Hva tror/tenker dere ?

Trollemor86

Flørter med forumet
For dere som enda jobber, hvor lenge tror dere at dere kan «holde» ut før man man må ut i sykemelding.
Selvfølgelig så avhenger jo det av hva slags jobb og hvor tung den er osv..
Jeg jobber som servitør i en ganske så travel restaurant å jeg er høygravid i høysesongen å det vill blir et enormt stress å press ( går ikke ann å forklare om man ikke har jobbet slik selv å forstår)
Men jeg tenker at vist jeg kan klare å holde ut til mai så sier jeg meg godt fornøyd med det mtp hvor stress denne jobben er.
Den er på ingen måte bekken vennlig eller gravid vennlig i det hele tatt, så må jeg ut før så må jeg ut før.
 
Jeg må nok ha svangerskapspenger når livmor titter over skambeinet og klemskader er potensielt farlige. Jobber på gård og jeg er jo allerede helt håpløs pga luktene og en gryende kvalme...
 
Svangerskapspenger?
Noe ikke jeg har fått med meg ?

Hvis jobben ikke kan tilrettelegges til å bli trygg for den gravide og fostret har man krav på svangerskapspenger i steder for sykemelding. [emoji1303]
 
Hvis jobben ikke kan tilrettelegges til å bli trygg for den gravide og fostret har man krav på svangerskapspenger i steder for sykemelding. [emoji1303]

Ser når jeg leser om kravene så fyller jeg kravene, men får jo også sykemelding.
Men ble litt forvirra her, sykemelding ? Svangerskapspenger?
 
Ser når jeg leser om kravene så fyller jeg kravene, men får jo også sykemelding.
Men ble litt forvirra her, sykemelding ? Svangerskapspenger?

Å være sykemeldt sier jo at du er for syk Til å arbeide. Det tar fra sykemeldings-«kvoten» dim (kan jo ikke være sykemeldt for alltid) mens svangerskapspenger er en ytelse som gir krav på samme utbetaling men som sier at Jobben din kan ikke tilrettelegge for deg, men du skulle «ellers» ha jobbet på en måte.

Svangerskapspenger oppfyller kravene til sykepenger, Dvs at hvis noe skjer f.eks under fødsel og du må sykemeldes, så har du igjen hele sykemeldingsperioden din.
 
I jobben min bl.annet så er det jo klemfare, støtfare, for høyt lydnivå, kontakt med plantevernmidler, traktorkjøring (som innebærer ugunstig risting) så selv om JEG ikke er syk, så kan jobben min være farlig for fosteret.
 
Blir det for tungt, så må du bare akseptere det og be om sykemelding. Kanskje er du i topp form hele svangerskapet og klarer deg bra. Kanskje ikke. Må bare se det an[emoji4] har selv jobbet som servitør så vet at det er tungt. Jeg tar en dag om gangen.
 
For dere som enda jobber, hvor lenge tror dere at dere kan «holde» ut før man man må ut i sykemelding.
Selvfølgelig så avhenger jo det av hva slags jobb og hvor tung den er osv..
Jeg jobber som servitør i en ganske så travel restaurant å jeg er høygravid i høysesongen å det vill blir et enormt stress å press ( går ikke ann å forklare om man ikke har jobbet slik selv å forstår)
Men jeg tenker at vist jeg kan klare å holde ut til mai så sier jeg meg godt fornøyd med det mtp hvor stress denne jobben er.
Den er på ingen måte bekken vennlig eller gravid vennlig i det hele tatt, så må jeg ut før så må jeg ut før.


Jeg tenker det er viktig å ikke tenke så mye på sykmelding, men ta det litt som det kommer. Damer er ekstremt gode på og «føle på/kjenne etter» og det tror jeg resulterer i flere og tidligere unødvendige sykmeldinger. Tenk heller på, om det er alt for tungt i jobben, kan du jobbe noen timer i stede for full dag? Kan det tilrettelegges slik at man fortsatt kan være en ressurs?

