Hva ville du ha gjort om du fikk hvite at ditt barn var en mobber?

Aninee

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Det kommer jo an på alder, men jeg hadde i første omgang fokusert på empati og følelser. Å prate med barn om hvordan andre har det og hvilke følelser de kjenner på har jeg stor tro på. Man kan komme langt ved å få dem til å reflektere: Hvordan hadde du hatt det om det var deg?
 
Usikker på nøyaktig reaksjon, men ja, det ville blitt konsekvenser, både i form av inndragning av privilegier og mange samtaler. Hvis det gikk på slike overfladiske ting som klær el, kan jeg nok tenke meg at jeg hadde latt barnet mitt klare seg uten sine "fine" ting på skolen, men å legge opp til at hun skulle oppleve mobbing vet jeg ikke helt om jeg syns er greit. Da blir jo de andre barn mobbere igjen? Selv om det ene barnet kanskje lærer noe av det, så syns jeg ikke det er ok at de andre ungene hadde mobbet. At miljøet på skolen var slik. Da ville jeg heller prøvd å få til et samarbeid med skolen og de andre foreldrene for å jobbe mot mobbing sammen.
 
Jeg tre jeg hadde blitt skikkelig sint. Men det er kun forsiktig min datter går i en bhg hvor de lærer om sånne ting i forhold til empati og hvordan det sårer andre. De har gått inn i ett samrbeid med Lions mitt valg. Så disse barns får de verktøyene og opplæringen de trenger for å forhindre mobbing og ikke bli mobbere selv. Men ville nok brukt/ gjentatt den lærings de driver med i bhg. Vi var på ett 3 timer langt fprlsremøte hvor vi foreldrene fikk lære om dette og hvordan barna lærer ting osv.
 
Ble mobbet stygt som lita. Jeg vet veldig godt hvordan det er. Hadde fortalt barnet om meg selv som barn uten å fortelle at det var meg. Spurt hva barnet synes var rett og galt i den historien, utdypet om hvorfor. Reflektert litt på det. Spurt om hvorfor noen barn gjør slikt.
 
Hadde blitt både prat og konsekvenser
Min har blitt mobbet selv , dessverre så er mor til den ene lite grei å ha med å gjøre å hun påstår hennes jente ikke gjør sånt..
 
Jeg hadde blitt både sint inni meg og veldig trist. Ble selv mobbet som barn og oppover..
Skulle nok hatt en del samtaler om det der da ja.

De fleste foreldre ønsker jo å tro det beste om sine barn. Heldigvis vet jeg at jeg ikke alltid har et englebarn, til tross for at det har vært få tilbakemeldinger på at ting går dårlig. Vet jo hvordan han blir når han slår seg vrang hjemme.. :p
 
Hadde først å fremst blitt veldig skuffet! Så hadde jeg reflektert over det og fått henne til å sette seg inn i mobbeofferet sin situasjon
 
Hadde prøvd å snu situasjonen. Vanskelig å si hvordan jeg hadde kommet til å reagere egentlig. Hadde blitt sint og skuffet.
 
Jeg vet jeg hadde blitt fly forbanna. Mobbing er en av de tingene jeg syns er det verste en kan gjøre mot en annen.
Vet ikke nøyaktig hva jeg ville gjort, men det ville blitt noen prater om det for å få ungen til å forstå hva dette gjør med en person, og ikke minst finne ut HVORFOR han eller hun mobber.
 
Hadde nok spilt på empati. Hva ville du følt hvis noen gjorde det med deg osv. Samtidig vet vi jo at mobbing ofte kommer fra de voksne med deres holdninger og uttalelser, så måtte nok også gått i meg selv
 
Ble mobbet lenge på barneskolen/ ung og videregående og ville tatt vekk privilegiumer kanskje ikke lagt opp til mobbing

men tror at det hadde blitt veldig lite med moderne og nye klær som var "In" i fremtiden....
 
