke. Det er det jeg og sambo som gjør, og til en viss grad andre i familien i samarbeid med oss. Barnehagen gjør sin del, og jeg føler for det aller meste at det er et godt samarbeid, og den oppdragelsen de gjør er basert på normal folkeskikk og sunn fornuft.
 
Vi oppdrar gutten vår selv. Samarbeider med barnehagen slik at han ikke blir "oppdratt på en annen måte" der.
 
Tja...for oss som har barn i bhg og på skolen - der de jo tilbringer mye tid - så må jeg jo si at vi sammen oppdrar ungene.

Jeg håper i hvertfall at andre voksne snakker til mine barn om de ikke oppfører seg/gjør noe galt...men konsekvenser er det jo jeg her hjemme som kan gi, og i og med at de lever/bor her, så implementeres nok mine regler/menneskesyn mest :)
 
Vi oppdrar barnet vårt! Barnehagen bidrar på en naturlig måte der barna lærer samspill, omgås med mennesker (andre voksene og barn), og det å være en del av et felleskap. Barnehagen her praktiserer det jeg anser som normal folkeskikk. Men det er vi som setter "standarden" for hvordan vi ønsker at vårt barn skal oppføre seg. :)
 
Det er stor fokus på danning, pedagogikk i bhg-lærer studiet, men samtidig lærer vi at foreldrene har siste ord og vi skal ha et godt foreldresamarbeid!:)

Elsker over alt <3
Isak 08, Aron 10
Ramona 11, Arja 13 <3
 
Back
Topp