Jeg skriver dette fordi jeg «hører» mange på gravid-forum, som tenker på sykmld tidlig uten at man trenger/har noen grunn til og tenke på det. Man tåler og jobbe litt/stå på selv om man er gravid. I Norge er det allerede godt lagt opp til at man får starte permisjon 3 uker før termin når man kanskje er på sitt tyngste og er mest sliten.

:cat:
 
Jeg tenker det er viktig å ikke tenke så mye på sykmelding, men ta det litt som det kommer. Damer er ekstremt gode på og «føle på/kjenne etter» og det tror jeg resulterer i flere og tidligere unødvendige sykmeldinger. Tenk heller på, om det er alt for tungt i jobben, kan du jobbe noen timer i stede for full dag? Kan det tilrettelegges slik at man fortsatt kan være en ressurs?

Jeg skriver dette fordi jeg «hører» mange på gravid-forum, som tenker på sykmld tidlig uten at man trenger/har noen grunn til og tenke på det. Man tåler og jobbe litt/stå på selv om man er gravid. I Norge er det allerede godt lagt opp til at man får starte permisjon 3 uker før termin når man kanskje er på sitt tyngste og er mest sliten.

:cat:

Unødvendige sykemeldinger?!
Jeg tenker som så at leger sykemelder da ikke uten grunn!
For det andre , ja jeg er enig i at man ikke skal tenke for mye på det.
Men der igjenn er det opp til hver enkelt hva de føler er best.
Jeg på min side har to risiko svangerskap bak meg så tenker jeg egentlig bare fremmover å har en plan for meg selv.
Noe som legen også er klar over å er enig i.
Det går ann å bruke hue!
 
Unødvendige sykemeldinger?!
Jeg tenker som så at leger sykemelder da ikke uten grunn!
For det andre , ja jeg er enig i at man ikke skal tenke for mye på det.
Men der igjenn er det opp til hver enkelt hva de føler er best.
Jeg på min side har to risiko svangerskap bak meg så tenker jeg egentlig bare fremmover å har en plan for meg selv.
Noe som legen også er klar over å er enig i.
Det går ann å bruke hue!

Du skriver ingenting i første post om at du har hatt to risiko svangerskap bak deg. Hadde du skrevet det så tror jeg ingen synes det er rart at du tenker i de baner. Det er likevel en merkelig ting å spørre om hvor lenge man tror man holder ut før man må sykemeldes.
 
Jeg tenker det er viktig å ikke tenke så mye på sykmelding, men ta det litt som det kommer. Damer er ekstremt gode på og «føle på/kjenne etter» og det tror jeg resulterer i flere og tidligere unødvendige sykmeldinger. Tenk heller på, om det er alt for tungt i jobben, kan du jobbe noen timer i stede for full dag? Kan det tilrettelegges slik at man fortsatt kan være en ressurs?

Jeg skriver dette fordi jeg «hører» mange på gravid-forum, som tenker på sykmld tidlig uten at man trenger/har noen grunn til og tenke på det. Man tåler og jobbe litt/stå på selv om man er gravid. I Norge er det allerede godt lagt opp til at man får starte permisjon 3 uker før termin når man kanskje er på sitt tyngste og er mest sliten.

:cat:

Helt enig. Det tar jeg når det evt kommer. Jeg var i god form i hele forrige svangerskap, og krysser fingrene for at det går bra denne gangen og :)
 
Jeg håper det går bra hele gjennom hele svangerskapet her, men med de 2 forje hadde jeg bekkenløsning som gjorde at jeg ikke klarte å gå skikkelig.
Med nr.2 fikk jeg sykemelding fra uke 6, og svangerskapspeng søknad ble sendt inn da, jobbet i en gruve, og fikk ikke lov å jobb pga lyd og kjemikalier. Denne gang har jeg begynt å studere/digitalisere, så håper at jeg klarer fram til permisjon.
 
Jeg tenker at det går fint. Vær åpen med arbeidsgiver, be om ekstra pauser. Jeg jobbet på restaurant i mitt første svangerskap. Synes det var tyngre i svangerskap nr 2 da jeg satt på kontor. Fikk så vondt i ryggen på slutten..
 