Da hadde jeg vært såpass ydmyk at jeg hadde revurdert egen innsats som mamma, jeg hadde nok ikke kjeftet eller pratet unødig mye med henne, heller lagt vekt på de som blir mobbet sine følelser og hvor alvorlig det er å erte/mobbe andre.

Tror virkelig ikke inndragelser av skjermbrett osv hjelper, her er det grunnleggende holdninger som må jobbes med. Ser også noen skriver at de ikke hadde kjøpt "populære" ting til barnet i fremtiden (slik jeg forsto det) det syns jeg blir litt feil vei, skal man frata barna ting man tror er populære og bidrar til popularitet? Da setter man vel kanskje sitt eget barn i "faresonen" etter min mening [emoji15]
 
Ikke noe slikt som det ihvertfall.

Kommer helt an på alder, hva som er gjort og hele situasjonen. Helt umulig å svare på uten en konkret situasjon.
 
Da hadde jeg vært såpass ydmyk at jeg hadde revurdert egen innsats som mamma, jeg hadde nok ikke kjeftet eller pratet unødig mye med henne, heller lagt vekt på de som blir mobbet sine følelser og hvor alvorlig det er å erte/mobbe andre.

Tror virkelig ikke inndragelser av skjermbrett osv hjelper, her er det grunnleggende holdninger som må jobbes med. Ser også noen skriver at de ikke hadde kjøpt "populære" ting til barnet i fremtiden (slik jeg forsto det) det syns jeg blir litt feil vei, skal man frata barna ting man tror er populære og bidrar til popularitet? Da setter man vel kanskje sitt eget barn i "faresonen" etter min mening [emoji15]
Altså viss barnet bruker tid på å mobbe andre for ting de har men som ikke andre har...

Da vil jeg se det som et hint for meg selv at barnet mitt har for mye ting og tror alle skal ha det slik. Og da må man på en måte redusere de overflødige tingene...

Jeg håper jeg vil kunne lære mine barn at materialisme ikke er svaret på lykken her i verden! Men de man har rundt seg!
 
Altså viss barnet bruker tid på å mobbe andre for ting de har men som ikke andre har...

Da vil jeg se det som et hint for meg selv at barnet mitt har for mye ting og tror alle skal ha det slik. Og da må man på en måte redusere de overflødige tingene...

Jeg håper jeg vil kunne lære mine barn at materialisme ikke er svaret på lykken her i verden! Men de man har rundt seg!

Hva hvis barnet mobber for andre ting da? Utseende utenom klær og sko eller, om barnet mobber i form av å fryse ut andre?

Jeg skjønner absolutt poenget ditt, bare veldig imot å "ta igjen med samme mynt", mobbing går på grunnleggende holdninger.
 
Hva hvis barnet mobber for andre ting da? Utseende utenom klær og sko eller, om barnet mobber i form av å fryse ut andre?

Jeg skjønner absolutt poenget ditt, bare veldig imot å "ta igjen med samme mynt", mobbing går på grunnleggende holdninger.
Da må man se om det er en refleksjon hjemmen fra eller om det ligger i vennekretsen som man henger med.

Hvor holdningen kommer fra og være kritisk til seg selv! For barna er ikke slemme av natur. De for impulsene fra et sted. Uansett hva mobbe emne er
 
Jeg tre jeg hadde blitt skikkelig sint. Men det er kun forsiktig min datter går i en bhg hvor de lærer om sånne ting i forhold til empati og hvordan det sårer andre. De har gått inn i ett samrbeid med Lions mitt valg. Så disse barns får de verktøyene og opplæringen de trenger for å forhindre mobbing og ikke bli mobbere selv. Men ville nok brukt/ gjentatt den lærings de driver med i bhg. Vi var på ett 3 timer langt fprlsremøte hvor vi foreldrene fikk lære om dette og hvordan barna lærer ting osv.
De kan mobbe selv om de er med i ett program i bhg dessverre
 
Jeg hadde nok gått veldig i meg selv, er det noe vi her hjemme gjør riv ruskende galt? Deretter ville jeg sørget for hjelp til barnet mitt..

Anbefaler alle å se filmen "a girl like her"..
 
Back
Topp