Hva var viktig da dere fant navn?

M

Moderator Irene

Guest
Var det noe som var viktig for dere da dere valgte navn til barnet/barna? :)
 
At vi var enige :)
Og at det var internasjonalt (eller ihvertfall kunne uttales i flere land enn Norge sånn uten æ ø og å)
Og at ikke vi kjenner så mange på samme alder som har navnet (viktig for meg og ikke mannen) jeg ville ikke ha f.eks Nicolai E (mange Nicolai rundt her og 3 andre bare i nabolaget vårt)
 
Jeg hadde alltid elsket filmen Ronja Røverdatter, så da bestemte jeg meg for navnet Ronja viss det ble jente.
Men det ble gjort om til Ronya, pgr av pappaen er Kurder, å der skriver de Ronja med Y, så da har hun en del av han å :)
 
Navn vi begge liker og at navnene er uten R siden vi sier den bokstaven veldig forskjellige (noe som gjør at navnene ofte blir veldig forskjellige. :) #vestlendingognordlending
 
Vi brukte lang tid på å bestemme oss. Barnefar er ikke norsk, så det var viktig å ha et navn som fungerte på begge språk. Jeg ville helst ha et navn uten "r" i siden de uttales så forskjellig, men det var ikke krise om det hadde det. Helst ikke et topp 10 navn. Begge ville at det skulle være et navn som har historie i begge land ala Anna, Maria, Sofia, osv. Navnet vi endte opp med er et godt gammeldags navn både i Norge og i BF's hjemland, så vi er fornøyde med det :)
 
Navn vi begge liker og at navnene er uten R siden vi sier den bokstaven veldig forskjellige (noe som gjør at navnene ofte blir veldig forskjellige. :) #vestlendingognordlending

Her er vi også vest- og nordlending, og mellomste gutten har for sikkerhets skyld to r-er i navnet sitt :p Blir ikke store forskjellen likevel da, og han har ikke problemer med å uttale navnet sitt selv :) Vi bor på vestlandet og han snakker med skarre-r.
 
Her er vi også vest- og nordlending, og mellomste gutten har for sikkerhets skyld to r-er i navnet sitt :p Blir ikke store forskjellen likevel da, og han har ikke problemer med å uttale navnet sitt selv :) Vi bor på vestlandet og han snakker med skarre-r.

Altså hadde vi falt for et navn med R, så hadde det ikke vært noe problem! :p (kanskje egentlig bare en unnskyldning for at jeg elsker litt "myke" navn hehe!) Hihi :)
 
Vi ønsket å finne navn fra slektstreet. Synes det er koselig å kalle opp igjen. Har heldigvis noen ok navn på slektstreet som vi begge likte. Fornavnet blir fra min oldemor og mellomnavnet fra hans farmor :)
 
Ikke toppnavn og helst at det var noe norrønt. Og selvsagt at vi begge likte det :)
Vi endte opp med oppkalling også, men det var litt fordi vi likte navnet i utgangspunktet. Så ble det ekstra bra å kunne kalle opp etter noen man savner.
 
Samme forbokstav som noen i familiene våre.
Enkeltnavn.
Kunne uttales på engelsk og uten æ, ø og å.
Ikke verken gammeldags eller veldig moderne helst.
 
Det viktigste er at navnene ikke forbindes med personer vi har et dårlig minne av :) Vil at navnet skal har en "fersk" begynnelse.
 
Vi leter nå etter navn til lillesøster og jeg syns det skal passe til storebror sitt navn. Skal helst ha samme antall stavelser. Ikke for moderne siden storebror har et typisk 'oldeforeldre generasjon-navn'. Noen av de samme bokstavene kanskje?
Dette i tillegg til at vi må begge like navnet selvfølgelig, og at det fungerer både på norsk og på mitt morsmål. Det skal ikke være enkelt, dette [emoji13]
 
For oss var det aller viktigste at det var et navn vi virkelig syntes var fint. Ellers ønsket vi at det skulle fungere internasjonalt, og ikke være så vanlig.

Men navnet vi falt helt for er dessverre en del brukt nå, så det kravet måtte vi se bort i fra;)
 
Våre krav til navnet:
- skal ha norrøn opprinnelse
- ikke et rent gudenavn (f.eks Brage, Tor etc)
- greit med gudenavn som element i navnet (f.eks. Torgeir)
- skal være skikkelig uvanlig
- må høres ut som et navn
 
Vi skal begge like det.
Vi har et navn som ingen har avfeid, men likevel er vi ikke helt sikre på om det er riktig navn... Vi lurer på å lete litt i slekten for å finne et navn fra begge sider, men samtidig så må det kunne uttales på vestnorsk og sørlandsk uten at det blir for store ulikheter i uttale:dead:
 
Back
Topp