Hva var familie/venners reaksjon på navnet?

M

Moderator Tonje

Guest
Til dere som har fått barn, hvordan reagerte de rundt dere på navnevalget? Var det noen som sa noe som fikk dere til å velge et annet navn istedenfor, eller valgte dere å ikke bry dere om negative tilbakemeldinger og heller kjøre på med navnet dere ønsket?
 
Svigermor elsket fornavnet (oppkaldt etter sin mor) men virker som hun syns det var helt tragisk at vi valgte et navn nummer to... hun kaller henne aldri begge navna, og hun klagde før dåpen at hun måtte skrive begge navna på kaka for det ble jo så langt :-(
 
Reaksjonen på navnet på første var litt sånn «oi... ja... fint det»

Reaksjonen på navnet vi har valgt på neste var derimot «så fiiint»

Vi synes jo begge navnene er fine, men det navnet vi har valgt nå er (ganske langt nede) på topp 50-lista men det vi valgte første gang ikke er der i det hele tatt.

Min erfaring (fra det jeg har sett/observert/hørt) er at jo høyere opp på topp 50, jo mer «ååå så fint navn»-reaksjoner får man :p

Velger man et topp 10 navn får alle hjerter i øynene. Alle jeg veit om som har kalt dattera si Emilie (og jeg kjenner vel minst 20 stk, hvorav 5 kolleger, hvis døtre heter Emilie) får overveldende positive kommentarer fra alle rundt seg.
 
Nja dem er vel ikke imponerte over navnene til de to minste men kjenner ikke at det bryr meg :)
 
Nr 1 fikk vi god respons på og nr 2 fikk vi mye kritikk for. De synes ikke det var fint. Klarte ikke å huske det o.l.
Vi brydde oss ikke. Navnet var bestemt. Begge navna ligger på topp så er visst andre også som liker de.
 
At det var fint og ikke så mange som heter det. Nå er han 14 og det er et meget populært guttenavno_O
 
Med første: Er ikke det sånt som gamle damer heter da?

Med andre: Er ikke det sånt som gamle damer heter da?

Med tredje: Hæ?

Med fjerde: Fint

Med femte: Fint

Med han i magen: Er ikke det sånt som gamle menn heter?
 
Vi sto og vippet mellom to navn. Klara og Alma.

Var egentlig mest bestemt på Klara, og da mormor (min mor) fikk høre det sa hun bare «dere kan ikke kalle jenta det. Så utrolig stygt!». Jeg ble helt i sjokk av at man kan si noe sånt. Jeg ble så lei meg og gråt og gråt.

Vi endte opp med å kalle hun Alma da vi hørte en meget nasal bergenser rope etter datteren sin som het Klara. Hørtes ikke pent ut.

Er gravid igjen, men vet ikke kjønnet enda, men denne gangen skal vi bare fortelle familie hva h*n heter, ikke hva vi vurderer.
 
De likte begge sine
 
Ble et h***** oppstyr pga søstra til samboer skulle bruke mellomnavnet vi valgte, om ho skulle få en gutt en gang :cool: ho snakka ikke med meg fra Oul og frem til guttungen var rundt 4 mnd :p ringte å kjefta på samboer jevnlig da.
Ellers likte alle andre det:)

Kan legge til at ho fikk ei jente nesten 3 år senere.
 
Her digger besteforeldrene navnet vi har valgt til lille.. Min far reagerte litt negativt, noe jeg ikke forventet fra han, men fra svigers:( Han mente det var kødd, og at vi fortsatt har tid til å finne et nytt navn.. Men tror mest han ble sjokkert fordi han vet hunden til kompisens datter heter det samme.. Noe vi såklart ikke visste når vi bestemte oss.. Men navnet er bestemt, vi bruker det i dagligtale her hjemme og til de vi har valgt å dele både navn og kjønnet med:) De som liker navnet liker det, de som ikke liker det har ikke noe valg :)
 
De fleste har sagt at de synes det er fint, en har sagt at det var litt spesielt, resten har ikke sagt noe :p
 
De har likt navna i grunn...
 
Vi fortalte ikke til noen hva førstemann skulle hete før han var født, så ingen hadde noe de skulle sagt[emoji23][emoji85]
 
Mamma likte ikke navnet med en gang,tok litt tid å venne seg til det, men nå går det bra [emoji1] Ellers har vi fått positive tilbakemeldinger av de som vet det.
 
Her har vi fått litt forskjellige reaksjoner.
Bestevenninna mi hatet navnet til mellomste, fordi hennes (onde) stemor het det samme.
 
Back
Topp