Jo fordi jeg er desverre en arbeidsnarkoman for å si det mildt, hadde jeg ikke hatt de to barna jeg har då hadde jeg messt sannsynlig jobbet meg i hjel, jeg ville bare lufte det keg tenkte på kontra andres meninger i henhold til dette med jobb og plager, for sist gikk jeg ut med en gang å var et stort nederlag for nin del mtp hvor høyt jeg setter jobb men det var ikke samme type jobb jeg var i da og ikke på langt nær så tung som den jeg har nå. Å jeg tviholder på plasse jegg har på jobb ettersom det skjer en del endringer det som jeg er bekymret for. Det er mye derfor jeg skriver at bare jeg holder ut til mai, ikke alle arbeidgivere er like forståelsesfull når det kommer til sykemeldinger osv.. noen freser jo bare de hører navnet. Å min sjef er en av dem..
Så det at jeg går den ekstra mila nå er mye pga lojalitet til arbeidsplassen.
Så var derfor jeg ville høre andres tanker rundt dette å hvor «normalt» det var å gå ut tidlig eller ikke..
Nei så klart nevte jeg ikke om det da jeg ikke ville utlevere meg allt for mye men forstår jo i ettertid når jeg leser postene nedover at kansje det hadde vært en idé å nevne det
Jeg har eksta oppfølging å føler det trygt med det men syns det er ekkelt når ikke de jeg jobber for forstå omfanget av det.:confused013

Er ikke den beste til å formulere meg riktig å ser at det er en hau med skrivefeil her men dere får tyde dere fram :sorry:
Ikke altid autokorrekten er med meg når tommlene går i 200 :laughing005
 
Last edited:
Jeg tror det er veldig individuelt hva man klarer og hva som et mulig.
Må bare ha en dialog med arbeidsgiver og lege.

Jeg skal være SM en stund, mulig hele første trimester pga gjentatte aborter og har og en uforutsigbar og stressende jobb hvor jeg har erfart at tilrettelegging ikke fungerer i praksis. Setter babyen og meg selv foran jobben. Er ingen selvfølge for meg å komme i mål så tar ingen sjanser og jeg skal fungere til og etter fødsel og.
Tar en dag av gangen og ser. Har alltid hatt god dialog med både sjefen og legen min.
 
Jeg begynner ny jobb 1 feb og er da i uke 7. Forrige svangerskap fikk jeg bekkenløsning i uke 10 og gangen før det i uke 15.
Jeg rakk så vidt å begynne osteopat-behandling før det ente i abort forrige gang, så vet ikke om det ville hatt god effekt.
Denne gangen går jeg allerede hos fysio pga problemer med knærne, og han mener at han skal klare å holde meg i jobb til 1-2 måneder før termin:)
Jeg satser på at han klarer det, men hvis det blir for ille med bekkenløsning så blir det sykemelding.

Jeg har kontorjobb, og håper at jeg klarer gradering hvis det blir ille med bekkenløsning.
 
Jeg begynner ny jobb 1 feb og er da i uke 7. Forrige svangerskap fikk jeg bekkenløsning i uke 10 og gangen før det i uke 15.
Jeg rakk så vidt å begynne osteopat-behandling før det ente i abort forrige gang, så vet ikke om det ville hatt god effekt.
Denne gangen går jeg allerede hos fysio pga problemer med knærne, og han mener at han skal klare å holde meg i jobb til 1-2 måneder før termin:)
Jeg satser på at han klarer det, men hvis det blir for ille med bekkenløsning så blir det sykemelding.

Jeg har kontorjobb, og håper at jeg klarer gradering hvis det blir ille med bekkenløsning.
Så bra med tidlig behandling da :)
 
Jeg er lærer og får heldigvis ferie når jeg er i uke 30[emoji4] og så rett over i permisjon. Derfor satser jeg på å gå helt ut, så lenge formen holder seg og blodtrykket er stabilt(var høyt forrige gang, sykemeldt 100% to uker før permisjon pga fare for preeklampsi). Så det er jo alt etter yrke og form, ville ikke tenkt så mye på det nå, en dag om gangen[emoji6]
 
Back
Topp